• JohnFridåm

Läkarrollen

Har en del funderingar som jag tänker dela med mig av här, hoppas på mängder av reflektioner och liknande. Jag är inte själv varesig läkare eller läkarstudent, utan det jag främst undrar över är "läkarrollen". Är läkaryrket som vilket annat yrke som helst, i den bemärkelsen att en läkare är fri att göra vad han/hon känner för då  denne inte är i tjänst, eller är yrket i sig ett åtagande som inte är förenligt med vissa typer av aktiviteter eller beteenden? Hur långt ska man gå för att se till vem som söker sig till denna typ av uppdrag?
    Detta är en frågeställning som har aktualiserats för mig på grund av ett mer handfast och rent konkret exempel, vilket kanske inte kommer som någon chock. Är sedan något år själv förälder och fick detta scenario kastat i mitt ansikte då jag senast besökte en vårdcentral för mitt barns räkning. Vi möttes där av en relativt nybliven läkare, till lika en bekant till mig från ungdomen. Jag vet med säkerhet att denna kvinna har umgänge med grovt kriminella personer (narkotikalangare, våldsbrottslingar osv.) då jag känner henne sedan tidigare och vet att hennes pojkvän är, en person som ställt till med mycket elände för andra människor. Jag vet att jag inte ville att varesig jag själv eller någon närstående ska ha med denna person att göra, så jag bad att få byta läkare, detta utan att ange specifik orska till varför. Hon förstod säkert vad det handlade om och insåg att det låg i hennes intresse att hålla tyst så det hela blev en "icke-fråga".
    Den stora frågan jag ställer är; vill vi ens ha denna typ av människor i läkarkåren eller borde det finnas större befogenheter för arbetsgivaren att göra sig av med indiviver som inte lever upp till de förväntningar som ändå borde ställas på personer somvalt att vara "livräddare" och "botgörare" i vårt samhälle? (Enligt mig är det INTE förenligt med att privat umgänge med människor som verkar för det diametralt motsatta)     

• Svar på tråden Läkarrollen
  • Höghus

Tycker inte att läkare är så speciellt, finns andra yrken där man också bör kunna ifrågasätta visst umgänge. Vill man ha en personlig bankman som umgås med eko-brottslingar? Lärare som är med i Hells Angels? Samtidigt har varje människa oavsett yrke rätt till ett privatliv och så länge man sköter sitt jobb så...

• Jojjanna

Jag tror att denna person som du pratar om mycket väl kan vara en bra läkare. Hon bär kanske med sig helt andra upplevelser i livet som kanske gör henne till en bra människokännare...

Jag tror att vi behöver vara olika inom vården eftersom patienterna är så olika.

Sen passar inte alltid personkemin och då är det väl nra att man kan få byta läkare odyl.

• JohnFridåm
    Lumikki skrev 2012-05-15 05:34:31 följande:
    Tycker inte att läkare är så speciellt, finns andra yrken där man också bör kunna ifrågasätta visst umgänge. Vill man ha en personlig bankman som umgås med eko-brottslingar? Lärare som är med i Hells Angels? Samtidigt har varje människa oavsett yrke rätt till ett privatliv och så länge man sköter sitt jobb så...
    Klart alla har rätt till ett privatliv, något annat vill jag verkligen inte göra gällande. Just i det här fallet så är frågan om det umgänge man har reflekterar vem man är som person. Om man tycker att det är okej att umgås med människor som gör det här samhället sämre genom att sprida droger som i sig många gånger kedjar fast människor i en destruktiv livssituation, samt personer som brukar våld lite godtyckligt när man själv känner att det "befogat" i syfte att hålla omgivningen i konstant skräck - hur seriös tror du då man upplevs i sin roll som "hjälpare" och "botare"?

Sen skulle jag verkligen inte vilja mötas av en yrkesperson som stämmer in på någon av de beskrivningar du målar upp. 
  • JohnFridåm
    Jojjanna skrev 2012-05-15 08:33:41 följande:
    Jag tror att denna person som du pratar om mycket väl kan vara en bra läkare. 

Det kan hon mycket väl vara, något ifrågasättande av hennes medicinska skolning har det aldrig vart fråga om. Mina invändningar ligger på en mer fundamental nivå och bör knytas direkt till den etik som har med läkrrollen att göra.
Svar på tråden Läkarrollen