• Icnivad

HJÄLP!! Regnskållor!???

Jag har ett jätteproblem!

I tisdags sa jag upp min stallplats. Jag har fått stallplats på ett nytt ställe.
    På kvällen insåg jag att hästen tappade massa päls på benen.
    Tänkte att det måste vara geggan som jag skrapade bort som "vaxade" benen.
    Fick jätteångest för att jag gjorde som så, och tog då fram slangen och spolade leran mjuk och gnuggade bort, då ramlade det inte av mera päls.

Tänkte inte mera på det, utan fortsatte som vanligt.
    Nu har jag börjat tänka, kan det vara regnskållor?
    Det är ju inga skorpor eller så, bara släppte päls.
    OM det är regnskållor, kan jag flytta min häst då? Eller hur lång karrens är det?
    Ska hästen få antibiotika? Slutar det smitta då?

jag har ju redan sagt upp min stallplats!!!  

• Svar på tråden HJÄLP!! Regnskållor!???
  • Cornette

Hästen fäller väl bara? Det är ju vår. Att tappa päls är ju inte farligt. Jag har ingen direkt erfarenhet av regnskållor men det är väl iaf ingen karens på det, det är ju ingen anmälningspliktig sjukdom (som kvarka eller influensa). Googla lite så hittar du nog svar men det ska med 99% säkerhet inte vara någon fara att flytta.

• Icnivad
    Cornette skrev 2012-05-03 22:23:57 följande:
    Hästen fäller väl bara? Det är ju vår. Att tappa päls är ju inte farligt. Jag har ingen direkt erfarenhet av regnskållor men det är väl iaf ingen karens på det, det är ju ingen anmälningspliktig sjukdom (som kvarka eller influensa). Googla lite så hittar du nog svar men det ska med 99% säkerhet inte vara någon fara att flytta.
    Det här är inte bara fällning, hon blir helt kal! Ingen päls alls!
    Skönt att höra. Såg att den är smittsam, men inte farligt smittsam.
    Tänker ringa veterinären i morgon i alla fall.
    Det känns inte seriöst att byta stall om man vet med sig att hästen KAN ha en sjukdom som KAN smitta.
    Måste ändå kolla mask och vaccinera innan flytten  
  • Lajkie

Hmmm... Nu blev jag tämligen säker på att min häst har detta. Enligt veterinär så har hon svamp.
    Har aldrig hört talas om regnskållor tidigare trots över 15 år med egen häst :)
    Haha.
    Tack för "tipset"..

• Lajkie

Googlade nu alltså och fick se bilder......:) hon har i mankam och länd. Mammas har i/på öronen...

• Icnivad

Min häst har bara på benen.
    jag har aldrig heller hört talas om det innan.
    Hittade nyss på en blogg att en tjej skrev att hennes häst har det, och det ser exakt ut som det min häst har! 

• En till mamma

men regnskollor är ju små sårskorpor på hela kropen (en form av svamp) När man tar på hästen så känns den knotttrig. Det låter inte som din häst har regnskollor.

Har du använt linnement och lindor? I så fall kan det vara en reaktion att det blivit för bra.   

• Piggley Wink

Vi hade en häst på jobbet med regnskållor, det blev också små krustor/knölar som man kunde pilla bort. När man pillar bort dem åker håret med av. Visst beror det på någon streptokock?

• Icnivad

Jag har ingen aning om vad det kan vara, hon har ju fått så här främst i samband med lera.
    Men hon har ju haft som små vita skorpor på vissa ställen när man spolat bort leran.
    Framför allt i höstas.

det är någon form av bakterie i alla fall.

• Piggley Wink

Något muggaktigt? Min får gärna sånt när det är blött ute (även om det inte är blött i hans hage). Med Fucidinsalva försvinner det genast (hrmmm, det kanske är Fucithalmic, äh jag vet inte).

• Icnivad

Har bett tjejerna i stallet kolla på det.
    Dom sa att det absolut inte är regnskållor min häst har.
    De sa att det måste vara skav hon fått från torkad lera. (jag är alltid i stallet på morgonen, så hon hinner gegga ner sig igen).
    Ska ändå ha ut veterinären på måndag för vaccination och hälsokontroll.
    Ska be henne titta på benen då i alla fall, alltid skönt att få höra från veterinär. 

Svar på tråden HJÄLP!! Regnskållor!???