• Brook123

Koka/sterilisera hur ofta?

Man kokar ju nappar och flaskor innan första användning... sen ska man koka/sterilisera med jämna mellanrum. Vilket är lika med hur ofta? vi tänkte oss kanske en gång om dagen till en början eftersom vi flaskmatar från start. Är det rimligt?

Ärligt talat.. hur ofta tror ni folk kokar napparna... de som ammar menar jag? 

• Svar på tråden Koka/sterilisera hur ofta?
  • Mercurialis

Jag använde amningsnapp, när jag ammade, och den kokade jag en gång varje dag.

Andra barnet flaskmatade jag och jag kokade napparna till nappflaskorna och flaskorna en gång varje dag de första månaderna. Därefter blev det mer sällan, kanske ett par gånger i veckan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mimmi77

När jag jobbat med nyfödda och bebisar har jag steriliserat efter varje användning.
    Men inte tusan tvättar jag tuttarna varje gång så hade jag använd flaskor hade jag nog kört alla flaskor varje kväll och då blir det ju kanske varje gång beroende på hur många flaskor man har....

• Brook123

Ja kanske att man ändå blir noijig när bebisen är här och kokar efter varje användning till en början. Men en gång om dagen verkar ju inte heller fel för man har ju ganska många flaskor

• castafiore

En gång om dagen kokade vi. Kändes vettigast.

• Ramborg

Jag kokade en, ibland två gånger i veckan. Diskade med separat flaskborste som bara är till för nappflaskorna. Min dotter var fullgången och frisk, så jag tyckte att det räckte så.

42.
  • pLeNa84

Jag kokade flaskorna efter varje gång vi använt dom.
    Nu när Lillen är 7 mån diskar jag dom i maskin och kokar nån gång ibland :)

• plastkotte

Vi steriliserade efter varje användning. Hade dock en såndär pod som ångsteriliserar så de va ganska enkelt att tvätta ur flaskorna och ställa dem där i. Den hade rum för 6 flaskor.

• cbordner

Vi ångdtereliserar våra under natten i en sterilisator, inte varje natt men varannan iaf.

• johannaf

Vi låter flickorna ta flaskan två ggr sen steriliserar vi dom i micron. Tar 4 min enkelt och smidigt. Sen tänkte vi koka flaskorna någon gång i veckan. Nappar kokar vi när dom har tappats på golvet eller kommit i kontakt med annat som är mindre rent.
    www.tvillingmamma.se

• Brook123

JA visst är det smidigt att man kan micra MAMs flaskor... hoppas bara att bebisen gillar dom.

• Brook123

Johanna; läste på din blogg om hur amningen inte fungerade... ojoj va tråkigt att det var så kämpigt och hoppas att det går bra nu med flaskmatningen! och gud din mage är helt borta. Lyllos dig! Här väntas och väntas på bebis och man känner sig eeeeeenorm... BF på onsdag i alla fall.

• 2012mamma

Jag kokar nappflaskorna innan varje använding, man behöver säkert inte koka så ofta. Men jag är rätt nojig så det känns bättre så :) 

• johannaf

Brook123: ja det går jättebra med flaskan! Har precis avslutat middagen så nu ligger dom på mitt bröst och rapar båda två. Ja magen försvann, litte tråkigt faktiskt men den är fortfarande gosmjuk!!!
    Åh Spännande då kommer liten när som helst! Lycka till!!

www.tvillingmamma.se

• Hannathu
    Brook123 skrev 2012-05-27 19:02:25 följande:
    Hur gör man för att sterilisera termosar?
    räcker med att diska, sterilisera är bara onödigt...
Svar på tråden Koka/sterilisera hur ofta?