• Coca cola light

Söker recept på kakdeg där jag kan använda pepparkaksformar.

På söndag är det dags för Pippikalas och ikväll försökte jag baka Pippikakor. Jag gjorde en mördeg men det blev katastrof. den bara ramlade ihop. Är det någon som kan tipsa mig om en bra deg där jag kan använda pepparkaksformar. Jag vill inte göra en vanlig pepparkaksdeg då dottern inte gillar det.

• Svar på tråden Söker recept på kakdeg där jag kan använda pepparkaksformar.
  • Lena

kan du inte göra samma deg som till pepparkakor men bara byta ut kryddorna?

• Lena

Dessa går att trycka ut mindre formar av iaf

Mörlöv

ca 100st

100g smör
    1 dl socker
    2 ägg
    5 dl vetemjöl
    1 tsk hjorthornssalt

garnering:
    1 ägg
    100g hackad mandel

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget. TIllsätt övriga ingredienser. Kavla degen tunnt. Tryck ut löv. Lägg dem på en plåt. Pensla med uppvispat ägg och strö över mandeln. Grädda i 10-12min.

• az81

vit pepparkakor. Dessa kan man ju även "måla" sedan med karamellfärg eller liknande.

• RiNan
    az81 skrev 2012-04-28 08:40:36 följande:
    vit pepparkakor. Dessa kan man ju även "måla" sedan med karamellfärg eller liknande.

Recept?
  • RiNan
    Ann Lee skrev 2012-05-19 09:43:42 följande:
    Enligt det här receptet gjorde jag kakor, hjärtan och ankor till min sons dop: frostrosor.blogspot.se/2009/02/ljusbla-glaser...
    Blev du nöjd med dem? Hittade nästan samma recept fast utan ägg och med maizena istället för vetemjöl.
    Funderar på vad ägget gör för skillnad. Men om du tycker dessa blev bra så kör jag på dem
  • tilj75

Sorry, flikar in med ett tips till alla med små barn, använd pepparkaksformarna på falukorven innan du steker (om du har små formar) omåttligt populärt! =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Ann Lee
    RiNan skrev 2012-05-19 10:02:13 följande:
    Blev du nöjd med dem? Hittade nästan samma recept fast utan ägg och med maizena istället för vetemjöl.
    Funderar på vad ägget gör för skillnad. Men om du tycker dessa blev bra så kör jag på dem

Degen är jättebra att jobba med. Sen så tycker jag väl i ärlighetens namn inte att småkakor överlag är det roligaste man kan äta, tycker att de är lite tråkiga och torra i smaken.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • az81
    RiNan skrev 2012-05-19 17:03:49 följande:
    TineMelk hel?
    Vanlig standard mjölk är det som ligger närmast till den svenska motsvarigheten. ( "det röda arla paketet")

TineMelk Hel inneholder 3,5 % fett
  • az81
    RiNan skrev 2012-05-20 11:43:31 följande:
    Ny fråga? Hornsalt. Går det att använda bakpulver?

Tyvärr så kan man inte ha bakpulver istället för hornsalt eller hjorthornsalt som är ett mer vanligt namn i Sverige. Jag dubbelkollade med min mor som sa att det är inte det samma dessvärre. 

Svar på tråden Söker recept på kakdeg där jag kan använda pepparkaksformar.