• minhalva

En fråga angående välja skola eller ?

Har barn som snart börjar skola och då undrar jag vad gäller: Får man söka och komma in i mån av plats(grundskolan)? Eller kommer man bara in på den skola som barnet tillhör?

Är det samma regler som gäller om man ansöker till friskola eller privat?

MVH

• Svar på tråden En fråga angående välja skola eller ?
  • krakel

Här blir man tilldelad den skolan man tillhör. Kan dock söka privat eller friskola på eget inititiv. Här är det minst 6 mån väntetid på en del privata skolor.

• minhalva

Ok tack, så det är olika regler..

• Punkster

Du blir tilldelad plats på en kommunal skola som (oftast) är den som ligger närmast ert hem. Vill ni inte ha den platsen så kan man också söka till en skola man hellre vill gå på, kommunal som privat. Många skolor ger dock förtur till barn som bor i skolan upptagningsområde, dvs. skolans närområde. 

Så funkar det iaf i kommunen där jag bor. 

• strojes
    minhalva skrev 2012-04-23 21:49:03 följande:
    Ok tack, så det är olika regler..
    Det kan nog skilja ganska mycket mellan olika kommuner hur man går till väga. Det bästa är nog att du tar kontakt med din kommun och frågar hur det går till.

Jag bor i Sollentuna och här väljer man skola i januari-februari det år som barnet fyller 6 år. Man får rangordna tre skolor som man skulle vilja ha plats på. Kommunen ser sedan till syskonförtur, närhet mm. (hur de olika kriterierna rangordnas vet jag inte).
Svar på tråden En fråga angående välja skola eller ?