• Reflexa1

När skall pappan säga till!

När skall pappan säga till på arbetplatsen att han skall få barn? Han har precis fått ett jobb efter en tids arbetslöshet och har inte sagt något än. Vi skall ha vårt barn i slutet av juli runt den 20:e. Han tänker bara ta ut de 10 dagarna när barnet är fött, eftersom jobbet är viktigt för honom att behålla. Arbetsplatserna växer ju inte på träd nu för tiden precis:/

• Svar på tråden När skall pappan säga till!
  • Khaleesi

Med tanke på semesterplaneringar så är det ju schysst om resten av arbetsstyrkan redan nu är medveten om att han kommer att vara borta i slutet av juli. Och det är ju inget konstigt med det.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • ialia

Jag tror att de är 3 månader innan som man måste säga är intehelt säker kan vara 2 också. Men de borde ju inte vara några problem för då är de en dålig arbetsplats.

• Reflexa1
    ialia skrev 2012-04-26 21:28:21 följande:
    Jag tror att de är 3 månader innan som man måste säga är intehelt säker kan vara 2 också. Men de borde ju inte vara några problem för då är de en dålig arbetsplats.
    Även om han precis har fått jobber, är det två månader innan han måste säga till?
  • Khaleesi

Det handlar ju bara om två veckor som han ska vara borta. Ju tidigare han berättar desto bättre. Men han behöver ju inte ta det så formellt och säga "Jo förresten, i slutet på juli måste jag vara ledig, för då ska min tjej ha barn!". Bättre då att säga att det ska bli spännande att bli pappa, och så får någon fråga när det är dags, coh så kan han tala om att det blir mitt i sommaren, och att det väl är dags att förvarna om pappadagarna.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Barbabok

nej han måste inte säga till någon viss tid innan men visst att förvarna är väl snällt. Det finns inget sånt krav vid tfp, endast vid fp.

• ialia

Vad jag har läst så måste man meddela en viss tid innan. Man kan ju inte bara ringa samma dag och säga att man inte kommer på två veckor. All info finns på försäkringskassans hemsida.

• Barbabok
    ialia skrev 2012-04-27 20:35:37 följande:
    Vad jag har läst så måste man meddela en viss tid innan. Man kan ju inte bara ringa samma dag och säga att man inte kommer på två veckor. All info finns på försäkringskassans hemsida.

Jo, det är precis det man kan!
Svar på tråden När skall pappan säga till!