• Emo08

Sluta göra nr 2 i blöja

Vår son på snart 3,5 år gör fortfarande nr 2 i blöja. För övrigt är han helt blöjfri, även på natten.

Han är ofta hård i magen och det kommer ut stora grejer, men han går i alla fall regelbundet. Kanske inte varje dag, men nästan. Han vill vara ensam på badrummet när han uträttar sina behov, men jag har tjuvkikat lite på honom och han går omkring och trycker eller står och stampar på stället. Han verkar helt enkelt ha det lite jobbigt att bajsa. Tycker på ett sätt att det borde vara lättare att sitta ner och göra det då, men han är av en annan åsikt. Han vägrar helt enkelt ens prova att gå på pottan eller toaletten.

Jag vet att detta är ganska vanligt, att det kan vara en liten spärr som måste släppa. Men jag undrar om det finns något vi kan göra för att underlätta övergången från blöja till potta/toalett? Utan att pressa honom så klart. Bvc säger att det kommer att lösa sig och att vi ska ge honom frukt som får fart på magen. Är helt övertygad om att det kommer att gå tillslut, men vill ändå höra om någon varit i samma situation och har några bra peppningstips att ge oss!

Ser fram emot att höra från er!

• Svar på tråden Sluta göra nr 2 i blöja
  • SilverEmma

Skulle det kunna funka med någon muta? Klistermärken eller ett slags belöningssystem med stjärnor när han fått 10 så får han en liten leksak eller liknande?

Min dotter var likadan. En vacker dag sa jag helt enkelt till henne att hon fick en liten bit godis om hon bajsade på toaletten. Nästa gång sprang hon själv och satte sig och ropade när hon var klar. Efter 4-5 gånger slutade hon fråga om godis och ät jättestolt över att hon nu är blöjfri.   

Inte speciellt pedagogiskt att muta med godis, men det funkade.  

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Emo08

SilverEmma, vi har absolut tänkt på en muta/belöningSkrattande Ibland funkar ju det, även om det inte känns helt korrekt. Jag vet att min yngsta brorsdotter fick en målarbok när hon började bajsa på pottan så det lutar väl åt att vi kanske försöker med något sådant.

Vi får se om någon annan har något annat tips och så får vi diskutera saken vidare hemma.

Tack för ditt svar!

Svar på tråden Sluta göra nr 2 i blöja