• Queenie70

Barn ensamma i bil. Kommentarer.

Kommentarer och reaktioner på följande scenario tack.

Ni kommer ut från ICA MAXI. Ägnar 5-10 minuter åt att packa in barn, varor gå tillbaks med kundvagn. När ni ska hoppa in i eran bil noterar ni förtvivlade barnskrik från bilen brevid er. Mammaaaa, maaaammma, maaaammmaa. Ni kikar in genom de tonade rutorna och ser två barn i 2-4 års åldern som sitter ensamma i bilen. Den äldre glor apatiskt framåt helt tyst och verkar inte reagera på den lilles förtvivlade skrik efter mamma och tårarna sprutar på det lilla barnet. Ni noterar vad klockan är och spanar runt efter nån föräder som kan finnas i närheten. Ingen verkar närma sig. Ert eget barn har hunnit somna i sin stol och det känns inte helt kul att behöva kånka iväg på det 17 kilo tunga barnet för att leta efter främmande föräldrar, men ni kan heller inte lämna det gråtande barnet, och väntar vid bilen och försöker se lugnande ut på nät jävla vänster. När ytterligare en kvart går så ger ni upp. Tar med ert sovande barn in till kundtjänten och meddelar dem situationen och de ropar ut i högtalaren. Ni går igen ut med ert barn och sätter tillbaks honom i bilen. Då kommer en man sakta släntrande mot bilen i maklig takt, med en stor full matkasse. Han är i 35 års ålder, stilig och välklädd. Ser helt normal ut. Du talar om att barnet skrikit under hela tiden under de minst 20 minuter som du har befunnit dig vid bilen varpå mannen svarar : Jaha. Vidare upplyser du mannen om det olämpliga i att lämna så små ensamma i en bil utan uppsikt och lägger till att det är bedrövligt varpå han svarar nonchalant att: Det kan du få tycka.  

• Svar på tråden Barn ensamma i bil. Kommentarer.
  • Gunilla 751

Usch, verkligen inte ok,man undrar om detta sker ofta.

• Queenie70

Att folk aldrig lär sig...Det är obegripligt. Jag var så upprörd att jag skakade och rösten bröts när jag konfronterade denna "pappa"

• Ladythewinter

fyy faan, jag hade varit totalt jävla förbannad, okej, om man står och tankar vid macken och springer in lite fort för att betala, (här har vi så vi ser dom i fönstret hela tiden) men du lämnar inte ett barn utan uppsikt i över 20 minuter.. 

• Rocket Mania

Så fruktansvärt sorgligt :(

Faktum är att jag hade ringt polisen. Det är kanske att överreagera men jag tål inte att folk gör så mot barn

• Faile

Jag hade ringt polisen. Förhoppningsvis hinner de dit innan föräldern kommer och förhoppningsvis får föräldern sådan skrämselhicka att det inte händer igen.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Angelica8912

Usch va hemskt. Jag kan inte ens tänka tanken att lämna min dotter i bilen. Inte ens om jag ska spring in på 2 minuter. Inte en chans. Usch vilket skräck barnen måste kännt.

• Mynta

Fy sjutton. Jag vet inte alls vad jag gjort, instinktivt hade jag velat ge honom på moppo där och då, men jag inser att det kanske inte varit helt lämpligt... Jag hade nog noterat reg.numret på bilen, men ja, det är väl inget som egentligen går att gå vidare med heller.

• Queenie70
    Mynta skrev 2012-04-28 17:48:23 följande:
    Fy sjutton. Jag vet inte alls vad jag gjort, instinktivt hade jag velat ge honom på moppo där och då, men jag inser att det kanske inte varit helt lämpligt... Jag hade nog noterat reg.numret på bilen, men ja, det är väl inget som egentligen går att gå vidare med heller.

Jag övervägde att ringa polisen men gjorde det aldrig. Istället tog jag reg.nr. och rådfrågade socialjouren om de tyckte jag skulle göra en anmälan om oro för barn, vilket de tyckte.

Just denna enskilda incident kommer ju inte att leda någonstans om det var en isolerad händelse hos en okänd familj. Men det kan ju mycket väl vara så att barnen redan är kända, eller under utredning, och då kan ju min anmälan bli en viktig pusselbit.  
  • Pluttisen

usch lämna en 2åring och en 4årigt barn i bilen och handla va de värsta....helt ok om barnet är 10 och uppåt att lämna i bilen om man ska in och köpa/hämta en ynka sak som tar max 1-5 minuter, men handla mycket och vara i affären länge då ska man för tusan ta med barnet/barnen...stackarn unge som va förtvivlad. Hade också stannat och sen sagt till kundtjänst.

• Jojile

Jag hade väntat fem minuter efter att jag upptäckt barnen för att vara säker på att föräldern inte bara lämnar tillbaka vagnen eller dyl. Efter det hade jag ringt polisen. 

• Persemona

Bra gjort. Fortsätt att gå vidare med reg nummret. Absolut inte okej att lämna så. Både farligt och omänskligt.

• Neasmamma

Fy fan!! Stackars barn :'( gör väldigt ont i mitt hjärta att läsa sånt! Jag vågar knappt springa i på macken utifall att dottern ska vakna och bli rädd... Och är det varmt ute är det ju helt jävla vansinigt! Man blir så glad när man ser att det faktiskt finns människor som bryr sig, försöker hjälpa och föra barnens talan! Sen blir man ju också ledsen av läsa om sådan föräldrar som gör såna här saker... Jag vet inte riktigt vad jag skulle ha gjort, förmodligen ta reg nr och kontakta socialtjänsten/polisen som många andra skrivit.... Hade gärna gett pappan en riktigt snyting också, men tyvär är det olämpligt.....

• Khaleesi

Men alltså - detta var utanför Ica Maxi. Jag hade nog tagit med mig det skrikande barnet in i butiken och efterlyst föräldrarna för att lösa problemet på plats. Varför är polisen den första man ska kontakta? Hade mitt eget barn redan somnat i bilstolen hade hon fått sitta där medan jag försökte hjälpa de ledsna barnen.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Queenie70
    Khaleesi skrev 2012-04-28 20:23:36 följande:
    Men alltså - detta var utanför Ica Maxi. Jag hade nog tagit med mig det skrikande barnet in i butiken och efterlyst föräldrarna för att lösa problemet på plats. Varför är polisen den första man ska kontakta? Hade mitt eget barn redan somnat i bilstolen hade hon fått sitta där medan jag försökte hjälpa de ledsna barnen.

Ja bildörrarna var ju låsta, men att bära iväg på två främmande barn kändes inte aktuellt. Och jag skulle ABSOLUT inte lämna mitt eget barn ensamt i bilen och begå samma vansinnighet som pappan i det här fallet gjorde.
  • Khaleesi

Var bildörrarna låsta så går det ju inte. Men jag har aldrig haft problem med att lämna sovande barn i bilen en kort stund, då de sovit som stockar i bilen. Så jag tycker verkligen inte att det är vansinnigt per definition. 

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden Barn ensamma i bil. Kommentarer.