• morsaigen

Min 4-åring vill bara bajsa i blöja.

Min dotter är 4 år och 4 månader. Hon är sedan länge blöjfri på dagen, och sedan ett par månader även på natten. Men när hon ska bajsa - då ska hon ha blöja! Hon vägrar ens prova att sätta sig på toaletten. Hon är sist på sitt dagis med att lära sig bajsa på toaletten, vilket hon troligen skäms för. Detta ledde i vintras till att hon höll sig hela dagarna, och under ett par månaders tid var hon förstoppad nästan hela tiden, som värst gick det 12 dagar mellan bajsandet! Det hela slutade med att vi fick Movicol Junior utskrivet, som hon nu ätit sedan slutet på februari. Medicinen funkar kanon, hon bajsar numera varje dag, men _fortfarande_ bara i blöja. Hon vill som sagt inte ens prova. Egentligen gör det inte så mycket, men ibland krånglar det till saker. Som t.ex. när man är hemma hos någon och inte har blöjor med sig. Plötsligt blir hon sur och vill hem, då vet man att hon är bajsnödig...
    Hur får vi henne att börja bajsa på toaletten? Tips? 

• Svar på tråden Min 4-åring vill bara bajsa i blöja.
  • Timba
    Vet du när hon brukar bajsa ? anteckna tider, bestäm en tid sen en gång om dagen som hon ska försöka bajsa Börja med att låta henne bajsa iblöjan inne på toaletten om hon inte redan gör det klipp stegvis hål i blöjorna och tillåt henne ha den på dem när det sitter på toa använd ”kissedocka” som  sitter på toa ge mer vätska och fibrer i maten kontakta läkare för ev. läkemedelsbehandling av förstoppning ta det stegvis och ge mycket beröm vid lyckat resultat

Det är mina tips efter att fått psykolog hjälp med sonens toaträning

• morsaigen

Dontworrybehappy - helt normal. Problemet började när hon bytte dagis. Tidigare gick hon på ett litet dagis med blandade åldrar. Hon gick då i en grupp för 1-3-åringar och hon var en av de äldsta (3 år). Där bajsade praktiskt taget alla i blöja, såklart med tanke på åldrarna. Även hon. Sen flyttade vi och hon bytte dagis och fick börja på ett stoort dagis med grupper indelade efter årskull. Eftersom hon är född i december blev hon nästan yngst och de som var äldst var (då) redan fyllda 4 år, och kunde redan bajsa på toaletten. (Jag har för mig att när vi började där, alltså för ett år sedan var de totalt 3 barn som fortfarande bajsade i bljöa. De övriga två har lärt sig nu). Så där någonstans började problemet, hon skämdes över att vara sist, höll sig, blev förstoppad, etc etc. Och nu är hon totalt ANTI. Jag är rädd att jag kan ha bidragit genom att tjata, har förstått att det är precis det man INTE ska göra. Men det är svårt när man själv blir frustrerad. 
    Timba - tack för tipsen. Jag har erbjudit henne att bajsa - i blöja - på toaletten, men se det är hon helt ointresserad av. Hon ska bajsa i sitt rum. Läkemedelsbehandling har jag som sagt redan, det funkar hur bra som helst och förstoppning har vi ej längre problem med. Det är bara det att hon inte VILL försöka. Ibland när vi pratar om det (när hon inte är bajsnödig just då) säger hon att hon vill lära sig. Men sen när hon känner sig bajsnödig, så vill hon absolut inte prova toaletten, utan ska ha en blöja. Ofta säger hon att hon "ska prova nästa gång". Min man tycker att vi ska vara stenhårda och bara slänga ut blöjorna. Men jag är rädd att det gör saken värre. Vad tror ni?? 

• dontworrybehappy

Låt din man ta över ansvaret för bajsandet Så slipper du oroa dig över det. För när jag läser mellan raderna så låter det som att du har lagt mer tankar än din man på detta?

Har ni prövat med att göra en plan för nästa gång när hon bajsar? Kanske lägga till en belöning för varje gång hon går på toa?

Har hon blöja hela dagarna eller sätter ni på en när hon säger att hon är bajsnödig?
    Blöjorna kan ju faktiskt ha tagit slut på affären och du som mamma är jätteledsen över detta men kan inget göra ;)

• Tatu

Jag har själv ingen erfarenhet, men min systers kille var likadan. Hon sa bara en dag när han ville ha blöja på sig att dom var slut.
    Det funkade för dom, han gick senare på kvällen på toaletten.. Men sen tror jag inte det fungerar för alla, jobbigt när det blir så :(

• Rocktroll

Har samma problem med min 3 åring. Kissar gör hon på toa men vägrar bajsa där så då springer hon och hämtar en blöja och bajsar i den. Vill också få bort det då hon håller sig på dagis och hellre bajsar i trosorna vid olyckor än går på toa.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • morsaigen

Hej igen. Problemet är fortfarande olöst. Kan meddela att jag nu testat modellen "blöjorna är slut" men med dåligt resultat. Hon försökte och försökte (på toaletten) men det kom inget. Gick bara inte. Tillslut gav hon upp, hade vansinnigt ont i magen, låg och grät och korvade ihop sig. Vi gjorde ett försök till på toa, hon bara grät och sa "det går inte". Vid det laget var jag beredd att ge upp, kan inte plåga henne så... Så då råkade jag "hitta" en blöja. Efter EN sekund kom bajset i blöjan.  !!!!

Ägnade en stund åt att googla och hittade följande http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=207&PSQ=30
    Själv har jag stor respekt för Malin Alfvén, så nu lutar det åt att vi helt lägger ner allting.  

• Rocktroll

För oss löste det sig i helgen :) vi envisades med att det blir ingen blöja och självklart var hon superledsen men när det tillslut kom på toa var hon så lättad och stolt att nu går hon utan problem. Man måste bara komma över den där spärren. Lycka till ts.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • dontworrybehappy

Läser i många trådar att Malin Alfven (det är väl hon som har knattetimmen i SR?) är respekterad bland föräldrar över lag. Hon är INTE lika respekterad inom psykologvärlden utan har ett rykte om att "oftast säga emot sig själv och sina egna teorier

• splink

När min dotter skulle sluta bajsa i blöjan sa jag bara helt sonika att blöjorna är slut nu och att det är toaletten som gäller. Gjorde ingen grej av det utan sa bara som det var. Det var väl lite gnäll första gångerna men efter nån vecka var det inga problem. 

Dotter född -07, BF med dotter 2 18/9, Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • ladyrowena

Låt henne vara... stöd och uppmuntra henne genom att tala om för henne att detta är NORMALT och VANLIGT........................... Dessa barn som gör detta är ofta inteligenta och fantasifulla m.m. MAlin Alfven en känd barnpsykolog har skrivit att man inte ska tvinga dem och absolut inte hindra dem från att bajsa... hur mpnga 18 åringar ser ni med blöja. hon har ju inte problem med att hålla si eftersom hon kissar på toa utan hon ha bara bestämt sig. min son är likaan lycka till och tänk på att tvång kan ge bakslag och men för livet.

Svar på tråden Min 4-åring vill bara bajsa i blöja.