vintersippan skrev 2012-05-07 19:32:13 följande:
jag röstar på springcykel av flera olika skäl. Har varit på föreläsning från NTF om trafiksäkerhet och cykling. De säger att cyklar med stödhjul är inte att rekommendera alls! För det första lär sig inte barnet cykla på riktigt, dvs hålla balansen, utan enbart svänga och trampa, så när man tar bort stödhjulen måste de börja om från början med balansträning.
Dessutom rekommenderar man inte att barn cyklar på tvåhjuliga cyklar med trampor och kedja innan 5-6 års ålder eftersom de inte har tillräcklig mental mognad för att göra de bedömningar som behövs vid de höga farter de kan komma upp i med en sådan cykel som har "kugghjul". DVS "trafikvett". En trehjuling eller springcykel ger barnet större kontroll och är lättare att få stopp på samt går långsammare. 3 år är en perfekt ålder för att börja träna upp balansen med en springcykel. Vid 6 års ålder kan man byta till en riktig 2 hjuling utan stödhjul. Lycka till med dit val!
Alltid roligt att höra andras åsikter.
Jag är helt inne på din bana, jag var på en första hjälpen kurs när det gäller barn och det sades samma ang stödhjul, även att det händer mycket olyckor med stödhjul!
Tack