• Anonym

farliga biverkningar esomeprazol

jag är 25 år och har haft magkatarr i några år.Ätit omeoprazol ganska länge,men dock inte riktigt varje dag.
    Ibland kunde jag skippa en vecka med det.Men det blev värre för 1 år sen.Min träning påverkades så jag fick ta omeprazol inför varje träning,sen blev det att jag tog varje dag.Sen blev det värre och jag tog 2 tabletter/dag.,

Nu har jag fått  esomeprazol ,kanske ungefär samma som förut,vet ej.
    Kanske min magkatarr blivit värre då jag har lite jobbigt att andas,känns i bröstkorgen.Min mage är i uppror,lös i magen men ingen svart avföring.Tappat matlusten,och när jag äter mår jag dåligt.Är trött.

Min undran är om jag kan ha fått biverkning av medicinen,kommer den oftast direkt eller efter en vecka?
    Jag väntar på att göra gastromeni eller vad det heter,har ej fått tid än.
    Jag har slutat röka,ska äta nutrilett mer..och soppa.

Men frågan är om min mage klarar c-vitamin i brus?Jag har kramper i magen numera,mycket luft som vill rapas ut men det är stop.Hjälp panik,hur gör ni som blivit friska?           

• Svar på tråden farliga biverkningar esomeprazol
  • Anonym

Om du har magkatarr så undrar jag om du testat tex gaviscon?

Jag står på omeprazol och har gaviscon och galive tugg vid behov.

Jag för min del vågar inte ta c-brus. Undviker också en massa annat såsom ketchup, salt, äpple.. Ja, allt som retar.

Har de gjort en gastroskopi på dig? Det är ju något annars så de vet vad de försöker bota.

• Anonym

Och just andningen osv.. Det bör du nog ta upp ganska omgående med någon. Ring 1177 och rådfråga ist. De om nån har ju kunskap i de flesta fall.

• Ernst Hugo

Magkatarr är en vardagligt och väldigt vitt begrepp ungefär som snuva.

Du behöver göra din gastroskopi där man med kamera via en slang går ner i magsäcken och kollar. Beroende på vad de hittar kan man sedan tillsammans med läkaren diskutera relationen mellan åkomman och din livsföring.

Har själv liknande problem och även om det är högst individuellt vad man eg lider av så tror jag regelbundenhet och frukost utan socker eller kaffe är en bra start. Omeprazol minskar produktionen av magsyra medan Gaviscon endast neutraliserar den befintliga syran.     

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Rlund69

Ser att tråden är lite gammal men ville bara fråga hur det löste sig för dig. Jag har haft egendoagnostiserad magkatarr sedan februari i pe. Det har kommit och gått men har inte varit så belastande då jag tagit Inside direkt jag kännt att det var på g. Nu för ett par veckor sen blev jag stressad i kroppen och litw små-yr och efter en hektisk lördag så fick jag något som jag skulle beskriva som ångest. Svårt och tungt att andas och brännande bakom bröstbenet som en stor ångestklump. Blev rädd och hjärtat slog snabbare och jag blev svettig. Mycket obehagligt. Det höll i sig hela kvällen fast andningen blev lite lättare. Var säker på att det måste varit panik ångest. Ringde sjukvården på måndagen och träffade en läkare som gjorde 1000 mila service och kollade allt och jag är frisk, pust! Han förklarade för mig att mina symtom berodde på magen och att jag troligtvis har reflux, alltså problem med att magmunnen släpper upp magayra i matstrupen osv.. Jag fick då Esomeprazol utskrivna och har ätit i 2 veckor nu. Har blivit väldigt sur i matstrupen samt tjock i halsen och lite känslan av att mat/tabletter fastnari halsen. Dessa problem hade jag inte innan jag började med dessa tabletter, som jag kombinerar med vitamin b12 och d3. Har pratat med läkaren för en vecka sen och berättade om besvären och han tyckte jag skulle öka dosen till 2 tabletter om dagen istället. Det har inte blivit bättre. Idag la jag ner esomeprazolen och började med inside igen och det känns lite bättre redan men det har gått upp o ner innan så vi får se. Väntar på gastroskopi så får vi se vad domen lyder sen. Var bara lite nyfiken hur det gick för dig samt om det kanske finns ngn annan som har egna erfarenheter. Tack!

• Anonym (Orolig)

Hej!

Har ni fått svar? Jag har liknande som Rlund69. Lång väntetid på gastro. 

Svar på tråden farliga biverkningar esomeprazol