Anonym skrev 2012-05-07 21:18:20 följande:
Med vilken motivering får du inte flytta då? Visst klippa banden kan ju vara stor omställning, men när barnet är så ungt är väl nu du bör tänka på att rota dig någon annanstans i så fall. Och du behöver väl inte klippa helt?
Finns nån smygparagraf berättade min jurist om vart man har större delen av dygnsvilan, ska man vara skriven. Så skatteverket gör en utredning om vart ert barn till större delen bor. Så du kan flytta utan tillåtelse.
Sen vet jag inte hur det funkar med boendetvist om du flyttar... Det vet nog bara en jurist.
Men du måste ju också få leva ditt liv. Dessutom gynnar du ju nu kontakten med den andre föräldern.
Så kan ju jag tycka ialla fall...
Grejen är ju att från början fick jag boendet för att jag bodde kvar och andra föräldern flyttade. Dock utan tvist men andra föräldern förstod att den inte hade någon chans.
Men nu kommer kommentarer som "ska du slita bort barnet från stället ni bor på kan boendet lika gärna bli hos mig. Här har den i alla fall mig och min släkt. På den platsen dit du vill flytta har den ingen förutom dig, din nya och barnets halvsyskon". Vi vill flytta dit min nya kommer ifrån.
Jo precis. Jag har flyttat förut och vet att det är så (dock bara några hundra meter). Men då frågade de på skatteverket även hur det kommer se ut i framtiden och då svarade jag att det inte blir någon skillnad och flytten gick igenom.. Nu blir det ju skillnad eftersom dagis måste bytas osv.
Så jag känner mig osäker :/