• MTL

Ska man verkligen gå back på att hyra ut sitt hus?

Jag har funderingar på att hyra ut mitt hus eftersom jag vill flytta till en annan stad och trodde lite naivt att eftersom jag inte vill tjäna något på det är det bara att hyra ut till det priset det faktiskt kostar utan att blanda in skatteverket. Men så har jag googlat och upptäckt att det är jättedyrt att hyra ut sitt hus - om jag nu förstått det rätt.

Mina faktiska kostnader är 5000:- för lån + lite andra avgifter som sophämtning mm. Låt säga att det hamnar på ca 7000:-/månad om man vill ha en liten buffert för oförutsedda utgifter = 84 000:-/år. Men om jag har förstått det rätt får jag bara dra av 20% av den summan (= 16 800  + 21 000:-. Jag måste då skatta 30% på det som blir kvar (46 200 vilket blir 13 860:- Med andra ord kostar det mig 1155:- i månaden att hyra ut mitt hus?

En lösning är att lägga på en tusenlapp på hyran, dvs ta ut hutlösa 8000:- för att få in 6600:- i hyra + kunna betala 1400:- i skatt.

Har jag förstått detta rätt? Finns det någon lösning på hur jag kan betala mindre skatt och med andra ord ta lite mindre i hyra?

Vad gäller om jag låser dörren till källaren och bara hyr ut halva huset, får man göra så och skulle det gynna mig? Hyr jag ut kommer jag ändå inte hyra ut hela källaren, så skulle det gynna mig låser jag helt enkelt helt och hållet ner dit.

Tips emottages gärna!

• Svar på tråden Ska man verkligen gå back på att hyra ut sitt hus?
  • MTL

Det ska inte vara smileys, utan kronor-tecken inom parantesen.

• Bok

Varför bakar du in kostnaden för sophämtning etc i hyran? Det är väl bättre att hyrestagaren betalar det separat så att det inte ”finns med” i det du får in för uthyrningen?

Om du är orolig för att det inte kommer att betalas så kan ju du fortsätta betala fakturorna, men skicka dem vidare och att hyrestagarna betalar in de kostnaderna separat, så att du inte riskerar prickar (om det ff står i ditt namn) om de slarvar. Så har jag själv gjort när jag har hyrt ut.

• MTL
    Bok skrev 2012-04-30 13:32:15 följande:

Varför bakar du in kostnaden för sophämtning etc i hyran? Det är väl bättre att hyrestagaren betalar det separat så att det inte ”finns med” i det du får in för uthyrningen?

Om du är orolig för att det inte kommer att betalas så kan ju du fortsätta betala fakturorna, men skicka dem vidare och att hyrestagarna betalar in de kostnaderna separat, så att du inte riskerar prickar (om det ff står i ditt namn) om de slarvar. Så har jag själv gjort när jag har hyrt ut.

Ja, jag har förstått nu i efterhand att det är ett sätt att slippa lite skatt, tack för tips! Hur har du gjort när du bestämt hyra? Tar du ut det du faktiskt betalar för lån + att du kan betala skatten eller hur ska man tänka? Tar du ut något extra i buffert eller sparar man undan till det själv?
  • Bok

Hyr inte ut just nu, men har hyrt ut olika BRF i många-flera år. Så det skiljer sig säkert lite åt vad gäller husuthyrning, för lägenheter är det ganska enkelt: man kollar med det kommunala bostadsbolaget vad de tar för en likvärdig lägenhet och sätter priset på ungefär den nivån. När jag talade med dem så fick vi igenom en rätt lång lista och jämförde min lgh med deras (storlek, var ligger den, finns balkong, våning, finns förråd etc etc). Då fick jag ett spann på vad min lgh borde kosta och satte min hyra efter det.

Mina lån är inte relevanta alls i sammanhanget, det är "mitt problem", inte hyresgästens. I mitt fall blev det så att jag tjänade pengar på det, men hade jag haft mer lån eller dyrare lån så hade jag inte gjort det.

Ring Hyresnämnden och be om hjälp, de är mycket hjälpsamma. 

• Johan70

Regeringen jobbar för närvarande med lagförslag som skall göra det lättare att hyra ut sin bostad. Däri ingår också att skatten skall sänkas på sådan inkomst, så vitt jag har förstått.

• MTL
    Johan70 skrev 2012-04-30 14:14:31 följande:
    Regeringen jobbar för närvarande med lagförslag som skall göra det lättare att hyra ut sin bostad. Däri ingår också att skatten skall sänkas på sådan inkomst, så vitt jag har förstått.

