• Lonestar00

Boende Zürich

Vi planerar att på sikt flytta till Zürich. Finns det någon som kan tipsa om ett trevligt område att bosätta sig i med en 3- och 4 åring? Internationell skola? Bra forum på nätet för svenskar boende i Zürich? Jag tar tacksamt emot alla tips!
    Love&Light!
    /U   

• Svar på tråden Boende Zürich
  • anyXX

Finns många trevliga orter kring Zürich! Vill ni bo utanför stan el i stan? Jag bodde ett halvår i adliswil och det var lugnt o mysigt för barn men ändå nära till stan med tåg. Vill man bo närmre sjön är ju kilchberg väldigt fint, men dyrare skulle jag tro. Känner inte till ngt om skolor tyvärr. Svenska kyrkan i Schweiz verkar ha en väl utarbetad verksamhet. Finns aktiviteter som passar även om man inte är troende. Lycka till med flytten, låter spännande!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Lonestar00
    anyXX skrev 2012-05-07 16:13:01 följande:
    Finns många trevliga orter kring Zürich! Vill ni bo utanför stan el i stan? Jag bodde ett halvår i adliswil och det var lugnt o mysigt för barn men ändå nära till stan med tåg. Vill man bo närmre sjön är ju kilchberg väldigt fint, men dyrare skulle jag tro. Känner inte till ngt om skolor tyvärr. Svenska kyrkan i Schweiz verkar ha en väl utarbetad verksamhet. Finns aktiviteter som passar även om man inte är troende. Lycka till med flytten, låter spännande!
    Tack för info! Har du någon koll på Zug? Det sägs vara ett bra famljeplace? Jag tror iof att företaget i Zürich fixar allt med förskolor mm men det är alltid bra med lite tips.
  • anyXX

Jag har varit där och min uppfattning var att det var mysigt. Personligen hade jag nog valt en ort utanför själv staden Zürich, som ex zug om jag hade bott där med barn. Ska ni jobba i stan? Kolla tågförbIndelser och så innan bara.

flicka 2008 & pojke 2010
  • twinkies

Hej, 

Jag är född och uppvuxen i Zurich men bor nu i Stockholm. ICS - International School Zurich är i Zumikon. Det är ett jättefint område att bo, i närheten finns även Zollikon eller Küsnacht. Kilchberg, Rüschlikon ligger på andra sidan sjön och det är JÄTTEMYCKET traffik att åka till Zumikon om ni verkligen vill satsa på ICS. Zug är en annan kanton (län) och ligger ungefär 30-40 min från Zurich, beroende på traffik så klart. Zug är en mysig liten stad men inte att jämföra med Zurich som är en storstad. 

Fråga gärna om du önskar mer information.

• Lonestar00

Det här forumet är ju toppen! Mina flickor är nu 3 och 4 år och vi planerar att isf flytta i januari. Zug har jag hört är vackert men JAG vill bo närmare stan;) Går man i förskola precis som i Sverige? Finns det någon förskola kopplad till ICS? Jag kommer troligtvis inte att jobba utan vara "hemmafru" de första åren men långa bilköer för att få barnen till skola/dagis är ingen hit!

Vilket område ligger finast? Zollikon, Zumikon eller Küsnacht? 

Familjen kommer att starta upp från "noll" vad gäller det sociala livet så om du har tips på trevliga tennis/golf klubbar, barhäng (jag tänkte jobba lite extra som trubadur)  eller andra sociala aktiviteter så tas det tacksamt emot. Jag kan ingenting om Zürich och har kollat runt lite bland Svenska kyrkans "bra att ha" länkar men blev inte mycket klokare;(

Svar på tråden Boende Zürich