• Trouble

Problem angående småbarn och studera!

Jag gick ut gymnasiet i Juni 2009, (Samhällsprogrammet), Började jobba i Augusti 2009 (Kassörska) och blev gravid Oktober 2011.
    Vi väntar första barnet i Juli och jag kommer då vara 22 år och sambon 27 år. 

Nu till problemet.. Jag vill att mitt barn ska ha syskon. Jag önskar mig 3 barn och sambon vill ha 3-4. Men ingen av oss vill ha sladdisar (3,5 år). Eftersom jag gått samhällsprogrammet så "måste" jag studera vidare och jag vill gärna bli förskollärare (hört att det är bra efterfrågan och jag vill jobba med barn). 

Att utbilda sig till förskollärare tar 3,5 år. Och det är det som orsakar problemet.. 
    Ska vi båda ge upp planerna om barn tätt, eller ska jag vänta med att studera tills vi är klar med barn? Eller ska jag studera medan barnen är små? När ska jag hinna jobba om jag både har barn och måste studera ?

Hur ska vi göra? Jag vill inte gå arbetslös resten av livet, men samtidigt vill jag skapa min familj.
    Har du varit med om något liknande? Eller vet du hur det går att lösa på smidigast sätt? 

• Svar på tråden Problem angående småbarn och studera!
  • Anna Paulita

Jag skulle inte plugga med två småttingar. Jag har läst mitt sista år på högskolan med en 8 åring och en 1½ åring och den lilla har gjort det väldigt tufft. Han har inte sovit, jag har haft konstant dåligt samvete för långa dagar på förskolan och jag alltid stressad.

Jag hade nog väntat att skaffa nr 2 till efter utbildningen eller iallafall mellan år 2 och 3. Aldrig att jag hade satt mig i sitsen att ha två småbarn samtidigt under 3 års högskolestudier.

I  mitt fall är det den extrema sömnbrist som kantade mitt liv augusti-februari som styr till det, men risken finns ju alltid att man får ett barn som inte sover och det är sjuuuukt jobbigt att vara pigg och allert i huvudet när man får 3-4 timmars somn per natt i 6 månader.

• Trouble
    Anna Paulita skrev 2012-05-08 15:14:55 följande:
    Jag skulle inte plugga med två småttingar. Jag har läst mitt sista år på högskolan med en 8 åring och en 1½ åring och den lilla har gjort det väldigt tufft. Han har inte sovit, jag har haft konstant dåligt samvete för långa dagar på förskolan och jag alltid stressad.

Jag hade nog väntat att skaffa nr 2 till efter utbildningen eller iallafall mellan år 2 och 3. Aldrig att jag hade satt mig i sitsen att ha två småbarn samtidigt under 3 års högskolestudier.

I  mitt fall är det den extrema sömnbrist som kantade mitt liv augusti-februari som styr till det, men risken finns ju alltid att man får ett barn som inte sover och det är sjuuuukt jobbigt att vara pigg och allert i huvudet när man får 3-4 timmars somn per natt i 6 månader.
    Nej, jag menade inte när de är bebisar utan kanske att yngsta är 2-3 år.
    Du skriver om att skaffa nr mellan år 2 och 3.. Tror du man skulle klara det? Eller menar du att man ska ta "paus" från utbildningen? Att studera varje dag låter jobbigt om man har ett spädbarn som ska ammas, sova och få uppmärksamhet. Eftersom dagmamma inte är speciellt bra alternativ när barnet är under 8 månader anser jag. Förklara gärna hur du tänker!

Och om jag börjar studera just när 1a barnet fötts så är det ju som jag beskriver ovan.. Men samtidigt om jag väntar tills äldsta barnet är 2-3 år så ändras ju våra planer om att ha 3 barn "tätt" (MAX 3 år mellan varje barn).

Om jag ska studera klart när vi skaffat barn så kommer jag kanske vara 33 år när jag är klar med studierna.
  • Piiilla

Jag tog precis examen som undersköterska har en son på 2 1/2 år och nu gravid med andra barnet, men det är verkligen inte lätt att studera 100% när man har småbarn.
    Vi var jätte många i klassen som hade småbarn och dem sa samma sak, även om sambon ställer upp m.m så funkar det periodvis men det är banimej som sagt inte lätt. Lycka till :)

• Trouble
    Piiilla skrev 2012-05-08 16:03:07 följande:
    Jag tog precis examen som undersköterska har en son på 2 1/2 år och nu gravid med andra barnet, men det är verkligen inte lätt att studera 100% när man har småbarn.
    Vi var jätte många i klassen som hade småbarn och dem sa samma sak, även om sambon ställer upp m.m så funkar det periodvis men det är banimej som sagt inte lätt. Lycka till :)
    Fick du sonen innan du började studera eller under tiden du studerade? 
    Det lutar mot att vi får ge upp våra planer och istället låta det bli 4-5 år mellan barnen :-/
    Jag vet inte hur det skulle gå att studera medan jag har spädbarn.. (under 1 år) 
  • Piiilla

Jag började studera när sonen var 1 1/2 år i för sig läste jag en utbildning på 48 veckor som i vanliga fall är på 2 år nu när jag tänkte efter. Svårt och säga!
    Men sen samtidigt det kanske funkar ändå för dig? :)

• Dr Mupp

Tja jag har fyra barn under 9 år och studerar på högskolan, det fungerar bra.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Trouble

Dr Mupp: Fick du alla barnen innan du började studera? Har du jobbat något före/under studietiden? Hur gammal är du?

• Trouble

Om jag börjar utbildningen VT -13 så är barnet ca 6 månader. Då är jag klar VT - 16. Om jag får ett till barn 2015, kan man då studera med en ca 3-åring och ett spädbarn?

• Anna Paulita
    Trouble skrev 2012-05-08 15:54:48 följande:
    Nej, jag menade inte när de är bebisar utan kanske att yngsta är 2-3 år.
    Du skriver om att skaffa nr mellan år 2 och 3.. Tror du man skulle klara det? Eller menar du att man ska ta "paus" från utbildningen? Att studera varje dag låter jobbigt om man har ett spädbarn som ska ammas, sova och få uppmärksamhet. Eftersom dagmamma inte är speciellt bra alternativ när barnet är under 8 månader anser jag. Förklara gärna hur du tänker!

Och om jag börjar studera just när 1a barnet fötts så är det ju som jag beskriver ovan.. Men samtidigt om jag väntar tills äldsta barnet är 2-3 år så ändras ju våra planer om att ha 3 barn "tätt" (MAX 3 år mellan varje barn).

Om jag ska studera klart när vi skaffat barn så kommer jag kanske vara 33 år när jag är klar med studierna.

Det jag menade var att ta ett studieuppehåll, dvs vara mammaledig ett år, eller ett halvår beroende på hur ofta utbildningen startar. Kan du inte ha lite längre mellan nr 1 och 2 och tätare mellan 2an och 3an.

Är det ett problem om du är 33 när du är klar?
  • Dr Mupp
    Trouble skrev 2012-05-08 19:04:20 följande:
    Dr Mupp: Fick du alla barnen innan du började studera? Har du jobbat något före/under studietiden? Hur gammal är du?
    Jag fick alla barn före studierna, är 32 år. Skolar just nu om mig från uska till läkare. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Problem angående småbarn och studera!