• Hickupp

Killkläder för niornas bal - råd tas tacksamt emot

Vad tycker ni är lämpligt för en kille att ha på sig på niornas bal? Klädkoden är flummig: sommarfestliga kläder. Samtidigt som temat är Röda mattan och begreppet bal nämns hela tiden i inbjudan. Vad kan funka tror ni?

• Svar på tråden Killkläder för niornas bal - råd tas tacksamt emot
  • nuharjagbytt
    Jackson skrev 2012-05-01 15:10:53 följande:
    Kostym från dressman eller svarta chinos, vit skjorta och väst.
    Det är väl inte sommarfestligt? Sonen var aldrig på bal i nian så jag vet inte men tycker inte att ni ska inhandla kostym bara för balen.
  • Hickupp

Ni tror inte det förväntas smoking eller frack? Med tanke på att flickorna bara har talat om sina balklänningar hela terminen. Men de går ju bara i nioan och då känns ju högtidskläder aningen överkurs. Själv struntar han i vad han har på sig men man vill ju ite att det skall bli helt fel.

• KimPossible

Sonen tänker ha kostym på sin bal, det ska de flesta killar ha enligt honom. Sporten är tydligen att vara så originell som möjligt inom ramen för klädkoden, sonen satsar på maffialook med vit kostym, vita (eller om vi hittar vitsvarta) dojor och nån hatt.

Jag tror nog inte det är tänkt att vara frack eller smoking på en bal för niondeklassare, då borde det väl stå i inbjudan? 

• Hickupp
    KimPossible skrev 2012-05-01 15:25:24 följande:
    Sonen tänker ha kostym på sin bal, det ska de flesta killar ha enligt honom. Sporten är tydligen att vara så originell som möjligt inom ramen för klädkoden, sonen satsar på maffialook med vit kostym, vita (eller om vi hittar vitsvarta) dojor och nån hatt.

Jag tror nog inte det är tänkt att vara frack eller smoking på en bal för niondeklassare, då borde det väl stå i inbjudan? 
    Klädkod: Sommafestlig. Men om flickorna satsar på rena rama balklänningar hur ställer man sig då till killarnas klädsel? Iofs har vi en gammal frack hängande i garderoben och vill man skoja till det kan han ju ha den med svarta jeans och t-tröja men det kansk blir heltokigt.
  • tro  hopp  kärlek

Använd något som han kan ha på skolavslutningen, 
    Min son hade ny skjorta från dressman och matchande slips, jeans, och kavaj.

Det där är ifrån person till person, hur är han? Vilken stil har han annars?
    Utgå ifrån det. Fråga vem han ska ha till bordet, kanske de vill matcha varandra lite i färgskalan.
    Annars kör på det som han kan använda annars.

Min son är en garagekille. Så för honom så passade det med jeans. 

• Hickupp

De blir tydligen bordplacerade på plats, så de har ingen bestämd de skall gå med vilket ju är bra tycker jag (som själv var oerhört blyg i skolan). Lokalen är en mycket vacker festlig lokal. Hans stil är nog mycket svart och grått (ingen emo), jeans och verkar gilla det mer klassiskt snygga. Snacka om i-landsproblem.

• KimPossible
    Hickupp skrev 2012-05-01 15:30:29 följande:
    Klädkod: Sommafestlig. Men om flickorna satsar på rena rama balklänningar hur ställer man sig då till killarnas klädsel? Iofs har vi en gammal frack hängande i garderoben och vill man skoja till det kan han ju ha den med svarta jeans och t-tröja men det kansk blir heltokigt.
    Det låter ju rätt fritt, så det går nog bra med vad som helst. Tanken är säkert att de hintar lite om att man inte ska komma i vardagskläderna, utan något lite finare.

Är han inte kostymtypen kanske det är onödigt att köpa en ny, speciellt om han fortfarande växer. Fast ni kan ju kolla Myrorna och andra loppisställen, de har ibland jättefina saker för småsummor.
  • ZuMa

Mina nior brukar ha någon form av kostym. En del har väldigt påkostade kläder, andra betydligt enklare. Men de brukar i alla fall vara väldigt fina. :)

• Hickupp

Mmmm, kosym är nog lagom. Men då är det väl ingen mörk utan en ljusare variant som han skall ha om det skall vara "sommarfestligt".

