• marmelad

Britax Max-way, Maxi-Cosi, Britax MT?

Jag funderar över bilbarnstolar, och behöver lite tips.

Jag vill köpa en ny stol till min snart 2-åring, som idag sitter i en Akta Graco cosmic comfort. Den sitter inte bra i tvåpunktsbältet i vår bil. Jag behöver en stol med stödben, då det inte går att luta stolen mot något på mittenplatsen. Har tidigare tittat på Britax Multitech, men den ser ut att vara så rak i ryggen? Kan man sova i den utan att tappa huvudet?
    Har nu börjat titta på Britax Max-way eller eventuellt en Maxi-Cosi mobi. 
    Behöver även en ny stol till lillebror sen om några månader när han vuxit ur babyskyddet, och funderar på en likadan till honom då.
    Äldsta barnet har en Two-way som 2-åringen kan ta över sedan när den stora vänds framåt.

Så, bästa stolen till en 2 åring? Och till en ca 6-månaders?  (efter babyskyddet)

• Svar på tråden Britax Max-way, Maxi-Cosi, Britax MT?
  • Sisisisi

När jag skulle köpa ny stol till min 2-åring valde jag mellan samma stolar. Fast hi-way då, inte max-way. Jag valde MT eftersom den kändes rymligast. Han är nu 108 cm och fyller 4 år i juli och sitter fortfarande jättebra i stolen! Han har bra benplats och den är rymlig för axlarna. Han sover jättebra i den, huvudet har aldrig fallit ner. Han har bältet på översta läget, det funkar några månader till.

• Lumo

Min 3åring har både en Maxi cosi mobi o en MT (samma som på bilden ovan). Tyvärr måste jag säga att både maken o jag hatar MT, den är bänglig, svårknäppt bälte, dåliga axelband (för hårda), tjorvig att ta sig i o ur, vuxenbältet är i vägen (ja ni ser varför på bilden), stolen är hård att sitta i. Sonen är nu 102 cm o benen domnar jämt bort, han sitter nästan framåtlutad o har knapp plats för benen. Då är ändå stolen bakskjuten maximalt i vår Passat o jag som liten kvinna får knappt plats i framsätet. Så nej, jag är inte impad.

Maxi cosin är mycket bättre. Man sitter högt o bekvämt. Bra mjuka bälten, lätta att knäppa. Sover skönt o bakåtlutat. Känns rymligare i sittdelen. Funkade bra redan från 6 mån. Den börjar bli trång för benen med, men har hört att om man lyckas placera den i mittensätet o kilar fast den mellan sätena så får man rejält med plats (bäst i test läste jag). Hur man nu får in den i mitten, hehe...?! Vi ska testa flytta den nu o se om det funkar även med babyskyddet bredvid.
    Smaken är som baken vad gäller stolar, men eftersom jag haft båda dessa kan man inte låta bli att jämföra o reta sig på vissa brister. :)

Gällande att köpa vändbara stolar så rekommenderar man att man ändå köper riktig bältesstol istället. De väger hälften så mycket som en bilbarnsstol o denna vikt är tydligen jätteviktig då den vikten belastar barnet vid en krock.

På denna sida finns mycket intressant att läsa bloggen.fi/bilstolslotsen/
    :)

• Sisisisi

Vi har verkligen olika uppfattning om mt Det är den femte bakåtvända stolen jag har och jag älskar den

• MammaTillFelicia

vi har en maxway till min 3åring valde den just för att den känns ombonad, och fungerar att ha även efter babyskyddet. har dock inte provat än! den är väldigt bra då man justerar höjden på bältet med en "hake" på baksidan, man  behöver alltså inte trä ur bältet som man gör på alla andra bilstolar jag haft.. den tar även helt OK lite plats.
    har tyvärr inte haft nån av de andra du funderar på så jag kan inte jämföra..

Svar på tråden Britax Max-way, Maxi-Cosi, Britax MT?