• Doxiie

Arg, ledsen, besviken?!

Jag vet inte vad jag är men jag skulle vilja ha råd hur ni skulle handlat i situationen jag just hamnade i!

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år och han har en son (10 år) sedan tidigare som är hos oss då och då, på lov och någon helg då vi bor med 40 mils avstånd och han bor hos sin mamma!
    Jag har set att Han slarvar en hel det med tandborstningen och min sambo är rätt glömsk och har inte sagt det till hans mamma så jag tog tillfället i akt och gjorde det idag.

Jag skrev att han slarvar en hel del med tandborstningen och att man behöver ha koll på honom att han sköter sina tänder, för han sa till mig att hos mamma brukar han inte alltid borsta med tandkräm för att han inte orkar sätt på den på tandborsten. Det jag skrev till henne var att hos oss får han borsta igen om det inte är rent första gången så det är bra om ni har lite koll. ;)

till svars får jag, jag tar gärna sånt här med mitt ex i fortsättningen!

Jag svarade med:
    Vad spelar det för roll vem som säger vad, huvudsaken är väl att det kommer fram, Eller??
    Därefter är det tyst...

Om jag hade varit i hennes situation hade jag blivit mer än glad att hon hade sagt till mig om det här, för att visa att hon bryr sig om min son!

Jag kan känna att hon borde vara glad att jag tar hand om hennes son så pass mycket som jag gör när han är hos oss, ser till at han mår bra hittar på saker med honom och gör saker och dessutom betalar saker för honom för MINA PENGAR, vilket jag gör för att jag verkligen tycker om honom. Därmed anser jag att jag är lika delaktig i det som händer kring sonen när han är hos oss som hans pappa är oavsett vem som är "riktig" förälder till barnet.

Ska då min sambo säga till henne att hennes nuvarande inte får göra vissa saker med sonen för att det är hennes uppgift att göra det!

Man ska väl hjälpas åt för att det ska bli så bra som möjligt?!

• Svar på tråden Arg, ledsen, besviken?!
  • Jojjanna

Det är nog ofta så att det är känsligt om bonusmamman kritiserar mamman direkt, istället för att be pappan framföra kritiken.

Sen beror det ju på vilken relation du har med mamman i övrigt vad gäller sonen...

• Chianti

Om din sambo är glömsk så kan du påminna honom istället.
    Mamman kan vara tacksam över din insats utan att för den sakens skull vilja ha en dialog med dig. Hon är en vuxen människa som har rätt att själv vem hon önskar ha en relation med.

• Doxiie
    Jojjanna skrev 2012-04-21 11:25:58 följande:
    Det är nog ofta så att det är känsligt om bonusmamman kritiserar mamman direkt, istället för att be pappan framföra kritiken.

Sen beror det ju på vilken relation du har med mamman i övrigt vad gäller sonen...
    Vi har väl ingen direkt relation över huvud tagen, jag har henne på fb och vi har pratat med varandra och träffats, jag har suttit hemma hos de o fikat. Jag ser det inte som kritik,  jag ser det för sonens bästa för han säger ju till de att han har borstat ordentligt, man ska väl lära sina barn att borsta tänderna ordentligt för att motverka karies? och eftersom min sambo tydligen glömt bort att framföra det så gjorde jag det för att vara schysst mot både mamman för att sonen ljuger för henne och för sonen för att han ska slippa p en golfbana i munnen.
  • Doxiie
    Chianti skrev 2012-04-21 11:31:54 följande:
    Mamman kan vara tacksam över din insats utan att för den sakens skull vilja ha en dialog med dig. Hon är en vuxen människa som har rätt att själv vem hon önskar ha en relation med.
    Hon bad mig om en sak tidigare och i svaret på det tog jag upp följande.
  • Doxiie
    Chianti skrev 2012-04-21 11:31:54 följande:
    Doxiie skrev 2012-04-21 11:35:04 följande:
    Hon bad mig om en sak tidigare och i svaret på det tog jag upp följande.
    varför sitter hon då och utmanar mig på olika spel?
    Man behöver inte vara bästa kompisar men ALLT underlättar om man kan föra en dialog
  • Millicent

Om man känner varandra och redan har en bra relation så kan det fungera att skriva om saker i mejl och sms för då vet den som läser hur den andra menar och utgår också i mycket större utsträckning från att det den andra skriver srivs i välmening och med trevlig ton.

