Mamma7402 skrev 2012-05-06 08:40:26 följande:
Hejsan. Tack för svaret. Vi har oftast samtal mellan mor och dotter som brukar spåra ur. Varje gång vi tar upp d så får jag alltid en taskig attityd som svar. JAG har börjat att gå igenom hennes handväska varje gång hon går ut för att försäkra MIG om att hon har skydd. Men det ska ju användas också.
Att rota i någons väska
är att ha en taskig attityd.
Kondomer (antar att det var det du sökte efter) är som mössor och vantar, man kan tvinga barnen att ha med sig dessa ut men man kan inte kolla att de faktiskt används. Hur som helst får man inte leta igenom andras privatsaker, det är kränkande.
Hur skulle du själv känna det om en vän till dig rotade igenom dina saker och sedan motiverade det med att hon oroade sig för dig av något skäl. Inte skulle du bli särskilt glad, kan jag tänka mig.
Det du har nu är ett läge där du måste bygga en ny relation. Din 15-åring
kan inte bli "mammas flicka" igen, utvecklingen ska inte gå baklänges. Däremot kan ni bygga en ny relation mellan två vuxna (jo jag vet, du ser henne inte som vuxen. Men så här är det - tills du behandlar henne som en vuxen kommer hon inte att uppföra sig som en).
Det är dags att börja ställa krav ur perspektivet medmänniska, inte ur perspektivet fostrande mamma. Den rollen är över för din del, eller nästan över. Klamrar du dig fast vid den skadar du bara banden till flickan.
Detta är inte samma sak som att släppa sitt föräldraansvar. Jag säger bara att du måste välja en ny väg, eftersom din gamla auktoritet inte längre är giltig.
Börja med att sluta vara fångvaktare, gå inte igenom hennes saker och fråga inte ut henne om hon inte vill prata. Gör du det till något positivt att vara tillsammans med dig så kommer hon att börja anförtro sig till dig. Annars gör hon det helt enkelt inte; förtroende går inte att tvinga fram.