• Nin1

Buller

Hejsan!

Är det någon som vet om det är farligt att vistas i bullrig miljö när man är gravid? Jag är i vecka 20 och jobbar på ett väveri, ganska högt buller, man går med hörselskydd under dagarna men kan detta påverka negativt för barnet?

Undrar oxå hur man skall göra när ens chef tror att man skall kunna jobba till 2-3 veckor innan förlossningen! Har sagt till honom att jag troligtvis inte kommer att klara att arbeta så länge pga. tunga lyft, arb. tider, trånga utrymmen m.m. Han kommer nog inte skriva på att han inte kan erbjuda andra arb. uppgifter - ingen havandeskapspenning?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Buller
  • Ell

Du bör absolut söka havandeskapspenning i vilket fall som helst, det låter på dina arbetsuppgifter som att du inte kan arbeta så långt in i graviditeten. Läs mer på försäkringskassans hemsida om vad som gäller. Där kan du även ladda ner blanketterna så du ser exakt vad de undrar över. Om tvist skulle uppstå mellan dig och din arbetsgivare eller att ni inte tycker lika kan försäkringskassan göra ett besök på din arbetsplats för att bedöma läget. Din arbetsgivare kanske inte förstår att havandeskapspenning INTE är något de som företag får betala för, det gör försäkringskassan i jämförelse med om du blir sjukskriven och de måste betala sjuklön för viss tid osv.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

• Rövardottern

Buller ska du genast kolla upp... är det för högt buller (vilket det oftast är när man behöver hörselskydd) så får du inte jobba med det enligt Arbetsmiljöverket. Du blir då avstängd från ditt jobb och får HP

Detta ska din chef egentligen veta och kontrollera men det gör dom oftast inte. Fick slåss som bara den med min förra chef.

Ring arbetsmiljöverket eller kräv att din chef ringer dit genast...och så ska ni mäta decibel nivån hos er...

Fråga gärna om du undrar över mer

• Rövardottern

Får du problem annars med chefen ring facket..

• Nin1

Tack för svaren!

Har fått omedelbar omplacering sedan jag hittade följande text i yrekesmedicen´s text:

Lågfrekvent buller fortplantas bra genom bukvägg & fostervatten till fostret, bullerexponering kan medföra hörselnedsättning hos barnet. Exponering under gränsvärldet 85 dBA medför dock sannolikt ingen risk. Detta innebär att arbeten där hörselskydd används är olämpligt för gravida, särskilt om bullret är lågfrekvent (Se arbete och hälsta 1999:3).

Ansvaret för att arbetet inte är en risk för gravida ligger primärt på arbetsgivaren!

Telefonnr till yrkesmedicen är: 08-517 730 56

Tack som sagt för era svar

Nin

• elizabeth82

Hejsan.

Jag fick precis veta att jag är gravid och vet redan att man som gravid inte ska jobba på mitt arbete pga bullernivån.
    Men jag undrar när får man inte jobba där längre??

från de att man fått veta att man är gravid eller ? kan man gå 1 månad eller så??

Känner att jag just nu inte vill knalla in till chefen och säga att jag är gravid i vecka 5.. känns så tidigt.

Eller va säger ni??          

Svar på tråden Buller