• Lussekatta

2,5-åring som kissar på sig upp till 5 gånger/dag!

Min dotter har för 1.5 månad sedan slutat helt med blöjor på dagen (och för det mesta är hon torr nattetid också). Det började bra,hon kanske kissade på sig 1-2 gånger en del dagar i början, (hon har aldrig varit helt torr alltså). Men nu de senaste 2 veckorna, har hon börjat kissa på sig upp till 5 gånger per dag!Det går inte en dag nu utan att hon kissar ner sig flera gånger. Ibland småskvätter hon bara på väg till toan, men för det mesta kissar hon ner sig totalt vart hon än är :( 

Det känns som att hennes "potträning" går bakåt. På förskolan har det gått bra. En del dagar har hon kissat på sig andra inte..... 

Hon har inte ont i "snippan"(jag har frågat flera gånger) och verkar inte vara röd där heller.Har också märkt att hon kissar ofta. När hon väl kissar kommer det mycket så det verkar uppenbarligen som att hon inte hinner till toaletten.

Kommer det att rätta till sig och gå framåt igen med toaletträningen? 
    Någon som har tips eller erfarenheter? :)

• Svar på tråden 2,5-åring som kissar på sig upp till 5 gånger/dag!
  • silavs

Hon kanske inte är riktigt mogen för det än,
    Det var likadant för min dotter,
    Vi väntade då till nu,hon är 3.5 år nu.går galant.
    Men vi fick påminna henne mkt om att gå på toa,hon kissade på sig några gånger men
    Nu fattar hon galoppen.
    Jag tror inte hon hade riktigt "förståndet" att sluta me blöja förrut.
    Jag tror inte att vi vuxna kan bestämma
    När det är dags att sluta me blöja.

• Lussekatta

Jag hoppas att det bara är så att hon inte är mogen än till 100%. Att det inte är något annat som spökar. 

• gryning2

Vi började toaträna sonen när han var ca 2,5 år men det var inte förrän han var 3 år 2 mån som det lossnade och han blev riktigt torr (d.v.s. kunde klara sig en hel dag med max en olycka). Din dotter kanske inte är helt mogen ännu. Men det kan ju ändå vara bra att träna. Jag tog helt enkelt med i beräkningen att det skulle kunna bli många olyckor per dag så vi hade flera par byxor extra om vi åkte bort t.ex. Och om det var extra krångligt ,om vi åkte någonstans med svårt att hitta toalett eller var tvungen att ha mycket kläder på honom så tog vi på blöja då tills han var pålitlig. Man får ju se det som en längre process att barnet ska bli torr. Årstiden är ju bra nu iallafall när man slipper så mycket ytterkläder.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Barbabok

Här var det samma fast vid 2år, vi återgick till blöja och nu vid 3år funkar det bra, få olyckor.

• milli79

Likadant med vår son på drygt 2,5... tog bort blöjan i jan och det gick bra i början, men nu är det vissa dagar han kissar ner sig hela tiden men sen går det bra några dar igen osv. Tänker inte börja med blöja igen utan för oss har det bästa varit att sätta honom på toa trots att han säger att han inte är kissnödig... fast det är inte alltid han går med på det.

Tror bara på tålamod så vänder det säkert + att som sagt sätta barnet på toa/potta regelbundet.

• Lussekatta
    milli79 skrev 2012-04-28 18:32:10 följande:
    Likadant med vår son på drygt 2,5... tog bort blöjan i jan och det gick bra i början, men nu är det vissa dagar han kissar ner sig hela tiden men sen går det bra några dar igen osv. Tänker inte börja med blöja igen utan för oss har det bästa varit att sätta honom på toa trots att han säger att han inte är kissnödig... fast det är inte alltid han går med på det.

Tror bara på tålamod så vänder det säkert + att som sagt sätta barnet på toa/potta regelbundet.
    Jag försöker alltid påminna henne om att gå och kissa innan vi går ut, och hon vägrar för det mesta och får ett utbrott istället och väl ute så kissar hon ner sig. Senast idag inne på klädaffären.... oops! 

Jag vill inte heller gå tillbaka till blöja,men det är så otroligt jobbigt och är rädd att hon ska få uvi av att hon blir blöt av kisset. 
  • milli79
    Lussekatta skrev 2012-04-28 18:50:07 följande:
    Jag försöker alltid påminna henne om att gå och kissa innan vi går ut, och hon vägrar för det mesta och får ett utbrott istället och väl ute så kissar hon ner sig. Senast idag inne på klädaffären.... oops! 

Jag vill inte heller gå tillbaka till blöja,men det är så otroligt jobbigt och är rädd att hon ska få uvi av att hon blir blöt av kisset. 
    Ah jag vet... sonen får oxå utbrott och han håller sig länge länge tills det inte går längre. Han vill helst inte kissa ute heller men får väl säga att just när vi är ute så kan han verkligen hålla sig lääänge, ser ju på honom att han är kissnödig.men oftast klarar han sig tills vi kommer hem... har blivit nättre men en period så kändes det meningslöst. Bäst är det väl att inte göra så stor grej av det.
  • sasso78

Hon är väl bara inte mogen för att vara utan blöja än. Inget konstigt med det, hon är bara 2.5 år. Gör ingen stor grej av det.

• pigglet

JAG skulle hitta något sätt att få henna att kissa "på kommando". Se till att hon kissar med jämna mellanrum.
    (Och hur det skulle gå till är ju svårt att tipsa om. Prata med henne, hota att gå tillbaks till blöja, muta (typ vi läser en saga medan du sitter där), kissa själv samtidigt (se, ALLA kissar innan vi går ut), klistermärken... Ni vet nog bäst själva vad som skulle funka.) 

• IsDimma

Men vissa saker får barn helt enkelt inte bestämma. För mig är det här en sån grej. Man kissar innan man går ut, man kissar när man kommer in, man kissar efter maten och innan och efter att man sovit. Det är inte förhandlingsbart förrän barnet är stort nog att kunna avgöra själv om denna är kissnödig eller ej samt om denna kommer att bli kissnödig innan man hittar nästa toalett (om man ska ut tex). Att du sen visar henne att du också kissar, eller sitter med henne, sjunger en sång, har en speciell bok som bara läses när man sitter på toaletten/pottan eller vad som nu fungerar hos er spelar ingen roll, hitta något som funkar.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden 2,5-åring som kissar på sig upp till 5 gånger/dag!