• Emmaelisabeth90

Hur ser huden ut efter ett fästingsbett?

Har nån "knöl" på benet som jag inte vet vad det är. Trodde det var myggbett först, men knölen är hård och kliar ibland och den är liten med nått rött märke i mitten. Svårt att se om det är något i knölen. Vet inte om det kan vara fästingsbett.

• Svar på tråden Hur ser huden ut efter ett fästingsbett?
  • katalysator

Det brukar vara en röd prick, med stor rodnad runt om. Inga knölar för min del, men det kanske är olika. Men framför allt så brukar fästingen sitta kvar tills man tar bort den, de biter inte utan att bita sig fast, och har den bitit sig fast så suger den tills den är så stor att du garanterat inte kan missa den.

• Zchimla
    katalysator skrev 2012-05-12 19:47:53 följande:
    Det brukar vara en röd prick, med stor rodnad runt om. Inga knölar för min del, men det kanske är olika. Men framför allt så brukar fästingen sitta kvar tills man tar bort den, de biter inte utan att bita sig fast, och har den bitit sig fast så suger den tills den är så stor att du garanterat inte kan missa den.
    Sådär får jag med och jag känner direkt om jag har fått en fästing som bitit sej fast - det börjar klia direkt och och är som en obehaglig irriterande känsla.

Det är nästan synd att man känner dem direkt - de är så svåra att plocka bort innan de liksom hunnit få nån kropp
    Nu har du fått de vingar som alltid varit dina.
  • before

Har blivit biten massor av gånger, brukar bli som ett myggbett ungefär. Om allt går bra så blekar bettet efter några dagar, men är det borrelia blir det röda området istället större (mer än en 5-kronas storlek) och då måste man gå till doktorn.

Den där beskrivningen låter mer som ett broms-bett tycker jag...

• Pimpinellan

Låter inte som fästingbett. För mig blir det bara en rodnad. Bromsar ger mig rejäla bulor däremot!

Svar på tråden Hur ser huden ut efter ett fästingsbett?