• Hellhound

Erbjuden att köpa häst, lite hjälp?

Nu är det så här: Jag har blivit erbjuden att köpa ett 14 årigt sto, arabkorsning. Det jag har lite frågor om är: Är 14 år egentligen någon ålder på en häst? Hon är pigg och frisk och har inga problem varken fysiskt eller psykiskt:) Hästen är perfekt för mig, passar mig som handen i handsken. Härlig att rida, ganska het men hanterbar. Har fått tre föl. Är 14 år gammal i år. Tycker ni jag ska slå till? :) Behöver verkligen lite åsikter! Är det nåt mer ni vill veta så fråga gärna!

• Svar på tråden Erbjuden att köpa häst, lite hjälp?
  • misplacedname

14 är väl en bra första-häst tycker jag. Inte så där jobbigt fölig längre utan förhoppningsvis lite mer stabil och utbildad. Men jag har å andra sidan aldrig köpt en häst heller.

• Hellhound

Egentligen är hon inte min första häst:)
    Min första som 12 åring var ett oinridet halvblod på 169 i mkh haha!
    Men nu när man är lite äldre och vill ha en häst som "hobby" så känns en lite äldre rätt bra.
    Är även erbjuden en avkomma till det här stoet. En 3 åring.
    Men jag har förälskat mig lite:)
    Hon är ändå såpass pigg och fräsch.

Jag har lite svårt att välja bara:)

• Hellhound

Kom på att jag kanske skulle säga att 14 åringen är väldigt lite utbildad. Mer som en 6 åring kanske.

• straw2008

Men det beror ju självklart på priset. Du har säkert 5 år framför dig med fin ridning.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Hellhound

Priset på 14 åringen är väldigt lågt om jag bestämmer mig för henne.
    Hon är värd en hel del mer än vad jag får ge.

• Pallas

14 år på en arab är ingenting, så länge hon får vara hel. De blir lätt 30 år och brukar hålla sig fräscha in i det sista.

• Pallas

Ah, förlåt, en arabkorsning var det, jag läste slarvigt. Vad är hon korsad med? Hur som är 14 år på en frisk häst ingenting alls.

• Hellhound

Hon är korsning fullblod/arab :) E:Zack morfar:Eldorado ox
    Det lät ju verkligen bra om dom kan bli så gamla.
    Hon har aldrig varit skadad än så länge.

Jag vill ju så gärna:)

• Pallas
    Hellhound skrev 2012-04-22 22:03:35 följande:
    Hon är korsning fullblod/arab :) E:Zack morfar:Eldorado ox
    Det lät ju verkligen bra om dom kan bli så gamla.
    Hon har aldrig varit skadad än så länge.

Jag vill ju så gärna:)
    Har du tiden och pengarna så kör hårt! Det är ju inte inköpet som är dyrt, det är underhållet - stall, skoningar, försäkring, veterinär, mat osv.

Har du bild? Hon låter jättehärlig!
  • Hellhound

Jag har ju sån äcklig tur att jag har all tid i världen och stallhyran är läskigt billig(1000/mån) och allt foder och strö ingår

Svar på tråden Erbjuden att köpa häst, lite hjälp?