• jamieblue

Ska jag engagera mig mer i bonusbarnen? Hur komma över konkurrensen med bonusdottern?

Jag är en bonusmamma som bor med min underbara sambo och hans två barn som är 10 och 12. De bor hos oss varannan vecka och jag tycker att allt det praktiska fungerar bra, min sambo är en mycket bra pappa för sina barn och kräver/behöver egentligen ingenting av mig när det gäller barnen. Vi har inga gemensamma barn och jag har inte heller några egna barn.

Men! Jag funderar mycket på några saker, vissa är bara bagateller men tar mycket energi ändå. Skulle gärna höra tankar från andra bonusföräldrar, känner inte någon annan bonusförälder. 

För det första. Jag kan inte hjälpa det men något som verkligen retar mig är att barnen ALLTID glömmer vissa saker som har med "vardagsordning" att göra. Till exempel: Vi måste alltid tjata på dem att plocka undan sin tallrik, skölja av och ställa in i diskmaskinen när vi ätit middag. Alltid påminna om att plocka undan efter sig i vårt tv-rum (det är ofta glas, smulor och allmänt stökigt där, trots att de inte får äta där) och stänga av tv:n efter sig. Alltid påminna om att tvätta händerna efter toalettbesök. Alltid påminna om att inte duscha i en halvtimme (ok, det är bra att de vill bli rena :) ) Förstår ni vad jag är ute efter? Jag fattar ju att det troligen är så med de flesta barn, men jag blir ändå SÅ TRÖTT PÅ DETTA TJATANDE varenda eviga dag. Ursäkta dum fråga men är detta normalt? 

För det andra. Jag känner mig som en dålig bonusförälder eftersom jag egentligen inte känner något större behov av att engagera mig i barnen. Jag känner mest att jag vill att vardagen ska fungera smidigt tillsammans men jag har inget som helst behov av att de ska se mig som sin nya mamma, vilket de heller inte gör. Samtidigt tänker jag att om jag engagerade mig lite mer så skulle vi förmodligen få ut mer av vår relation till varandra. Och jag tror att jag som vuxen måste ta första steget där. Någon som varit i samma situation? Någon som lyckats "få mer känslor" för sina bonusbarn genom att medvetet försöka? På ett sätt vill jag och på ett sätt vill jag inte. Svårt att förklara.

Min tveksamhet inför att engagera mig mer hänger till stor del ihop med att jag tycker att dottern (10 år) har blivit så himla störig, typ det senaste året. Hon har blivit uppnosig, vet bäst och kräver mycket uppmärksamhet, och detta gäller gentemot alla, inte bara mig. Det gör att jag lätt tröttnar på henne och blir irriterad på henne. Det blir min sambo också, men han har så klart ett helt annat tålamod eftersom det är hans barn. Tyvärr gör hennes beteende att jag dels inte är så intresserad av att hitta på saker med henne, dels att jag nästan blir lika barnslig tillbaks. Om hon står på sig och säger att hon vet bäst så blir jag envis som en röd lus och argumenterar emot om hon har fel. Väldigt moget... Hur hanterar man mycket envisa bonusbarn utan att hamna i en ändlös diskussion? :)

Ja, jag skulle kunna skriva mycket till men har nog redan skrivit lite för mycket för att någon ska orka läsa. Hoppas någon svarar, skulle bli väldigt glad då. 

• Svar på tråden Ska jag engagera mig mer i bonusbarnen? Hur komma över konkurrensen med bonusdottern?
  • Fanny b

Som jag förstått det är det vanligt att man måste tjata på sina barn när det gäller att plocka undan efter sig. Om du tycker detta är irriterande kan du sluta att göra det. Det räcker om din sambo gör det och om han någon väljer att ge efter blir det hans uppgift att plocka undan efter dem.

