• skogstrollensmamma

min tös får inte vara med...

Min dotter går i sexårs och har ont i magen av att gå till skolan. Äntligen har jag fått veta varför. När de är på rast väljer hennes "bästis" att leka med en annan kompis. Min flicka får till en början vara med men blir sen lämnad mitt i leken. Ingen är direkt elak, men de bara går. Dottern är väldigt känslig och inkännande till sin personlighet... Har försökt prata med fröken men hon ser inte hur ont det gör i flickan. Hon försöker vara tapper men bryter ihop hemma. Tjejerna hon brukar leka med bor dessutom grannar och leker mycket på fritiden och min familj bor långt ifrån samhället.
    Tips? Är totalt rådvill...

• Svar på tråden min tös får inte vara med...
  • skogstrollensmamma

Vill inte att hon ska tvingas med i leken, utan mer ge stöd att leka med andra...

• Blöjor111111

Det är sådant du inte kan göra något åt. Låt barn lära sig, det gör ont i dig som hos din dotter men sådant är livet, tyvärr.

• Mälaröbo

När sånt här händer gäller det att inte skuldbelägga någon. Barn byter vänner och vissa tar det hårdare än andra. Vi pratar mycket med dottern om att leka med andra, inte låsa fast sig vid en vän och föreslår andra vänner som vi bjuder hem till lek. Dotterna har periodvis haft det jobbigt med vänner och vi försöker trösta så gott det går och förklara hur andra kanske tänker.

De har också pratat mycket på skolan med tjejerna om att låta alla vara med och vara en sjysst kompis. 

• ettplustack

Vi har liknande problem där jag jobbar, barn i samma ålder. Men du måste stärka din dotter. Få henne att strunta i de två tjejerna och få henne att leka med andra i samma ålder, det är bättre hon går vidare hur svårt det än kan vara. Det som händer är att hon kommer glida ifrån även de andra flickorna i klassen, hon ska strunta i tjejerna och leka med andra tjejer eller killar i klassen eller med andra flickor i samma ålder. Vissa barn passar inte för varandra och av någon konstig anledning jag aldrig kommer förstå mig på så kan inte flickor leka tre...

• Mälaröbo
    ettplustack skrev 2012-04-24 20:07:24 följande:
    Vi har liknande problem där jag jobbar, barn i samma ålder. Men du måste stärka din dotter. Få henne att strunta i de två tjejerna och få henne att leka med andra i samma ålder, det är bättre hon går vidare hur svårt det än kan vara. Det som händer är att hon kommer glida ifrån även de andra flickorna i klassen, hon ska strunta i tjejerna och leka med andra tjejer eller killar i klassen eller med andra flickor i samma ålder. Vissa barn passar inte för varandra och av någon konstig anledning jag aldrig kommer förstå mig på så kan inte flickor leka tre...
    Bra skrivet! Man kan aldrig förändra andra, utan det handlar om att stärka sitt eget barn att stå emot de törnar som i den här åldern börjar ställa upp sig på rad... Det skär i mammahjärtat men är det enda rätta!
  • Callan

Har haft liknande problem med min tjej i sexårs nu i år.
    Jag pratade med fröknarna och bad dem hålla ett extra öga då en de tjejer var rent elaka, men ffa fräcka och sådär fula som bara tjejer kan vara
    Jag kände att de behövde lite mer stöd från vuxna för de är trots allt bara 6 och 7år gamla.
    Man är inte en schysst kompis när man bestämmer i leken hela tiden och när det äntligen blir någon annans tur så vill inte kompisen vara med mer och går iväg, till exempel.
    Här var en av dem hennes "bästis" sedan innan som hon lekt med sedan vi var föräldralediga ihop osv, då svider det ju lite extra!

Samtidigt jobbade vi hemma med vilka man ska välja som sina kompisar och vad man ska gå med på och bry sig om osv.
    Hur man ska reagera och agera när någon är lite elak osv för att det inte ska bli kul att fortsätta "retas/pikas"

Vi försöker också skapa band till andra barn och familjer i klassen och leka med efter skolan så att hon ska uppleva fler än sin bästis som jag känner glider mer och mer från henne i lek och intressen över lag. 

Svar på tråden min tös får inte vara med...