• Anonym

att inte skriva på för gemensam vårdnad??

Idag ska vi gå och skriva på faderskapspapprena, men pappret för gemensam vårdnad har jag verkligen ingen lust att skriva på. Trots att vi är tillsammans och sambos. Jag anser att min sambo inte tar det ansvar han borde, jag får sköta allt och han är totalt oansvarig. Har nyligen varit deprimerad (är inte säker på att han kommit ur depressionen även om han säger det själv.) Tog han sitt ansvar så skulle jag absolut inte ha nåt emot att skriva på, och vi har redan gemensam vårdnad om ett äldre barn, men även där känner jag att jag ångrar mig och att han inte tar det ansvar han borde. Har inte tiden att förklara allt i detalj just nu, för vi ska ner och skriva på papprena om en timme, men min egentliga fråga är om jag har rätt tt kräva att gemensamvårdnadspappret varken tas fram eller ens NÄMNS när vi är där? Vill som sagt egentligen ha gemensam vårdnad och att det ska funka, men det gör inte riktigt det nu, men kanske i framtiden? Skulle gärna berätta mer detaljerat, men eftersom jag måste åka nu så har jag inte den tiden just nu, kan berätta senare, men behöver svar på mon fråga snabbt.

• Svar på tråden att inte skriva på för gemensam vårdnad??
  • Anonym

Nej, du har ingen rätt att kräva det.

• Anonym

Så genom att frånta honom möjligheten att dela föräldraledigheten så ska du ta hela själv och ändå beklaga dig över att han inte tar ansvar för barnet eller hur tänkte du? Vilket ansvar är det han inte tar med bebisen?

Om han har varit deprimerad så är det väl inte konstigt att han inte orkat med? hur tänker du ts? Hur stöttar du honom?

• Tow2Mater

Tyvärr diskrimineras fortfarande pappor enligt lag. Du stödjer den diskrimineringen, grattis. Fattar inte att män går med på att bli pappa som sambo.

• Anonym

Alltså allvarligt? Ni som skrivit de senaste tre inläggen, är ni inte läskunniga eller? Har jag skrivit att jag inte vill ha gemensam vårdnad? Tvärt om har jag skrivit att det är det jag VILL, men när karlen knappt borde ha vårdnaden om sig själv bör han väl ännu mindre ha det om någon annan. Jag sätter mina BARNS bästa först, och inte hans. Så kommer det alltid vara.

• Barbabok

Jodå, du skriver att du är domare över hans rätt till att bestämma över ert gemensamma barn. Så länge han inte är farlig för dem eller liknande tycker jag det är egoistiskt. Inte ett svar du gillar men det är ERA barn, inte dina.

• Tow2Mater

Som Barbabok sa, det är era barn, inte dina. Fattar inte att man ens kan tänka tanken att undanhålla gemensam vårdnad, som om systemet skottes rätt redan borde ges med automatik utan ditt medgivande. Det borde inte kunna handla om vad du vill eller inte vill i frågan.

• Anonym

Vilken tur att det inte är ni som bestämmer då. Och JO det är MINA barn. Bara för att de även är hans så gör det dem inte mindre mina. Herre Gud... Varför inte lita på att jag faktiskt försöker göra det som är bäst för dem övergår mitt förstånd.

• Anonym

Är väl snarare oansvarigt att skaffa barn med någon som tydligen inte kan ta ansvar för sig själv eller?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-03 20:30:14 följande:
    Är väl snarare oansvarigt att skaffa barn med någon som tydligen inte kan ta ansvar för sig själv eller?
    Jo för jag visste ju såklart att han skulle gå och bli deppig. Nya Saida, det är jag det...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-03 20:31:48 följande:
    Jo för jag visste ju såklart att han skulle gå och bli deppig. Nya Saida, det är jag det...
    Ska du fråntas vårdnaden om du blir sjuk och får en depression?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-03 20:33:45 följande:
    Ska du fråntas vårdnaden om du blir sjuk och får en depression?
    Hade vi båda betett oss som han gör så borde vi inte få ha kvar barnen nej. Men nu är det inte så...
  • Anonym (Anna)

Och du riskerar inte att ert förhållande tar stryk av ett sådant överförmynderibeteende, och därmed skadar barnen mer i slutändan?

Skriv på om gemensam vårdnad och prata med karln istället.

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-05-03 20:49:40 följande:
    Och du riskerar inte att ert förhållande tar stryk av ett sådant överförmynderibeteende, och därmed skadar barnen mer i slutändan?

Skriv på om gemensam vårdnad och prata med karln istället.
    Alltså det här är ju helt fantastiskt! Man ställer en viss fråga, men istället för att svara på den så ska folk komma med sina högst personliga åsikter om huruvida vi ska ha gemensam vårdnad eller inte. Acceptera att jag gör vad som är bäst för mina barn. Barnet i fråga blir 3 månader om en vecka, så det här är något jag verkligen skjutit på till sista sekunden eftersom jag hoppats på förändring.

Ta stryk har det redan gjort och går vi isär så kommer barnen absolut inte skadas av det. Har alla som har separerade föräldrar blivit skadade av det, eller vad menar du? Det finns inga barn som till och med mår bättre efter en separation kanske?
  • Anonym (Fattar)
    Anonym skrev 2012-05-03 21:10:36 följande:
    Alltså det här är ju helt fantastiskt! Man ställer en viss fråga, men istället för att svara på den så ska folk komma med sina högst personliga åsikter om huruvida vi ska ha gemensam vårdnad eller inte. Acceptera att jag gör vad som är bäst för mina barn. Barnet i fråga blir 3 månader om en vecka, så det här är något jag verkligen skjutit på till sista sekunden eftersom jag hoppats på förändring.

Ta stryk har det redan gjort och går vi isär så kommer barnen absolut inte skadas av det. Har alla som har separerade föräldrar blivit skadade av det, eller vad menar du? Det finns inga barn som till och med mår bättre efter en separation kanske?
    Jag förstår dej precis!
    Tycker verkligen inte du ska skriva på bara för att....
    Som förälder har man inte bara rättigheter utan en jäkla massa skyldigheter. Kan man inte uppfylla sina skyldigheter har man heller inga rättigheter. BASTA!

Han är pappa rent fysiskt men åker med på en räkmacka antar jag.....kanske inser han ifall du väntar med att skriva på om delad vårdnad?!
    Att vara pappa SKA vara ett hårt jobb med hög avkastning.

Hur gjorde du TS? Skrev du på?

Kram och stå på dej!!   
  • Tow2Mater
    Anonym (Fattar) skrev 2012-05-04 08:49:28 följande:
    Som förälder har man inte bara rättigheter utan en jäkla massa skyldigheter. Kan man inte uppfylla sina skyldigheter har man heller inga rättigheter. BASTA!

Att vara pappa SKA vara ett hårt jobb med hög avkastning.
    Och du tycker det är rätt att mamman oavsett avkastning automatiskt får vårdnad medan pappan och hans avkastning ska utvärderas av mamman och forst efter hennes bedomning o nycker avgors av henne när han uppnått tillräckligt stor avkastning? Ser du inte hur snett det är? Men idag är det ju så diskriminerande lagen fungerar, tyvärr.
  • elmadumle

Det är inte ditt barn, det är erat barn. Om pappan vill ta pappaledigt får han göra det då eller är det en anledning till att du vill ha ensam vårdnat för att få alla dagar? Hoppas det blir en lagändring där ett par som får barn automatiskt får gemensam vårdnad vare sig man  är gift eller inte.

Svar på tråden att inte skriva på för gemensam vårdnad??