• Skalman

Flytt till annan kommun när man väntar BB?

Hej!

Undrar om någon flyttat till annan kommun medan ni väntat på BB? Hur gick det då med medgivandet? Fick ni nytt hembesök från nya kommunen? Var det mera som behövdes göras? 

För oss gäller det grannkommunen flytt på ca 1 mil. Större boende och mera barnvänligt. Samma avstånd till jobb. Så det blir egentligen bara bättre.

• Svar på tråden Flytt till annan kommun när man väntar BB?
  • Zebrima

Jag vet bara att när vi gick utbildningen sade de att man inte skulle påbörja utredningen om man skulle flytta till annan kommun, för då fick man göra om det och få nytt medgivande från den nya kommunen. Samtidigt kan man tycka att de borde kanske ha någon form av samarbete om det rör grannkommunen och bara är 1 mil bort.

• Maisie

Vi flyttade under tiden vi väntade på BB och det gick bra även om den nya kommunen var lite tjurig till en början. De använde vår gamla utredning men gjorde ett hembesök. Själva utredningen uppdaterades och vi skickade bara det nya medgivandet till AC. Det medgivandet skickades till Kina när vi fick BB. Det gick smidigt men så hjälpte det att vi flyttade från en stor kommun till en liten. En liten kommun som hade utbyte med den större kommunen just när det gällde adoptioner. Våra utredare kände till varandra och de gick på utbildningar och hade seminarier ihop.

Jag tror däremot inte att man kan räkna med att det fungerar så för det innebär att den nya kommunen faktiskt ska ta ansvar (för att vi verkligen är bra föräldrar) för något de ej har utrett. Vår nya utredare var verkligen inte positiv till en börja men tinade upp när hon förstod att vi var pålästa.

Den enda som vet hur det fungerar är den nya kommunen så det bästa är att kontakta (vilket vi gjorde) den nya kommunen för att höra hur de ser på saken.

Jag tycker att det måste vara möjligt att överföra utredningar (med genomgång och eventuella tillägg) mellan kommuner nu när det kan ta många år mellan medgivande och BB. Att tvinga någon att bo kvar i ett sämre boende i flera år bara för att medgivandet ska vara giltigt är fel. Vi flyttade själv från en innerstads tvåa i en storstad till en större marklägenhet med egen trädgård i en mindre kommun. På vilket sätt gör det oss till sämre föräldrar?

• Flybe

Vi planerade en flytt när vi påbörjade vår utredning och då fick vi veta att det var bäst att göra klart utredningen i den gamla kommunen och sen flytta. Sen skulle vi bara behöva åka tillbaka till den gamla kommunen för att ansöka om samtycke att fortsätta adoptionen när vi fått barnbesked. Vi valde att flytta innan vi fått vårt medgivande för att den gamla kommunen var så strulig och då skickade utredaren det hon skrivit till den nya utredaren och sen gjorde vi två besök på hennes kontor och hon gjorde ett hembesök, jag antar att hon tyckte att det räckte med att vi redan gjort två besök och ett hembesök med den gamla utredaren också.

• Ceciliastockholm

Jag flyttade när jag stod i landskö. När det var dags att göra iordning handlingarna använde jag mig av mitt befintliga medgivande och den "gamla" kommunen fyllde i de papper som ansökningen krävde. Träffade nya kommunen som endast kom på ett hembesök, med medgivande skrevs inte om. När jag väl fick BB så tog den "nya" kommunen över.

• Skalman

Tack så mycket för era svar. Får kolla med den tänkta kommunen.

Svar på tråden Flytt till annan kommun när man väntar BB?