Angående frågan om du själv ska börja engagera dig i dina bonusbarn så tycker jag du endast ska göra det om du vill och på en nivå du i såfall själv väljer. T e x när du känner för det kan du fråga dem om de vill göra x aktivitet med dig men om du inte vill det själv bör du tex inte bör du inte starta upp en aktivitet regelbundet, så de börjar förvänta sig att göra denna aktivitet med dem.

När det gällerr 10-åringen så tycker jag du ska välja dina strider. Om hon gör ett personpåhopp mot dig, säg ifrån men börja inte tjafsa med henne när det gäller bagateller. Det vill säga, om hon kallar dig dum eller liknande säg ifrån men om hon menar att hon har rätt i bagateller säg inte ifrån. Om hon fortsätter tjafsa med dig om bagatellartade ämnen fastän du inte argumenterar tillbaka kan du säga att hon får tycka som hon vill men du får också ha en egen åsikt om ämnet ifråga.

• sextiotalist

De låter som helt normala barn, påminna, tjata och så tjejer i förpuberteten, de är inte roliga för någon i omgivningen.

• MAMAto2

Hej
    Först och viktigast - en stor kram till dig!!!
    Om det inte är mer du stör dig på än det du skriver så är du, dom och hela ert familjeliv SÅ normalt!

Jag har varit styvmamma i tio år. Nu lever jag med en man som, liksom du inte har egna barn... Jag förstår dig så väl. Min sambo tycker oxå att han hela tiden tjatar, och jag säger; ja, och... haha
    Det ingår...

Du är säkerligen bra som du är och barnen verkar tycka du är ok. Som ovan skrev, så länge det inte är personliga angrepp mot dig som styvmamma - så behöver du inte göra så mycket. Att de är närmar sig pubeteten drabbar tyvärr alla i dess omgivning... Tonåringar är inte alltid trevliga - men det är (oftast) aldrig personligt! De vet oftast inte själva varför de säger eller gör dumma saker, kroppen spelar dem ett spratt just nu. Bara ta det, titta dig i spegeln, handas och säg att du ÄR bra! Att de är trotsiga mot dig, kan oxå bero på att de litar på dig. Tänkt så? Barn som inte litar på andra vuxna uppför sig. Dessutom kanske de testar dig lite mer än deras pappa.Han finns ju där. Står du kvar och älskar dem? En miljon frågor och känslor finns i en (blivande) tonåring, vissa värre än andra... Va dig själv... Och va stark!!! KRAM!

• jamieblue

Tack snälla ni som har svarat!

Skönt att höra att det är vanligt förpubertalt beteende, även om det inte gör själva beteendet mer uthärdligt ;) Och nej, det är absolut inte personangrepp på mig, så det är lugnt.

Jag tror en anledning till min osäkerhet är att min sambo är en ganska mjuk och resonerande pappa och har ett mer eller mindre oändligt tålamod. Själv har jag mer kort stubin (gäller allt, inte bara barnen) och blev dessutom mer strängt uppfostrad än vad han blev, så ibland känner jag mig lite frustrerad när det kommer till konfliktsituationer. Jag vill inte bli elaka styvmamman samtidigt som jag inte kan ge avkall på mina egna känslor och uppfattningar. Det gäller att hitta en bra balansgång! Om jag hade varit biologisk mamma hade säkert en större portion tålamod kommit på köpet, samtidigt hade jag ju agerat precis på det sätt som jag tyckt var bäst för mina barn. Som bonusmamma får man ju tänka sig för litegrann, tycker åtminstone jag, man måste respektera både de biologiska föräldrarna och barnen OCH sig själv.

• Isabella 755

Jag skulle känna mig stolt om de kände sig så pass trygga att de vågade vara stöddiga mot mig. Jag har det motsatta problemet snarare vilket innebär att de är så fromma och lydiga när jag säger till så att jag istället känner mig som ett monster, fast jag bara vänligt bett dem ta bort tallriken tex. Jag hoppas det går över och de känner sig tryggare, vi har ju inte bott ihop så himla länge.

Svar på tråden Ska jag engagera mig mer i bonusbarnen? Hur komma över konkurrensen med bonusdottern?