• CarpeNoctem

Britax Hi-way till 4 månaders?

Hej!
    Vi har fått en britax two way utav mina föräldrar till storebror, han har en hi-way nu och vi funderar på om lilltjejen kan ta över den redan nu? Hon är 4 månader gammal och väldigt stabil, stor liten tjej.
    Har även nackskyddet till hi-way.
    Storebrorsan fick stolen när han var 6 månader, så jag vet inte om det är för tidigt? Dock så är hon mycket stabilare nu än vad han var vid denna ålder..Vad tror ni? Borde väl gå? Någon som haft den stolen till en liten? Ska såklart testa sätta henne i stolen men gubben och sonen är ute på äventyr så kan inte testa nu :)

• Svar på tråden Britax Hi-way till 4 månaders?
  • Eleonor01

Behåll babyskyddet. Skynda långsamt m de små. Det kanske står 0-25 kg men hade du pratat m någon annan ang säkerheten så säger de allra minst 9 kg om man ska gå på vikten

• Mellanmjölkens land

Kan hon sitta själv? Har för mig att det är det man ska titta på. Sen är hi-wayen inte så ombonad så det kanske kan vara idé att vänta bara pga det.

• Vinterankan

Vår dotter vägrade babyskyddet vid fyra månader då hon avskydde att ligga på rygg. Då köpte vi en besafe izikid som är bra just för små barn men det kändes verkligen på gränsen att ha henne i den trots att hon var väldigt lång för sin ålder. Men vi var så illa tvungna för det gick inte att ha henne gallskrikande i panik över den halvliggande ställningen hon avskydde varje gång vi skulle köra bil. Finns det någon anledning till att ni inte vill ha babyskyddet längre?

• tinis77

Dottern bytte till en hi-way när hon var 3,5 månader. Hon gillade inte babyskyddet och eftersom jag aldrig bar med mig det utan använde vagnen så bytte vi.
    Hon satt bra i stolen, hade kilen till så lutningen blev perfekt.

Att vissa stolar är från 9 kg beror på vilken docka de använder i testerna. En del dockor är för små för vissa stolar, då testas de med större dockor och viktgränsen blir därefter. Sålänge barnet sitter bra i stolen och bältet hamnar rätt så spelar vikten inte så stor roll.

• Tångräkan

Du kan absolut byta till Hi-way nu. Till oss sa dom att man ska byta från babyskyddet så snabbt som möjligt (dock tidigast 4 mån) då bebisen sitter mycket säkrare i en riktig fast bakåtvänd stol än i ett  babyskydd. Vi bytte vid 4 månader och vi fick en supernöjd liten tjej som helt plötsligt kunde se ut genom rutan när vi åkte :)

• Tångräkan

Hi-way går dessutom att få ganska bra och bekväm lutning på så barnet sitter hur bra som helst i den :)

• Caladhiel

Så länge selen sitter bra runt barnet, alltså att axelremmarna inte är för högt ovanför axlarna så kan ni lugnt byta till Hi-Way...

• ekholm

Vi bytte till Hi-way när våran son va 4 månader för då va han så lång så han satt inte bra i babyskyddet längre

• Joico

Kör på! 
    En bakåtvänd bilbarnstol är säkrare för större barn p.g.a den mer upprätta vinkeln. Babyskyddet är förstås inte osäkert och dottern är ju inte såå stor än, men klart ni kan byta. Den är godkänd från 0kg.
    Se till att internselen sitter korrekt och att inte grenbältet och knäppet kommer för långt upp på magen.

Eleonor01: Var har du fått den där infon ifrån? Obestämd 

• tinis77

NTF rekommenderar tvärtom, bättre att byta till bakåtvänd så tidigt som möjligt.

• Eleonor01

Inte så tidigt som möjligt utan när barnet kan sitta själv längre stunder eller nio kilo. Brukar vara runt 6-9 månader.

• tinis77

Mina har varit 3-5 månader när de suttit med stöd, då har de fått byta till bakåtvänd.

• Joico
    Eleonor01 skrev 2012-05-12 16:30:03 följande:
    Inte så tidigt som möjligt utan när barnet kan sitta själv längre stunder eller nio kilo. Brukar vara runt 6-9 månader.
    Ptja alltså.... när barnet kan sitta själv så bör man absolut byta. Men om barnet är 4 månader så brukar de vara rätt stabila ändå och just Hi-way, som är aktuell i den här tråden, är godkänd från 0kg (alltså redan från födseln, men det rekommenderas inte riktigt).
    Vissa stolar är godkända från 9kg men det beror mest på att testdocka #2 väger 9kg och första dockan "väger nyfödd". Så 9kg är ingen magisk gräns.... sålänge barnet sitter bra, får stöd och att bältet sitter bra så är det helt OK att byta. 
    9 månader tycker jag är lite länge för att åka i babyskydd. Men inte farligt såklart.
  • Mynta

Vår son satt stadigt när han var 5 månader, men vägde inte över 9 kilo förrän han var närmare 1 år. Det kan alltså vara ganska lång tid mellan de två sakerna. Sitter barnet stadigt i stolen så byt!!

• CarpeNoctem

Testade sätta henne i stolen idag och hon sitter faktiskt perfekt! :) Hon vill gärna dra sig uppåt "sittandes" i babyskyddet så detta blev super för henne, blir nog roligare under bilfärden nu!

Svar på tråden Britax Hi-way till 4 månaders?