• Anonym (vårdnad?)

Om boendeföräldern går bort, vad händer då?

Någon som varit med om att boendeföräldern blivit allvarligt sjuk och gått bort? Hur löste ni allt det praktiska kring flytt till den andra föräldern etc. I vilken takt, hur långt in i sjukdomsförloppet bodde barnet kvar hos den sjuka föräldern etc?

Om föräldern har enskild vårdnad om barnet, vad händer då, om boendeföräldern tillika vårdnadshavaren blir sjuk och får "dödsdom", men vägrar skriva på gemensam vårdnad. Kan man gå till rätten och "kräva" gemensam vårdnad för att underlätta för barnet vid dödsfallet? Om domstolen inte går med på detta, vad händer med barnet efter dödsfallet till dess att vårdnaden är utredd? Hamnar barnet i fosterhem om föräldrarna bor på skilda orter och ingen släkt till barnet finns på boendeorten?

Om domstolen skulle gå med på gemensam vårdnad, hur länge bör barnet bo med sin sjuka förälder? Till dess att denne är borta, eller rekommenderas det att det flyttar innan dödsfallet och i så fall, när och hur ofta bör barnet då besöka föräldern?

Jag förstår ju att det tillkommer massor med jobb för att hjälpa barnet med det psykiska måendet, men i dagsläget är jag bara intresserad av att höra om någon vet hur man gör med det praktiska runtomkring.

• Svar på tråden Om boendeföräldern går bort, vad händer då?
  • Anonym (insatt)

1. Sök i trådar här på FL, det finns många om denna fråga ....

2. Ring till familjerätten i din kommun så kan de ge dig den info du behöver!  

• Anonym

Jag har gemensam vårdnad med mitt barn, pappan finns inte med i bilden och är ingen bra pappa.
    Om jag skulle dö så har jag redan pratat med 2 st.
    Jag vet att innan pappan ens skulle få barnet hos sig, måste han upp i rätten då barnet är boende hos mig.
    Och då kommer 2 nära vänner till mig att ansöka om vårdnaden för mitt barn, och bevisen på pappan, att han är en dålig pappa kommer att läggas fram. Så en av mina nära vänner kommer förhoppningsvis bli vårdnadshavare för mitt barn om jag skulle gå bort, och det känner jag mig trygg med och vet att om jag går bort, så kommer mitt barn få en trygg och bra uppväxt hos någon av dem som står mig nära, och som står mitt barn nära. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-01 20:46:56 följande:
    Jag har gemensam vårdnad med mitt barn, pappan finns inte med i bilden och är ingen bra pappa.
    Jag vet att innan pappan ens skulle få barnet hos sig, måste han upp i rätten då barnet är boende hos mig.
    Och då kommer 2 nära vänner till mig att ansöka om vårdnaden för mitt barn, och bevisen på pappan, att han är en dålig pappa kommer att läggas fram. Så en av mina nära vänner kommer förhoppningsvis bli vårdnadshavare för mitt barn om jag skulle gå bort, och det känner jag mig trygg med och vet att om jag går bort, så kommer mitt barn få en trygg och bra uppväxt hos någon av dem som står mig nära, och som står mitt barn nära. 
    Den andra föräldern är alltid den som först blir utredd om att ha barnet boende hos sig.
  • MajaVira
    Även om du skriver "testamente" om vem du vill ska ta hand om barnet så utreder socialtjänsten vad som är bäst för barnet, så det kan bli pappan, dina vänner eller en helt utomstående. Så finns inga garantier alls.
  • Anonym (vårdnad?)
    Har du gemensam vårdnad eller enskild? För om du har gemensam vårdnad med pappan, så kommer han automatiskt få boendet om barnet vid ev. dödsfall.
  • Anonym (vårdnad?)
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-29 22:59:53 följande:
    1. Sök i trådar här på FL, det finns många om denna fråga ....

2. Ring till familjerätten i din kommun så kan de ge dig den info du behöver!  
    Har sökt på FL, men inte hittat något bra. Har du några tips om sökord?
  • Anonym

Nej pappan får inte automatisk vårdnaden om barnet är boende hos mamman tack och lov. Han kommer att utredas av soc, och samtidigt kommer det inkomma 2 ansökningar om vårdnaden av folk som kan ta hand och vårda ett barn. Det är min trygghet om jag skulle till exempel bli påkörd och dö. Tack och lov har soc redan utrett oss som föräldrar och han är olämplig som förälder.

• Anonym (vårdnad?)
    Anonym skrev 2012-05-01 22:40:03 följande:
    Nej pappan får inte automatisk vårdnaden om barnet är boende hos mamman tack och lov. Han kommer att utredas av soc, och samtidigt kommer det inkomma 2 ansökningar om vårdnaden av folk som kan ta hand och vårda ett barn. Det är min trygghet om jag skulle till exempel bli påkörd och dö. Tack och lov har soc redan utrett oss som föräldrar och han är olämplig som förälder.
    I så fall har ni inte gemensam vårdnad utan du har enskild vårdnad.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-05-01 22:40:03 följande:

Om pappan har del i vårdnaden har han den ju redan om den andra föräldern dör! Endast barn som plötsligt står utan vårdnadshavare blir utredda av soc - så inte barn som har en levande ensam vårdnadshavare ... Endast föräldrar har rätt att begära vårdnaden om sitt barn, inte utomstående släktingar! Så din trygghet är rätt bräcklig .... och att pappa var olämplig tidigare behöver inte innebära att han är det det år ditt barn ev drabbas av att du dör ......
Svar på tråden Om boendeföräldern går bort, vad händer då?