• Mamma7402

Tips och råd om 15.årig dotter

Hejsan. Jag heter Marika och har en dotter på 15 år som jag har tappat kontrollen över. Hennes specialiteter är: Åka moppe utan hjälm och oftast med främlingar, åka bil med äldre män, ha sex med äldre män, klä sig väldigt utmanande, vara ute och ränna om nätterna, m.m. Jag vill ha tips och hjälp hur jag kan få henne att bli mammas flicka igen. Marika

• Svar på tråden Tips och råd om 15.årig dotter
  • Ema86

jadu ... fråga henne varför hon agerar som hon gör.

berätta om att det faktiskt finns farliga män (och killar) som kan skada henne.

graviditeter o sjukdommar.... har hon skydd? annars lär du nog ge henne det.    

jag vet itne om jag tror på "straff" o sånt eg... men prova med utegångsförbud, moppeförbud, inga pengar o sånt som "sätter stop" på det roliga

svårt svårt... lycka till o hoppas allt går bra :)       

• Mamma7402

Hejsan. Tack för svaret. Vi har oftast samtal mellan mor och dotter som brukar spåra ur. Varje gång vi tar upp d så får jag alltid en taskig attityd som svar. JAG har börjat att gå igenom hennes handväska varje gång hon går ut för att försäkra MIG om att hon har skydd. Men det ska ju användas också.

• Ema86

nu kommer jag säkert göra likadant när min egen dotter blir stor....

men jag gillar inte det :S inet gräva väskor, rota rummet o sånt .... MEN JAG FÖRSTÅR DIG ändå 

är alla hennes vänner likadana? prata med deras föräldrar om ett "gemensamt beslut" ? typ INGEN av kompisarna får nå pengar       

• Ekrlsn

Eller låt henne vara tonåring precis som hon vill :)
    Om du inte har haft regler förut i hemmet så kan du inte komma nu och försöka säga åt henne. 

• Ensam87
    Ema86 skrev 2012-05-06 08:55:47 följande:
    nu kommer jag säkert göra likadant när min egen dotter blir stor....

men jag gillar inte det :S inet gräva väskor, rota rummet o sånt .... MEN JAG FÖRSTÅR DIG ändå 

är alla hennes vänner likadana? prata med deras föräldrar om ett "gemensamt beslut" ? typ INGEN av kompisarna får nå pengar       
    Jag gör det bara för att värna om henne och inget annat. Jag menar väl. Vad jag har sett bland hennes vänner så verkar hon välja det coola gänget
  • Ema86
    Ensam87 skrev 2012-05-06 09:25:22 följande:
    Jag gör det bara för att värna om henne och inget annat. Jag menar väl. Vad jag har sett bland hennes vänner så verkar hon välja det coola gänget

va säger "det coola gängets" föräldrar?
  • astro
    Mamma7402 skrev 2012-05-06 08:40:26 följande:
    Hejsan. Tack för svaret. Vi har oftast samtal mellan mor och dotter som brukar spåra ur. Varje gång vi tar upp d så får jag alltid en taskig attityd som svar. JAG har börjat att gå igenom hennes handväska varje gång hon går ut för att försäkra MIG om att hon har skydd. Men det ska ju användas också.
    Att rota i någons väska är att ha en taskig attityd.
    Kondomer (antar att det var det du sökte efter) är som mössor och vantar, man kan tvinga barnen att ha med sig dessa ut men man kan inte kolla att de faktiskt används. Hur som helst får man inte leta igenom andras privatsaker, det är kränkande.

Hur skulle du själv känna det om en vän till dig rotade igenom dina saker och sedan motiverade det med att hon oroade sig för dig av något skäl. Inte skulle du bli särskilt glad, kan jag tänka mig.

Det du har nu är ett läge där du måste bygga en ny relation. Din 15-åring kan inte bli "mammas flicka" igen, utvecklingen ska inte gå baklänges. Däremot kan ni bygga en ny relation mellan två vuxna (jo jag vet, du ser henne inte som vuxen. Men så här är det - tills du behandlar henne som en vuxen kommer hon inte att uppföra sig som en).
    Det är dags att börja ställa krav ur perspektivet medmänniska, inte ur perspektivet fostrande mamma. Den rollen är över för din del, eller nästan över. Klamrar du dig fast vid den skadar du bara banden till flickan.

Detta är inte samma sak som att släppa sitt föräldraansvar. Jag säger bara att du måste välja en ny väg, eftersom din gamla auktoritet inte längre är giltig.
    Börja med att sluta vara fångvaktare, gå inte igenom hennes saker och fråga inte ut henne om hon inte vill prata. Gör du det till något positivt att vara tillsammans med dig så kommer hon att börja anförtro sig till dig. Annars gör hon det helt enkelt inte; förtroende går inte att tvinga fram. 
  • Ozzygirl3

En svår och tuff tid men gör mycket saker tillsammans ..och bråkar ni så håll lugnet
    ofta vill dom ha motstånd ..
    berätta att hon är ditt ansvar tills hon är 18 år och man behöver inte uppleva allt på en gång ..ofta är det svaga flickor som hamnar lite snett ..berätta om olika val man gör i livet och hur lätt man kan hamna snett och märker du det så kommer du göra allt för att förhindra det och hon får bli hur förbannad som helst ..be henne räkna med det ..
    så hon vet vart du står ..hon kommer få egna barn ....fråga hur hon kommer att göra med dom om hon märker att dom far illa?

Och hitta på saker på helgerna ..

• Mamma7402
    Ema86 skrev 2012-05-06 09:27:26 följande:
    va säger "det coola gängets" föräldrar?
    Jag vet inte. Har inte pratat med dem än. Men jag har tänkt att ta mig i kragen och göra det idag.
  • Mamma7402
    Ozzygirl3 skrev 2012-05-06 09:37:58 följande:
    En svår och tuff tid men gör mycket saker tillsammans ..och bråkar ni så håll lugnet
    ofta vill dom ha motstånd ..
    berätta att hon är ditt ansvar tills hon är 18 år och man behöver inte uppleva allt på en gång ..ofta är det svaga flickor som hamnar lite snett ..berätta om olika val man gör i livet och hur lätt man kan hamna snett och märker du det så kommer du göra allt för att förhindra det och hon får bli hur förbannad som helst ..be henne räkna med det ..
    så hon vet vart du står ..hon kommer få egna barn ....fråga hur hon kommer att göra med dom om hon märker att dom far illa?

Och hitta på saker på helgerna ..
    Okej. Jag ska tänka på vad du har sagt. Jag funderar på om hon och jag ska börja ha mamma och dotter-kvällar tillsammans. Ja eller vad man nu kallar det. Bara vi får minst 1 kväll i veckan för oss själva.
Svar på tråden Tips och råd om 15.årig dotter