Det hjälper tyvärr inte mig då jag ska hyra ut rätt snart :) Men de har redan ökat schablonbeloppet som man får göra avdrag för till 21 000:- nu 2012 vilket såklart gynnar mig!
  • MTL
    Bok skrev 2012-04-30 13:55:27 följande:
    Hyr inte ut just nu, men har hyrt ut olika BRF i många-flera år. Så det skiljer sig säkert lite åt vad gäller husuthyrning, för lägenheter är det ganska enkelt: man kollar med det kommunala bostadsbolaget vad de tar för en likvärdig lägenhet och sätter priset på ungefär den nivån. När jag talade med dem så fick vi igenom en rätt lång lista och jämförde min lgh med deras (storlek, var ligger den, finns balkong, våning, finns förråd etc etc). Då fick jag ett spann på vad min lgh borde kosta och satte min hyra efter det.

Mina lån är inte relevanta alls i sammanhanget, det är "mitt problem", inte hyresgästens. I mitt fall blev det så att jag tjänade pengar på det, men hade jag haft mer lån eller dyrare lån så hade jag inte gjort det.

Ring Hyresnämnden och be om hjälp, de är mycket hjälpsamma. 

Det är väldigt olika regler mellan hus och lägenhet, jag är mest ute efter personlige erfarenheter, hur folk lagligt tagit sig runt reglerna. Tack för tipset, ska kontakta dom!
  • Cig35

Först: Ta ut kallhyra för huset, dvs sophämtning, värme, el etc betalas av hyresgästen.

Sedan har du missat lite i dina bedömningar av skatteeffekterna och reglerna.
    Tittar vi på dina kostnader så måste jag göra lite antaganden för att kunna räkna, nämligen att 1.000:- månad är amortering och 4.000:- är bruttoränta utan hänsyn tagen till skatteeffekten. (Amortering ser jag som sparande och inte som en kostnad)

- Räntekostnad netto per år 48.000 * 0,7 = 33.600
    - Diverse slitage 1.000:-/månad                 =12.000
    - Total årskostnad netto                                 45.600

Om du hyr ut huset med en kallhyra på 4.500:-/månad ska du betala skatt på 54.000 minus 21.000 minus 20% på hyresintäkten 54.000, dvs skattepliktigt belopp blir 22.200. Skatten blir då 6.660:- och hyresintäkt efter skatt blir 47.340:- vilket är ungefär samma som din kostnad. 

• MTL
    Cig35 skrev 2012-04-30 15:30:17 följande:
    Först: Ta ut kallhyra för huset, dvs sophämtning, värme, el etc betalas av hyresgästen.

Sedan har du missat lite i dina bedömningar av skatteeffekterna och reglerna.
    Tittar vi på dina kostnader så måste jag göra lite antaganden för att kunna räkna, nämligen att 1.000:- månad är amortering och 4.000:- är bruttoränta utan hänsyn tagen till skatteeffekten. (Amortering ser jag som sparande och inte som en kostnad)

- Räntekostnad netto per år 48.000 * 0,7 = 33.600
    - Diverse slitage 1.000:-/månad                 =12.000
    - Total årskostnad netto                                 45.600

Om du hyr ut huset med en kallhyra på 4.500:-/månad ska du betala skatt på 54.000 minus 21.000 minus 20% på hyresintäkten 54.000, dvs skattepliktigt belopp blir 22.200. Skatten blir då 6.660:- och hyresintäkt efter skatt blir 47.340:- vilket är ungefär samma som din kostnad. 
    Jag förstår att det är så, att det jag amorterar inte är en kostnad egentligen. Men oavsett så är det pengar som försvinner ur plånboken och pengar jag måste betala om jag vill ha huset kvar. Jag har inte råd att fortsätta amortera på huset + betala den nya hyran, utan pengarna som kommer in för huset måste täcka även amorteringen. 

Mina faktiska kostnader till banken för huset är 5000:-/ månad, alltså 60 000:-/år. På det tillkommer el, värme, sophämtning osv (vilket jag nu förstått att hyresgästen får betala själv). Får jag inte in de pengarna efter alla skatter betalats har jag inte råd att hyra ut huset. 

Hur gör andra som vill prova på att flytta 1-2 år utan att sälja sina hus? Betalar de sin nya hyra + amortering själva, eller tar de ut såpass mycket i hyra för huset att den täcker amorteringen också?   
Svar på tråden Ska man verkligen gå back på att hyra ut sitt hus?