Kottis skrev 2013-02-02 10:41:09 följande:
Tack, jag ska föreslå detta för vår läkare. Jag och min sambo har försökt ta bort allt som går (känns det som) i förebyggande syfte. Just nu äter jag därför inte mjölk, ägg, soja, vete, råg, majs, nötter. Men det är svårt, det är majs i det mesta som är glutenfritt och i kosttillskott (kalciumtabletter tex). Jag har inte träffat någon dietist heller men jag borde nog göra det. Det har gått 4 veckor nu sen det första blodet kom, sen hittade de staffylokocker i odlingen och hon fick en kur penicillin mot det och blev frisk. Sen kom blodet tillbaka efter 4 dagar och snart har hon ätit färdigt sin nästa penicillinkur (då hon har staffylokocker igen). Läkaren misstänker att det finns en allergi/intolerans som gör tarmen känslig och gynnsam för bakterierna. Vi hoppades hon skulle bli bra men hon har 3 dagar kvar på sin nya kur (av 2 veckor) och vi fick en blöja med blodigt bajs igen igår så nu vet vi varken ut eller in...
Ja dietist behöver man ju träffa. Det är så lätt att göra misstag. Äter man ute får an ju garanterat i sig fel, stor risk om man blir bjuden med av någon som inte kan det ordentligt.
I början missade vi
-margarin; stod 100% vegetabiliskt på paketet så vi läste inte innehållsförteckningen. Innehöll skummjölkspulver.
-Hamburhgarna innehöll vasslepulver, det visste min man inte att det kom från mjölk
-Ät mörk choklad, innehöll spår av mjölk
-Åt fetaost, bvc var ju så noga med att det var KOmjölksprotein....
-Åt en mjölkfri godis. Lösgodis är aldrig utan nått...
-Tog i min macka efter att jag tagit i en ost utan att tvätta händerna emellan
Sen har jag hört andra missar
-mjölkprotein i tandkräm
-i tvål
-i schampo
Och det är bara mjölk det.
Sen får man inte glömma att en ensidig kost under lång tid påverkar om man får i sig den näring man behöver och den mängd gifer man får i sig. Man ska aldrig äta mer begränsat än som behövs. så ni behöver verkligen träffa dietist! Och som sagt, om man inte vet vad det är så är skonkost en bra start. Då behöver man kanske inte utesluta lika länge som om man tar bort en sak i taget. Vid skonkost äter man just ensidigt och lägger sen på en sak i taget.