• Tångräkan

Hur mycket lån med en månadskostnad på 6-7000 kr? (husköp)

Dum fråga kanske men är bara nyfiken då jag inte har en aning. Om man ska ta lån till ett hus och vi säger att man exempelvis har 6-7000 kr i månaden som kan läggas på boendet. Hur stort lån kan man få då? Då ska drift, ränta, sophämtning osv vara inräknat. Amortering vet jag inte om man behöver göra från början men är ju bra om det finns lite utrymme för det också.

Hur dyrt hus kan man köpa eller hur stort lån kan man ta?

• Svar på tråden Hur mycket lån med en månadskostnad på 6-7000 kr? (husköp)
  • tjej87

Jag har lån på 900 000 och då har jag en ränte- och amorteringskostnad på ungefär 3000... Amorterar bara ett minimibelopp så det mesta är ränta.

• Tångräkan
    tjej87 skrev 2012-04-30 00:07:19 följande:
    Jag har lån på 900 000 och då har jag en ränte- och amorteringskostnad på ungefär 3000... Amorterar bara ett minimibelopp så det mesta är ränta.
    Ok men drift osv på det sedan då? Vad är din hela boendekostnad inkl. allt?
  • Vinterankan

600 000 kanske är rimligt om man vill ha den driftskostnaden. Då är inte sparande för renoveringar och underhåll medräknat vilket man får räkna med att det kommer en hel del på ett så billigt hus. Mina föräldrar tex hamnade i ett läge där de under en treårsperiod var tvungna att renovera huset för 100 000 per år för att hålla det i skick. Det var nödvändiga renoveringar som ny värmepump, byta delar av fasad och liknande och inga lyxrenoveringar bara för att få det snyggare.

• ekke

Vi har en driftskostnad på lite drygt 10000, varav lånen ligger på knappa 7000 ( just nu)
    Vi har lånat drygt 2 miljoner.

Sen beror det såklart på hur stort huset är med tanke på uppvärmningskostnader.

• Vinterankan

Tänk på att det är låga räntor just nu så du kan inte se på vad folk betalar just nu bara för då får du en felaktig bild. Vi betalar tex 12000 i räntor innan skatteavdrag just nu, men vi har räknat på att det ska kännas ok att betala 20 000 i räntor för räntorna kommer stiga. Inte just nu, men man köper ju inte hus för stunden utan för livet.

• Ladycocos

Jättesvårt att säga, då driftskostnaderna varierar kraftigt mellan olika hus!
    Ett litet eluppvärmt hus som är dåligt isolerat kan lätt kosta 5000-6000/månad i elräkning kalla månader.
    Vi bor stort, nybyggt och med vedeldad uppvärmning/varmvatten och har bara ca 500 - 700 kr per månad även vintertid för uppvärmning, och sen ca 500 i hushållsel..
    Men mycket mer än en miljon kan du nog inte lägga.. Kolla igenom husen på tex Hemet, för nästan alla kan man göra en kalkyl för total boendekostnad

• fiiinally

Du får räkna på din inkomst, beror helt på vad du tjänar. De flesta banker vill att man ska har ca 8,000 kvar att leva på per vuxen. Barn räknas lite olika beroende på ålder. Sen räknar de även in om du har andra bostäder, lån, underhåll som ska betalas osv.

Så för en ungefärlig bild räkna på detta:

PRIS=INSATS+((MÅNADSKOSTNAD*12)/0,8)

..och se sen till att MÅNADSKOSTNAD+ 8000 per vuxen plus månadskostnad på bil, andra lån, andra bostäder inte överstiger er netto lön, då har du ett UNGEFÄR i alla fall.

Ring Bättre Bolån och be dem räkna på det så säger de exakt vad du kan få på typ 20sekunder. Älskar dom, hos alla andra fick man vänta typ ett dygn men dom kolla upp det direkt i luren :) Bra om man är stressad till budgivning hehe

Svar på tråden Hur mycket lån med en månadskostnad på 6-7000 kr? (husköp)