• Längtanefterlilladig

Tråden för oss som inte har barn & inte gör IVF

Hej tjejer! Jag skulle vilja starta en tråd där vi kan prata tillsammans. Denna tråden gäller oss som inte har barn sedan innan utan försöker få sitt första barn. Jag har inte hittat någon tråd där man inte pratar om IVF och liknande. Jag & min man har försökt skaffa barn i två år. Jag trodde det skulle vara lätt som en plätt att få barn. Efter första oskyddade sexet så började jag testa som en galning. Men efter ett år tänkte jag att det är något fel på mig. Vi skrev in oss på en klinik och började göra tester. Min mans spermier var väldigt bra och hela han var bra På mig hittade dem heller inget. Alla blodprover var bra, min livmoder och äggstockar var bra. Vi blev inbokade på en äggledarspolning. Gjorde den och blev helt otroligt gravid en mens efteråt. Vi hade haft sex varje dag den ägglossningstest på läkarens inrådan. Och jag tänkte att jag skulle ta ett test när jag var på BM och ingen mens kommit. Jag ställde klockan på 5 minuter och gick ut och från badrummet. När klockan ringde gick jag fram till testet och höll på att trilla ihop. Det visade positivt. Jag sprang ut till min man och han blev chockad. Trodde nästan inte på mig. Dagen efter tog jag ett CB digital och jajemen. Där stod GRAVID Jag eller VI var i ett lyckorus. Jag ville berätta för alla. För inte trodde jag att det skulle leda till missfall. En vecka senare, fredagen den 13 dessutom vaknade jag, ställde mig upp och det bara rann blod. Jag skrek rakt ut och stor grät. Hela min värld rasade samman. Jag hade inte i mina vildaste fantasier trott på missfall. Vi som haft så svårt att bli gravida. När vi väl blev det skulle väl allt gå galant!? Hela månaden var jag som ett nervvrak. Jag fick komma till gynekologen. Allt såg bra ut. Nu skulle jag få börja med ovitrelle ägglossningsspruta nästa mens. För att ägget verkligen ska släppa. Jag tog den en mens efter missfallet. Och blev gravid igen. Denna gången var jag fortfarande glad och trodde inte mina ögon. Men visste vad som kunde hända. Jag tog ett test på torsdagen BIM -3. Blev mkt svagt. Tog ett till 2 dagar senare lika svagt. Då visste jag vad det betydde. Fem dagar efter började jag blöda. Då var jag mest arg. Arg på alla som blir gravida lätt. Att på alla som inte ens vill ha sitt barn. Arg på min kropp. Arg på ALLA! Gick till läkaren. Allt bra med min kropp. Får utskrivet crinone att börja ta 1 vecka efter Ovitrelle. Ska tydligen hjälpa kroppen att bygga upp en bra miljö för fostret och hindra blödning. Nu är jag här 2 månader,2 menscyklar efter missfallet. Inget händer. Jag var helt helt hundra denna gången på att jag var gravid. Tog sprutan 30/4. Ägglossning skulle ske 2/5. Tog test idag- negativt. Så det sket sig denna gången med. Har beställt telefontid hos läkaren idag. Nu vill jag ha en insemination. Det var tal om det först. Innan första graviditeten. Men nu tyckte han inte det var lönt för jag KAN bli gravid. Tydligen inte längre. Jag är så lessen över detta. Jag bara längtar till den dagen då vi får se ett litet hjärta slå i min mage. Tills vi för berätta att vi ska bli mamma & pappa. Tills min mage växer. Åh va jag längtar efter en stor fin mage. Det skulle vara så skönt att ha någon i ungefär samma sits att prata med. Du kan väl berätta din historia? Kram på dig & lycka till där ute!!

• Svar på tråden Tråden för oss som inte har barn & inte gör IVF
  • Pimpinellan

Min historia är så bedrövlig så vem vill höra den... ? 6 år snart,9 hormonbehandlingar varav 7 IVF.er,5 ÄP,2 ET,2 inseminationer,flera missfall,men de flesta jättetidiga som "tur" är. Passerat åldern för tillåten IVF,väntar på FET med vårt enda ägg i frysen.
    Arg är nog bara förnamnet jag känt många gånger. ALLA får barn runtom,de är inne på 2 och 3 barn efter vi började försöka!

