• fallen star

Mitt marsvin är sjukt :-(

Vårt marsvin har blivit sjukt, han låg bara och flämtade i ett hörn och ville inte äta och dricka. Igår åkte vi in till veterinären. De undersökte honom grundligt men hittade inget annat fel än att tänderna var alldeles för långa och låg över tungan. Felställning. Så de tog in honom direkt och klippte tänderna och gav honom vätska.

Nu trodde jag att han skulle bli på bättringsvägen. Han vilade mycket igår, men åt lite persilja och drack vatten: Men idag så vägrar han att äta och dricka igen. Jag har fått i han lite smådroppar genom att sätta vattenflaskan i munnen på han. Men han luktar starkt av aceton. Han måste ju vara uttorkad. Vad ska jag göra? Veterinären sa att det skulle bli bra nu. Men han kanske är dålig efter behandlingen?

• Svar på tråden Mitt marsvin är sjukt :-(
  • scary01

Näää stackars liten och stackars er
    Kan tyvärr inte ge nått råd , men jag sänder över en kram .

• silavs

De där små är så känsliga,ger du c vitamin??det måste man ge marsvin eftersom de inte producerar det själva.
    Det visste inte jag med mitt första marsvin.
    Det blev slött och dog senare;(

• fallen star

Jag har gett massor av c-vitamin.

Men nu ikväll hände det! Han orkade inte mer och dog i famnen på mig när jag försökte att ge honom vatten. SÅÅ sorgligt. 

• moroten

du måste mata med critical care (googla) livsviktigt att marsvin får i sej fibrer.

• fallen star
    moroten skrev 2012-04-29 11:34:51 följande:
    du måste mata med critical care (googla) livsviktigt att marsvin får i sej fibrer.
    Jag googlade på det. Bra att veta om mitt andra marsvin blir sjukt i framtiden. Sprallis har ju gått hädan.

Det värsta är ju att ett av mina barn är bortrest och jag kan inte tala om det förrän på tisdag för att inte förstöra hennes resa. Som tur är har hon inte frågat efter honom. Det kommer att riva upp allt igen, snyft.
  • moroten

Usch vad hemskt att han dog. Jag tycker du ska läsa på eragons.se där finns massa bra info om marsvin! När tänderna blir knasiga beror det oftast på att vi människor ger dem fel sorts mat. de ska ha 80% hö och 20% cvitamin rika grönsaker. Pelletsblandningar man köper i djuraffären är tyvärr oftast rent skräp för svinen. Samma sak med saltsten och mineralsten som är direkt farliga för dem. Din dotter kommer nog kunna ta det bra. barn gör ofta det bara man är ärlig mot dem och talar om det på ett bra sätt. Sen behöver ju marsvinet som är kvar en ny kompis så hon kan ju följa med och välja ut en :)

• Madick

En av mina hade också felställning på kindtänderna, där började det med infektioner men när det väl började gå utför så gick det fort. Andra veterinärbesöket (med annan veterinär) konstaterade tandfelet och sa att visst kan de fixa till tänderna men om 3v är det kört igen så han fick somna in. Tydligen blir det lätt så vid inavel.

• fallen star
    Madick skrev 2012-05-24 09:50:44 följande:
    En av mina hade också felställning på kindtänderna, där började det med infektioner men när det väl började gå utför så gick det fort. Andra veterinärbesöket (med annan veterinär) konstaterade tandfelet och sa att visst kan de fixa till tänderna men om 3v är det kört igen så han fick somna in. Tydligen blir det lätt så vid inavel.
    Men ååå va synd. Jag hade ett marsvin från uppfödare och ett från en vanlig "familj". Marsvinet från uppfödaren hade ohyra med sig och fick felställning i tänderna: Så man kan ju undra om det kanske var inavel där?? Vårt andra marsvin är hur friskt som helst, som tur är. Nu har han fått en ny kompis

• Madick
    fallen star skrev 2012-05-24 20:45:38 följande:
    Men ååå va synd. Jag hade ett marsvin från uppfödare och ett från en vanlig "familj". Marsvinet från uppfödaren hade ohyra med sig och fick felställning i tänderna: Så man kan ju undra om det kanske var inavel där?? Vårt andra marsvin är hur friskt som helst, som tur är. Nu har han fått en ny kompis

Min var från djuraffär från början misstänker jag, köpte den godingen och en annan från en familj som blivit allergisk. Jag är bra orolig att den andra ska bli hängig om de skulle vara bröder, det vet jag ju inte.
  • fallen star

Usch, det är hemsk jobbigt när husdjuren blir sjuka. Man har dem ju så kära. 

• Madick
    moroten skrev 2012-05-04 09:09:11 följande:
    Usch vad hemskt att han dog. Jag tycker du ska läsa på eragons.se där finns massa bra info om marsvin! När tänderna blir knasiga beror det oftast på att vi människor ger dem fel sorts mat. de ska ha 80% hö och 20% cvitamin rika grönsaker. Pelletsblandningar man köper i djuraffären är tyvärr oftast rent skräp för svinen. Samma sak med saltsten och mineralsten som är direkt farliga för dem. Din dotter kommer nog kunna ta det bra. barn gör ofta det bara man är ärlig mot dem och talar om det på ett bra sätt. Sen behöver ju marsvinet som är kvar en ny kompis så hon kan ju följa med och välja ut en :)

Är det medfödd felställning spelar det absolut ingen roll vad man utfodrar dem med tyvärr.

Sen måste jag passa på att fråga, procent av vad? Vikt inkl fodrets vatten? Vikt utan vatten (torrsubstans)? Procent av totala näringsbehovet energimässigt? Fibermässigt?

Att bara ange procent säger liksom ingenting men hittills har jag inte fått något svar på mina frågor.
Svar på tråden Mitt marsvin är sjukt :-(