• Höghus

Jeans går ju tvärbort på en bal oavsett ålder. Att komma så pass vardagsklädd är inte ok oavsett ålder. Jeans och slips i kombination känns ju för övrigt oerhört märkligt. Det bästa är ju att kolla om man kan hitta en mörk kostym relativt billigt (2hand är toppen!) eller om pappa har en frack eller smoking i garderoben.

• tro  hopp  kärlek
    Lumikki skrev 2012-05-01 15:45:12 följande:
    Jeans går ju tvärbort på en bal oavsett ålder. Att komma så pass vardagsklädd är inte ok oavsett ålder. Jeans och slips i kombination känns ju för övrigt oerhört märkligt. Det bästa är ju att kolla om man kan hitta en mörk kostym relativt billigt (2hand är toppen!) eller om pappa har en frack eller smoking i garderoben.
    Där håller jag inte med dig, inte på en bal till nior, eller avslutning.

Jag tycker det är oerhört stiligt med jeans och slips.
    Det är nian vi pratar om... och killen ska ta de som han känner sig trygg med. Vill han ha en hel kostym, så är det lika vanligt som jeans eller chinos . Spelar ingen roll om just kostymen är mörk tycker jag, ta det som ni tycker är fint eller har till hands.

Men då är jag ingen "fin " människa, och den stad jag bor i kallas väl vischanFlört  och vad jag ser på tv så är det oerhört märkligt att de använder just jeans till kavajen....

Men bra mycket bättre att vara sig själv än att vara någon annan. 
  • Venne

De flesta på vår bal i 9:an var riktigt finklädda och de flesta killarna hade kostym eller iaf finbyxor och skjorta. Bästa är nog att han kollar runt med kompisarna, för även om man "bara" går i 9:an så vill man inte komma alldeles för uppklädd eller för vardagsklädd. Det är väl oftast då man inte känner sig bekväm i det man har på sig.  Var inte direkt många som kom i jeans eller vanliga sommarkläder på vår bal och den var också till sommaren.

• Höghus

Jeans och kavaj är inte märkligt. Det är vardagskläder. Men slips till jeans...nja. Vill man absolut inte ha kostym funkar ju chinos-marinblå kavaj-skjorta. Det är ju somrigt och fint. Men tycker fortfarande att om tjejerna har långklänningar borde man som kille kunna ta på sig kostym iaf. Att lära barn att det finns tillfällen då deras egen bekvämlighet och individualitet inte bör vara prio 1 är rätt viktigt tycker jag.

• tro  hopp  kärlek
    Lumikki skrev 2012-05-01 16:48:04 följande:
    Jeans och kavaj är inte märkligt. Det är vardagskläder. Men slips till jeans...nja. Vill man absolut inte ha kostym funkar ju chinos-marinblå kavaj-skjorta. Det är ju somrigt och fint. Men tycker fortfarande att om tjejerna har långklänningar borde man som kille kunna ta på sig kostym iaf. Att lära barn att det finns tillfällen då deras egen bekvämlighet och individualitet inte bör vara prio 1 är rätt viktigt tycker jag.
    Ja jag ser att vi inte kommer ifrån samma kultur, här använder ingen kavaj till vardagsGlad
    Sen på de avslutningsmiddagar balar" som barnen har haft här, två killar och en tjej så har det inte varit snack om långklänning och frack eller hel kostym.

Den delen hänger ihop med studentbalen, och något som de flesta tycker har gått över styr. I vartfall här, men vi är väl inte så världsvana  viFlört

Tjejerna har gärna lite finare klänningar på 9 ans middag , och killarna kan valfritt ta kostym, chinos eller jeans med något fint upptill. Och som du sa hör med de andra vad de ska ha, de har mina gjort.  Huvudsaken är att din kille mår bra av det som han har på sig.
  • Johan70
    Hickupp skrev 2012-05-01 14:40:45 följande:
    Vad tycker ni är lämpligt för en kille att ha på sig på niornas bal? Klädkoden är flummig: sommarfestliga kläder. Samtidigt som temat är Röda mattan och begreppet bal nämns hela tiden i inbjudan. Vad kan funka tror ni?
    Ljus kostym.
  • GustafM
    Hickupp skrev 2012-05-01 14:40:45 följande:

Vårbal, röd matta etc antyder ju elegant och representativ klädsel, dvs frack. Detta skall även min grabb ha på sin vårbal.

Sommarfestligt är ju som du säger lite flummigt, men jag ser framför mig ljus linnekostym eller liknande.  

Svar på tråden Killkläder för niornas bal - råd tas tacksamt emot