Enda trösten är väl att man vet att man kan bli gravid och felar det då på egna ägg tar vi nån annans via embryoadoption. I sista hand surrogatmamma för barn SKA vi ha!

• Längtanefterlilladig

Det låter bedrövligt kämpigt för er pimpinellan! Verkligen tråkigt att läsa att ni haft så svårt! Men skönt att du iallfall har en positiv syn på saken och att du inte ger upp. Hoppet må vara det sista som lämnar oss! Min man försökte trösta mig härom dagen när jag var lessen över att vi inte få barn. Han sa att vi har iallfall varandra & vi är lyckligt nygifta. Vi stöttar & hjälper varandra. Det finns dem par som fått barn där dem bråkar jämt och är olyckliga. Så man kan se det så med Men självklart vill vi ha barn till varje pris! Började ni söka utredning efter ett år av barnlöshet? Vad fick ni göra först då?Började dem med hormonbehandlingar?

• Pimpinellan

Vi sökte hjälp efter 7 månader eftersom jag var över 35. Gick direkt på privat IVF eftersom jag inte hunnit via landstinget. Det är min privata läkare som gjort inseminationerna och gett mig pergo,men nu är det väl nej till allt p.g.a åldern. Vi får väl se...

Positiv och hoppfull må jag låta,men ack så tvivlen kommer ibland! Men på djupet tvivlat att vi kommer få barn på ett eller annat sätt har jag faktiskt aldrig gjort. Jag vet att det kommer gå,men jag trodde inte det skulle bli så här kämpigt. Känner ingen som kämpat så,de vi känner som inte fått barn har alla adopterat och det får vi inte så det känns surt.

• c89
    Pimpinellan skrev 2012-05-15 14:18:14 följande:
    Min historia är så bedrövlig så vem vill höra den... ? 6 år snart,9 hormonbehandlingar varav 7 IVF.er,5 ÄP,2 ET,2 inseminationer,flera missfall,men de flesta jättetidiga som "tur" är. Passerat åldern för tillåten IVF,väntar på FET med vårt enda ägg i frysen.
    Arg är nog bara förnamnet jag känt många gånger. ALLA får barn runtom,de är inne på 2 och 3 barn efter vi började försöka!

Enda trösten är väl att man vet att man kan bli gravid och felar det då på egna ägg tar vi nån annans via embryoadoption. I sista hand surrogatmamma för barn SKA vi ha!
    Måste bara fråga hur du känner det när samhället i stort uppmuntrar alla till att vänta tills efter 30 innan man börjar försöka skaffa barn?

Beklagar att ni inte lyckats. Antar att ni har ställt er negativt till adoption, eller? 
  • Pimpinellan
    c89 skrev 2012-05-16 15:19:23 följande:
    Måste bara fråga hur du känner det när samhället i stort uppmuntrar alla till att vänta tills efter 30 innan man börjar försöka skaffa barn?

Beklagar att ni inte lyckats. Antar att ni har ställt er negativt till adoption, eller? 
    Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter. Jag ville ha barn före 20,men det är en förutsättning at ha nån att försöka få barn med! Och det hade inte jag förrän jag träffade maken vid 35. Att pippa första "bästa" vid 20 för att få barn som ensamstående var inget alternativ för mig och jag tycker inte det ska vara det för nån. Jag har aldrig stött på att samhället uppmuntrar en att vänta,tvärtom tycker jag i de kretsar jag rört mig. Alla klasskompisar fick barn mellan 18 och 25 typ och en enda efter 33.

Du läste inte min sista rad ordentligt heller-då hade du sett att vi är sura p.g.a att vi inte får adoptera,alltså vill vi egentligen. Kraven är att man ska vara övermänslig annars passar man inte som adoptivmamma.
  • c89
    Pimpinellan skrev 2012-05-16 15:26:53 följande:
    Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter. Jag ville ha barn före 20,men det är en förutsättning at ha nån att försöka få barn med! Och det hade inte jag förrän jag träffade maken vid 35. Att pippa första "bästa" vid 20 för att få barn som ensamstående var inget alternativ för mig och jag tycker inte det ska vara det för nån. Jag har aldrig stött på att samhället uppmuntrar en att vänta,tvärtom tycker jag i de kretsar jag rört mig. Alla klasskompisar fick barn mellan 18 och 25 typ och en enda efter 33.

