• sagoskog

Brio zento, vad är det där j-a spännet bra för?

På brio zentos bilbarnstolar (bakåtvänd) så ska man fästa ett metallspänne på bilens bälte efter att man satt fast det.  Man får slita tills fingrarna blöder för att trycka in de hårda bältena i de minimala springorna. Liksom med stödstrumpor så undrar man varför ingen har kunnat komma på en smidigare konstruktion. Av den sammanlagda tiden det tar att montera en bilstol (jag har två stycken jag monterar i och ur ofta) så upptar de där spännena minst hälften.

Jag förstår att det måste finnas ett syfte och jag skulle aldrig överväga att skita i det. Men det skulle gärna vilja veta varför jag måste bryta naglarna varje gång?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-20 15:33
    ops, ursäkta för slarvfelen i texten.

• Svar på tråden Brio zento, vad är det där j-a spännet bra för?
  • Maisie

Nu har den modellen av Zento vi har en klämma istället för det där spännet. Jag tror att det sitter där för att hålla kvar bältet om man råkar lossa bilbältet av misstag. Klämman vi har verkar mycket enklare.

• sagoskog

En klämma låter mycket bättre! Det där spännet, eller låsbricka heter det visst, gör ju en annars ganska lättmonterad stol till världens krångel.

Det var faktiskt min första tanke också men känns nästan lite väl.., bältena ska ju alltid sitta fast? Å andra sidan är det väldigt lätt hänt att knäppa upp dem av misstag (har hänt oss).

Jag undrar om dessa finns på alla stolar och vilka varianter som finns? Önskar att jag visste mer om den detaljen när jag köpte stolarna för 4 år sen.

• Maisie

Vår stol är köpt 2010 och var den nya modellen med nackstöd (inte bara den där lilla kudden) så de kanske insåg att låsbrickan var för användarovänlig?

Svar på tråden Brio zento, vad är det där j-a spännet bra för?