• Cam82

Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?

Jag har ett akvarium på 240 liter, har kört PMDD sedan 13/2, byter 60 liter vatten en gång i veckan och tillsätter dubbeldos PMDD. Sista gången tog jag tom en trippeldos då växterna från början var i så dåligt skick, det har vuxit rätt bra, men svärdplantorna och en annan sort är inte riktigt gröna i färgen, vad kan detta bero på?

Jag har en aquael armatur med 2*30 w daylight står det på dem, finns det något mer jag kan göra?

Jag har fått massor av snäckor i akvariet, vet inte om det kan hänga ihop med en del bleka plantor?

• Svar på tråden Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?
  • smirre80

Kör du med någon kolkälla? Easy carbo el co2? Annars låter trippeldos rätt mycket när du bara har 0,25 watt per liter och om du inte har kolkälla. Har du reflektorer på lysrören?
    Hur mycket växter har du?

• Cam82

Jag har börjat med easycarbo nu, får hoppas att det kanske hjälper, tog bara en enkeldos PMDD nu sist, jag har inga reflektorer, men funderar på att köpa, blir så osäker på vad jag ska ha bara??? Jag har ganska måna växter, men de flesta är än så länge väldigt små.

• smirre80

Reflektorer är nog ett måste. Just dessa akvarium med "plastmössa" är det hemskt dåligt ljus i. När jag hade mitt 220 liter med 2 lysrör skaffade jag vanliga reflektorer, körde med DIY mäsk och 2 fulldoser pmdd i veckan. Växte som ogräs. Kom ihåg att inte överdosering EC för då kan det bli giftigt för fiskarna. Men bra att du skaffat kolkälla det gillar växterna.

Gå in på din zoo butik och köp reflektorer efter måtten på dina lysrör.
    Sen kör du angiven dos EC och 1-2 doser pmdd i veckan. Och byt 50% av vattnet en gång i veckan utan att slamsuga botten. Där finns allt godis till växterna. Håll stabila nivåer ett par veckor ska du se att det tar fart.

• smirre80

Ja just det. När bytte du lysrör sist? Är dom upp mot ett år behövs dom bytas. Rekommenderar isf power-glo lysrör.

• Cam82

Jag har tyvärr ingen zoobutik här, vad ska jag köpa för reflektorer? Lysrören är ca 86 cm, dvs ändå ut till hållarna, hjälp tack 2*30 w är det.

Lysrören är ganska nya. 

• smirre80

Kika in på guldfisken. Grymt snabba leveranser. Det står tom watt på reflektorerna där. Så välj 30w så blir det rätt

• Cam82
    smirre80 skrev 2012-05-04 18:59:11 följande:
    Kika in på guldfisken. Grymt snabba leveranser. Det står tom watt på reflektorerna där. Så välj 30w så blir det rätt
    Tack snälla, då ska jag beställa så fort jag fått lite mer pengar
  • JohanStaffanstorp

Kör en med mäsk så kommer det explodera.

Två 1,5 liters flaskor

I den ena 1 liter vatten lite jäst o lite socker! En tät slang från korken till botten på den andra flaskan som där är 1 liter vatten i! Sedan en slang från korken ner i akvariet o i den ändan sätter du en syre sten!

Pang stora fina växter! Jag tog bort mitt efter två månader för jag var trött på att skoga o slänga massa växtrr

• Cam82
    JohanStaffanstorp skrev 2012-08-04 15:51:13 följande:
    Kör en med mäsk så kommer det explodera.

Två 1,5 liters flaskor
    I den ena 1 liter vatten lite jäst o lite socker! En tät slang från korken till botten på den andra flaskan som där är 1 liter vatten i! Sedan en slang från korken ner i akvariet o i den ändan sätter du en syre sten!

Pang stora fina växter! Jag tog bort mitt efter två månader för jag var trött på att skoga o slänga massa växtrr
    Har du nån bild hur man gör, eller vet du var jag hittar en beskrivning?
Svar på tråden Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?