Du läste inte min sista rad ordentligt heller-då hade du sett att vi är sura p.g.a att vi inte får adoptera,alltså vill vi egentligen. Kraven är att man ska vara övermänslig annars passar man inte som adoptivmamma.
    Jag syftar på att ju tidigare man börjar försöka med barn, desto lättare är det att HINNA lyckas. Speciellt på familjeliv så verkar alla vi som är runt 20-25 få mycket skit och påhopp om att man är för ung, trots att många inte lyckas och faktiskt har svårt att bli gravida. Likaså i större städer där medelåldern för första barnet ökar.

Jag personligen anser att man gott och väl kan börja skaffa barn i vilken ålder som helst, så länge man har bra förutsättningar för att ge ett barn en god uppväxt, alltså stadigt förhållande, egen bostad, tryggad ekonomi osv. Det var alltså inget påhopp gentemot dig.
    Skönt att du har de erfarenheter du har, tyvärr har jag sett en annan sida av det hela när det gäller "lämplig ålder för barn".
    Nu har jag som tur var både stöttande föräldrar, vänner och anhöriga själv, men vet många andra som inte har det och likaså just här på familjeliv.

Tråkigt att det inte gått vägen med adoption. Får erkänna att jag inte är helt insatt i regelverket kring det, vet bara att alla jag känner till som velat adoptera också har fått det, även om de fått vänta ett bra tag.

• Pimpinellan

Det är väl klart man har större chans att lyckas om man börjar tidigare,men alla kan inte det och jag är van att få påhopp för att jag "väntade" när det handlade om att inte ha nån att försöka med! Självklart får man "skaffa" barn som ung om man har förutsättningar,men gränsen neråt går då definitivt vid att ha gått ut gymnasiet,ha egen bostad och stabil inkomst. Och närvarande pappa anser jag också även om jag i undantagsfall kan tycka ensamstående mammor är okey om de råkat bli gravida eller är uppåt åren och inte träffat nån och åker utomlands. Men gå på krogen och pippa runt för att man vill ha barn,det tycker jag är fel. Om man sen är 21 och har bra förutsättningar så visst,försök få barn för allt i världen,det hade ju även jag gjort om jag kunnat.

Ingen ansöker om adoption som inte uppfyller grundförutsättningarna som är gift,under 35 i de flesta länder och 100% arbetsför. Om man vet att man inte tillhör den gruppen är det ingen mening ens ansöka så de du känner uppfyllde ju grundkraven och sen tar det lång tid nästan jämt innan man väl får hem ett barn.

Nu återgår vi till ts syfte med tråden.

• Tessilione

Oj denna tråden kanske är stängd eller nått? Ingen som skrivit på ett tag men jag tänkte då skriva till mig bara för att få vädra lite tankar osv.

Jag och min sambo har försökt bli gravida i snart 1½år och har nyss blivit "normal" förklarade på barnlöshetsutredningen.

Vi har aldrig fått ett plus... känns ju bara helt otroligt märkligt att det inte hänt något på så lång tid om vi nu
    är helt friska osv...

Har testat allt ifrån varannan dag/var tredje dag med sex, bisolvon, olika vitaminer, rosenrot, kudde under rumpan efter sex, ägglossningstester... ja allt.

Är så sjukt irriterad så att det finns inte.... många runt omkring en har både blivit gravida och fött barn under tiden vi har försökt...

helt jävla slut är jag. så trött på detta! 

• Ellez

Ni som ine hittar någon orsak till barnlösheten är ni normalviktiga? Jag är i överkant på mitt BMI och inbillar mig att det är därför som jag inte blir gravid väger 70 kg till 160 cm

• Hjärtefröjd

Vi är oförklarlig barnlösa, och jag väger 54 kg och är 160 cm lång. Så det antar jag räknas som normalviktig...

Svar på tråden Tråden för oss som inte har barn & inte gör IVF