• Therese83tezz

bbs1 / lemolac

vad e skillnaden mellan bbs 1 o lemolac?

vad kan man ge om man tror sin bebis på 11v e förstoppad?

• Svar på tråden bbs1 / lemolac
  • Fiine

Skillnaden är att lemolacen är surgjord och skall vara enklare att bryta ner.

Men när bebis redan har förstoppning så finns
    Baby Semp 1 Bifidus ifrån apoteket.
    Den innehåller laktulos som gör avföringen mjukare.

Obs; Det är ej samma som att blanda ren laktulos i vanlig ersättning då det kan har som biverkning att det blir extremt mycket gaser och knip samt aptitbortfall så kör den riktiga ersättningen som är utvecklad för små bebismagar!

Sedan finns extremt många huskurer.
    Har testat det mesta på min son som har förstoppningsproblem och Baby Semp Bifidus var det enda som verkligen fungerade samt som speciallist läkaren tyckte var en bra ide eftersom det ej finns forskning på vad huskurerna gör med så små magar.

Man kan ge en resulax de första två dagarna så att tarmen hinner tömma sig på den "gamla" maten.

Lycka till!

• Fiine

Hjälpa till med termometer med lite vasselin  på är oxå ok att göra och läkaren sa också att det är helt ofarligt så länge man är försiktig.

• Therese83tezz

Han bajsar men det e mest vattnigt o tidigare var det lite mer "fast"/grynit o bajsade oftare.

• Liindaae

Min dotter får babysemp lemolac pga av att hon va hård i magen o den hjälpte, och hon äter den nu med och bajsar varje dag :)

• Fiine

I så fall hade jag kört Lemolacen
    Men tänkt på att ge det några dagar innan du ser fullt resultat =)

• Therese83tezz

Får testa lemolac. Tack för hjälpen...

• Jastan

Hej!

Har också en fråga angående lemolac. Min lilla snart 11v har ätit Nan HA, men nu blivit förstoppad. BVC rekommenderade lemolac, men den hjälper alltså INTE om hon redan är förstoppad? Utan hellre bifidus från apoteket?

• Fiine

Precis det är Semper Bifidus ifrån Apoteket som gäller.
    Det är receptfritt men står oftast bakom disk så man får be dem plocka fram det.

Hoppas det fixar sig för din lilla med =)

• Fiine

Men du kan ju helt klart testa att gå över till lemolac efter att förstoppningen är löst.
    Jag rekommenderar att man byter ut alla mål mot semper bifidus först, full effekt kommer först efter två till tre dagar då det tar så lång tid för maten att passera bebisens tarmar.

När man kör alla mål med bifidus kan bebisen ha lite magknip de första dagarna, men håll ut, det brukar gå över efter några dagar när magen vant sig.

När man kört alla mål ett tag och magen funkar så börjar man fasa in den andra ersättningen man vill använda.
    Blir det för hårt igen så får man öka antalet bididusmål om dagen, blir det för löst/vattningt får man minska och ge mer vanlig ersättning osv.

• Jastan

Tack Fiine! :)

Pratade med BCV igen och eftersom hennes bajs va så hårt och grönt!?, så rekommenderade de mig att ge henne lite lactulose, hon fick lite två morgnar och nu verkar magen vara igång igen, som ersättning får hon lemolac och det verkar funka. Inga kaskad kräkningar som många pratat om. Det enda trista är att de mättar inte lika bra som NAN Ha...

Svar på tråden bbs1 / lemolac