Prova att läs det du skrev angående tandborstning med snorkig, irriterad, kritiserande röst och att läsa det med snäll röst så får du se att det lär gå att läsa det på två sätt. Läs sen det mamman skrev till dig, en gång snorkigt och en gång med oerhört snäll och nästan vädjande ton så ser du att det går det med.

Alltså: skriv inte - prata!

Sen förstår jag att det är trist att känna att man fått en verbal örfil när man bara försöker vara snäll! Bra att du månar om bonusens tänder ju! Det är olika hur neutralt det känns för olika männiksor. Vissa har lättare att fokusera på sakfrågan oh känna att grejer är oladdade. Andra har svårare med det och kanske särskilt om det redan känns konfliktfyllt eller svårt på något sätt med situationen. Då är det ibland lätt att höra och läsa in mycket mer än det den som sa något egentligen menade.

• Litet My

Just kommunikationsbiten kan jag tycka det är bättre att bioföräldrarna tar upp istället för "de nya" såvida man inte är goda vänner allihopa, annars blir det lätt fel.

Sedan förstår jag inte varför du drar paralaller med vad du gör och vad du betalar osv och tycker att hon skall vara tacksam över det. Kan det vara så att hon istället önskat att pappan tog på sig mer ansvar under det lilla umgänget som är? Bara spekulerar lite?  

• Doxiie
    Millicent skrev 2012-04-21 11:44:06 följande:
    Om man känner varandra och redan har en bra relation så kan det fungera att skriva om saker i mejl och sms för då vet den som läser hur den andra menar och utgår också i mycket större utsträckning från att det den andra skriver srivs i välmening och med trevlig ton.

Prova att läs det du skrev angående tandborstning med snorkig, irriterad, kritiserande röst och att läsa det med snäll röst så får du se att det lär gå att läsa det på två sätt. Läs sen det mamman skrev till dig, en gång snorkigt och en gång med oerhört snäll och nästan vädjande ton så ser du att det går det med.

Alltså: skriv inte - prata!

Sen förstår jag att det är trist att känna att man fått en verbal örfil när man bara försöker vara snäll! Bra att du månar om bonusens tänder ju! Det är olika hur neutralt det känns för olika männiksor. Vissa har lättare att fokusera på sakfrågan oh känna att grejer är oladdade. Andra har svårare med det och kanske särskilt om det redan känns konfliktfyllt eller svårt på något sätt med situationen. Då är det ibland lätt att höra och läsa in mycket mer än det den som sa något egentligen menade.
    Det jag skrev exakt är:

Du jag kom å tänka på sonens tandborstning, vet inte om ditt ex sagt någonting till dig men man måste kolla honom när han borstat för han slarvar nå fruktansvärt å hos dig borstar han bara med vatten ibland för att de tar för lång tid och sätta på tandkrämen, Här får han borsta igen om det inte är rent ;)

Hur hade du tolkat texten?
  • Doxiie
    Litet My skrev 2012-04-21 11:51:48 följande:

Just kommunikationsbiten kan jag tycka det är bättre att bioföräldrarna tar upp istället för "de nya" såvida man inte är goda vänner allihopa, annars blir det lätt fel.

Sedan förstår jag inte varför du drar paralaller med vad du gör och vad du betalar osv och tycker att hon skall vara tacksam över det. Kan det vara så att hon istället önskat att pappan tog på sig mer ansvar under det lilla umgänget som är? Bara spekulerar lite?  

Jag kan tycka att det är en skillnad beroende på hur länge man har varit tillsammans. Hade det varit ett halvår ett år men nu är det 5 år!

att jag tog upp det var bara för att visa er att jag bryr mig om honom, det är ingenting jag skrev till henne. Men hon vet att han och jag har en god relation till varandra.
  • Millicent
    Doxiie skrev 2012-04-21 11:52:13 följande:
    Det jag skrev exakt är:

Du jag kom å tänka på sonens tandborstning, vet inte om ditt ex sagt någonting till dig men man måste kolla honom när han borstat för han slarvar nå fruktansvärt å hos dig borstar han bara med vatten ibland för att de tar för lång tid och sätta på tandkrämen, Här får han borsta igen om det inte är rent ;)

Hur hade du tolkat texten?
    Jag vidhåller att den både kan låta trevlig likaväl som mästrande och dryg. Jag förstår ju av din tråd att intentionen var god men känner man sig inte övertygad om det så är det inte alls säkert att man läser det så.
Svar på tråden Arg, ledsen, besviken?!