• thanisa

Utvecklingsamtal

Min dotter går i trean och nu under våren har det varit en hel del nationella prov. Under föräldramötet så sades det att de nationella proven gjorde att de skulle ta utvecklingsamtalen lite senare dvs i maj. Nu är maj kommen och sen drygt två veckor tillbaks har hennes mentor varit sjuk. Igår hade barnen fått veta att mentorn kommer vara sjukskriven terminen ut då hon genomgått en bukoperation. Under den tid som varit har de haft en vikarie men i nästa vecka skulle de få en ny då sjukskrivningen blev såpass länge att de behöver ha en lärare med behörighet. Det är okej. Kan dock tycka att skolan kunnat skicka ett mail eller överhuvudtaget sagt något till oss föräldrar under denna tid. Nu undrar jag, måste skolan ha utvecklingsamtal varje termin? Under de omständigheter som är så känns det från min sida meningslöst att gå på ett utvecklingsamtal med en vikarie som bara är tänkt att ha eleverna under 1 månads tid. I detta läget så känner jag som förälder att jag hellre väntar och tar det tidigt under hösten istället. Läraren som är sjukskriven är det tänkt att de ska ha fram till och med årskurs 6.

• Svar på tråden Utvecklingsamtal
  • SIN74

Vi ska erbjuda utvecklingsamtal varje termin.
    Jag håller med dig om att ett samtal i detta läge med en kanske inte så insatt vikarie kan kännas konstigt.
    Om jag arbetade på denna skola skulle jag åtminstone vilja framföra till föräldrarna om det var något särskilt med de nationella proven men annars startat tidigt på hösten med samtal.

Hör med rektorn hur de tänker i frågan.

• thanisa

Tack för ditt svar. Jag har skickat ett mail till rektorn och hoppas att jag kommer få ett svar. Tyvärr är mitt förtroende för skolledningen ganska dålig. Under de över 3 veckor som gått hittills har vi inte hört något från dem. Tycker att nu när de tagit in en behörig vikare att de i varje fall kunnat skicka ett mail eller papper hem till föräldrarna om det, men vi har inte hört något. Det är knappt så att barnen i skolan får någon information. Jag hade nöjt mig med ett kort mail där de typ skrev att läraren ss är sjukskriven och kommer att vara det fram tills sommarlovet, som vikare för ss klass kommer lärare tt vara.

• miljarden

Det normala i det här fallet är ju dock att vikarien är informerad om elevernas utveckling och inte bara rapporterar om den månad hen har varit i tjänst.

• thanisa

Jo, förhoppningsvis är vikarien informerad, men den behöriga vikarien började idag. Innan har de haft en annan vikarie. Så om en månad är vårterminen slut, denna behöriga vikarie kommer vara med barnen under en månads tid. Det är ju en hel del saker som ska göras innan utvecklingsamtalen och jag känner mig inte bekväm med att denna vikarie som började nu ska ta utvecklingsamtalen då hon knappt hinner lära känna barnen innan samtalen behöver vara. I vanliga fall så är det under 2-3 veckors tid som utvecklingsamtalen har varit och jag vet inte hur de ska hinna med alla och att de känns rimliga. I min dotters fall så hade det känns bättre om fritidspedagogen som de har för fjärde året och som har många lektioner i klassen om hon hade hållt samtalen. Men det fungerar inte då det måste vara en behörig lärare som håller i dem och inte en fritidspedagog...

• miljarden

Men det är ju formalia. Det är ju svårt att komma ifrån sådana bestämmelser. Förmodligen är det fritidspedagogens ord som ligger till grund för utvecklingssamtalen.
    Men. Du inte skyldig att gå på utvecklingssamtal, det är ju snarare en rättighet du har, så känns det omotiverat så tacka nej och be om ett samtal i höst i stället. Man har rätt till samtal när man vill så det borde inte vara något problem.

Svar på tråden Utvecklingsamtal