• Mirielle

Våran 16-åring är invandrarfientlig

Det började med att han beställde en t-shirt fr USA, svart m vit text: This shirt can say NIGGER because its black. Sedan har det eskalerat fr Sverigedemokraterna till att han nu säger sig vara medlem i Svenskarnas parti. Vi har inte haft några som helst problem med honom innan. Bästa tonåringen man kan önska sig. Ibland glömmer jag av detta, tills han i en diskussion med en annan ton kommer med sina åsikter, och jag ett tag trodde att jag har haft en mardröm. Hans åsikter är bl.a. alla invandrare kan stanna där de kommer ifrån, Svenskarna håller på att bli en minoritet om inget görs åt invandringen osv. Ingen av oss föräldrar har några som helst sådana åsikter, inga av hans vänner heller. Han har läst/kommit i kontakt m människor på nätet. Vi pratar mkt m honom, diskuterar, ifrågasätter hans uttalanden osv många sådana kommer som fr en hjärntvättad person.. Detta skrämmer mig oerhört, då det är en sådan stor fråga, hade han bara kommit hem m :jag är med i Greenpeace, jag är vegetarian, vad som helst! Och idag kom den första bomben utanför hemmet: jag får mail fr läraren: sonen vill inte vara med på Operation Dagsverke där pengar samlas in till barnen i slummen (Indien) så de får hjälp m utbildning. Hur \"avprogrammera\" en tonåring med sådana åsikter? Just nu sätter jag allt mitt hopp till att han revolterar mot oss och att det ger sig, men tänk om inte, man får det inte lätt med sådana extrema åsikter. Snälla någon med liknande problem.

• Svar på tråden Våran 16-åring är invandrarfientlig
  • Bonanza

Åh fy fan vad svårt! Har ni möjlighet att resa till t.ex. koncentrationsläger och något fattigt land så att han kan få verklighete framför sig och inte bli bortkollrad av troll på nätet? 

Är ni säkra på att det inte är vänner i hans vardag som påverkar honom?  I såna fall kanske ni borde överväga att flytta eller liknande? 

• Minne00

Jag tror att de flesta tonåringar går igenom en liknande period, mycket pga grupptryck men att de sedan lär sig att tänka för egen maskin, låt honom läsa lite relevant litteratur och ge honom lite tid så kommer han nog ge sig ...

Om inte annat så kommer han att få sig en näsbränna av nysvenskar! 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Johan70

För ner frågan på individnivå när du diskuterar. Känner han inte själv några utlänningar? Det brukar väl finnas några i varje skola. Be honom förklara vad han tycker att det är för fel på var och en av dem i så fall. Det brukar vara svårare för folk att komma med svepande argument när de ställs inför den konkreta frågan i förhållande till personer de känner.

• SweeneyTodd

Vad är problemet? Han är sexton år, ni kan inte ändra hans politiska uppfattning. Varför är det fel att vara emot invandring?

• Åsiktskvinnan

Nej han kanske inte får det lätt med "sådana extrema" åsikter, men vem fan har sagt att livet är lätt?

• Johan70
    SweeneyTodd skrev 2012-05-04 17:06:29 följande:
    Vad är problemet? Han är sexton år, ni kan inte ändra hans politiska uppfattning. Varför är det fel att vara emot invandring?
    Det är klart att man får ha vilken uppfattning man vill, men man har lika stor rätt att försöka övertyga andra att byta uppfattning. Det är också en del av demokratin.
  • Mirielle

Jag är tacksam över att fått svar. Precis nåt sånt jag letade efter, Tant Prysserlius, tack.

Jag tycker att problemet framgår ganska tydligt. Jo, han är sexton, och han har kommit i kontakt med människor (på nätet) där han mer eller mindre hjärntvättas, kan liknas vid en sekt. Och när vi diskuterar så märker jag att han inte får ihop sina argument alla gånger. Som att han går till en invandrare och klipper sig.  Man måste respektera alla människor, och som Johan70 skriver, ta det på individnivå. Beter sig någon illa mot någon annan spelar det ingen roll om man heter Mohammed eller Mats. Sen tycker jag inte att  det är OK att dra alla över en kam heller. Alla invandrare lever inte på bidrag, t ex.

Vad har det med att göra att livet ska vara lätt? Men han utsätter sig för en stor risk att råka illa ut med sådana provocerande åsikter.  Livet är som du skriver hyfsat jobbigt ändå, men är givetvis stundom också underbart!

• Hitmandahl

Av egen erfarenhet kan jag säga att han antagligen är hjärntvättad, jag har själv varit i precis din sits han är i just nu (antagligen).

Vad som hände med mig var att jag hade lärare som utsatte mig för ren och skär mobbning, bla. anklagades jag för att vara nynazist pga. 14håls kängor. Efter ett tag tröttnade jag på att bli kallad något jag inte var, så vad gjort jag?

Jo jag anammade de åsikterna de anklagade mig för att bära.

Jag stod dessutom utan vänner och var totalt ensam, inom den rörelse jag drogs emot fanns det "kamrater" och "vänner" i alla fall. Alltid folk som backade mig..

Hjärntvätten började för mig med musik, Vit Legion, Pluton Svea, Titania.

Historia har alltid varit något jag har kunnat, speciellt WWII, så jag satt och planerade OM slag, så att tredje riket skulle ha kunnat vinna. Så pass djupt insyltad var jag. Ingenting skulle kunna ha fått mig att andra politisk åskådning.

En talare ovanför tyckte ni borde åka till ett koncentrationsläger, ett personligt råd, gör det inte. Om han verkligen har de åsikter han har så kommer det bara vara underbart för honom, att få se med egna ögon de storslagna läger som tagit sex miljoner liv. Det hade varit så för mig i alla fall.

Nåväl, jag tog mig hursomhelst ut ur denna tragiska sörja genom att träffa en underbar flicka som var antirasist om extremvänster, ju mer vi pratade insåg jag att mina åsikter kanske var åt helvete fel, att det kanske inte var så ok att massmörda judar.

Än idag sörjer jag den tid som gått förlorad åt meningslöst hat.

Svar på tråden Våran 16-åring är invandrarfientlig