• Anonym (semester)

Snälla hjälp mig inför semestern

Gemensam vårdnad, umgänge 50% med barnen.

Har boendeföräldern eller umgängesföräldern rätt att åka till tex Danmark/Norge på semester utan att behöva tillstånd från den andra föräldern?
    Resan kommer inte påverka umgänget för den andra föräldern.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig inför semestern
  • h8him

Självklart får föräldrar åka på semester med sina barn under sin tid med barnen.

• studentbruttan29

Nej, bara om man ska ha pass för att resa då ska ett reseintyg ha en underskrift från den andre föräldern.

• Anonym (semester)

Så om jag tolkar er rätt så får man åka till Danmark eller Norge utan att den andra föräldern har något att säga till om?!
    Är ni säkra på de?

• studentbruttan29
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 19:57:47 följande:
    Så om jag tolkar er rätt så får man åka till Danmark eller Norge utan att den andra föräldern har något att säga till om?!
    Är ni säkra på de?
    Ja, jag är säker. Men varför vill du inte berätta att ni åker bort på era egna veckor? Barnen kommer väl ändå berätta.
  • h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 19:57:47 följande:
    Är ni säkra på de?
    Helt säker. Du får resa jorden runt under din tid med barnen. Sen kan det anses vara allmänt hyfs att informera att man åker och var man kommer att bo.
  • Anonym (semester)

självklart kommer de informeras men den andra föräldern säger att jag inte får åka utan tillåtelse, och även familjerätten sa de när vi var där förra året.

• h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 20:46:42 följande:
    självklart kommer de informeras men den andra föräldern säger att jag inte får åka utan tillåtelse, och även familjerätten sa de när vi var där förra året.
    Familjerätten vet inte alltid så mycket om vad som gäller juridiskt. Har du vårdnad om barnet?
  • Anonym (semester)
    h8him skrev 2012-05-06 20:53:40 följande:
    Familjerätten vet inte alltid så mycket om vad som gäller juridiskt. Har du vårdnad om barnet?

Vi har gemensam vårdnad.
    Man blir ju lite ställd när både familjerätten och den andre föräldern säger att jag måste ha tillåtelse för att få resa.
    Jag kan förs¨å om man behöver passet men till Norge och Danmark behövs väl inget pass

• h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 21:10:20 följande:

Vi har gemensam vårdnad.
    Man blir ju lite ställd när både familjerätten och den andre föräldern säger att jag måste ha tillåtelse för att få resa.
    Jag kan förs¨å om man behöver passet men till Norge och Danmark behövs väl inget pass

Klart du kan åka, du kommer ju tillbaka i tid för hans tid med barnen. Han kan inte sätta dit dig för olovligt bortförande osv eftersom det är din tid och barnen är hemma när de ska till honom.
  • Anonym (semester)
    h8him skrev 2012-05-06 21:18:24 följande:
    Klart du kan åka, du kommer ju tillbaka i tid för hans tid med barnen. Han kan inte sätta dit dig för olovligt bortförande osv eftersom det är din tid och barnen är hemma när de ska till honom.
    Då kanske man ska våga åka i sommar ändå, har varit orolig för att göra något som inte gynnar mig ifall den andra föräldern drar igång en vårdnadstvist.
Svar på tråden Snälla hjälp mig inför semestern