• Anonym (less)

Vad säger familjerätten om detta tro? Helt hopplös psykiskt sjuk pappa

Har barn med en man som tyvärr är kroniskt psykiskt sjuk, som inte kan arbeta utan är sjukskriver år ut och in. 
    Han har aldrig träffat vårt barn. Mkt pga att han först inte ville men nu pga att han beter sig rätt märkligt.

Jag undrar hur tingsrätt och familjerätten kommer att förhålla sig om han får för sig att stämma mig på umgänge i framtiden?

Min inställning är att självklart skall vårt barn erbjudas umgänge med sin pappa, OM det är för barnets bästa.

Hittills har dock inte pappan kunnat bete sig normalt mot mig.

T ex hotade han mig grovt, ett uttalande han sedan inte vill kännas vid. 

Han svarar i telefonen om man ringer, men hör han att det är jag lägger han på??? (Jag har ringt honom 3 ggr på 5 år)......Istället vill han bara smsa.

Jag anser inte att det kommer att fungera med ett samarbete med en såpass psykiskt instabil person med såpass sjukt beteende...

Hur bedömer familjerätten ett sådant beteende? Tingsrätten?

Jag har en mkt stabilt situation själv med ett bra jobb, är högutbildad och har det bra på alla sätt socialt. (Man kan verkligen undra hur det kom sig att jag råkade få barn med en sådan knäpp-gök som pappan till mitt barn är....) 

Det känns inte meningsfullt att försöka samarbeta med en person som beter sig såhär...

Råd?? 

• Svar på tråden Vad säger familjerätten om detta tro? Helt hopplös psykiskt sjuk pappa
  • Anonym

Ingen aning. Pissig sits. Hur menar du "stämma mig på umgänge"?

• Anonym

Oj oj oj ts vet du nu hhar bara vi din sida av saken och du är ju färgad av den skulle hans sida höras så kanske inget stämmer vad tr gör om han stämmer dig är att se till här och nu inte vad som varit innan utan dagsläget! Tr beslutar vad. Somm är bra för ungen inte du för att han är sånn mot dig innebär det inte att han är en dålig förälder! Han kan vara en supperpappa om han får chansen hade jag varit du hade jag hoppat ner från de höga hästarna du sitter på och börja göra det rätta för ungen.

• Anonym (Hur)

På vilket sett beter han sig märkligt som gör att han inte kan ha barnet i dagsläget? Har du enskild vårdnad? Måste du ringa då? Kan inte kommunikationen ske via mail eller sms om han så önskar?

• SupersurasunkSara

Hotet är ju allvarligt men varför ska han inte få ha er kontakt via sms eller mail om han så önskar? Alla gillar inte att tala i tfn och om er relation till varandra är infekterad förstår jag mycket väl att han inte vill prata.

Sen har vi ju bara DINA ord på att han HAR hotat, det kan ju vara så att DU anser att det han sa var hot, men att han anser att det var ett uttryck för att han har ledsnat på dig och ditt beteende.

Om han inte är engagerad eller bryr sig så tilldöms han antagligen inte vårdnaden om inte DU är totalt instabil eller på annat vis inte är bra för barnet.
    Umgänge ja, men det säger du ju själv att du vill att barnet ska få ha med sin pappa. Om barnet mår bra av det och det får man ju se då, om det blir så. Stämma dig finns ju ingen anledning att göra om du är villig att upprätta ett umgängesschema.

• Almare

Vad är det som ligger till grund för bedömningen "en såpass psykiskt instabil person med såpass sjukt beteende"? Är det enbart ett uttalande som enligt dig var ett hot, samt att han inte vill prata i telefon?

I sånt fall har du inte mycket att sätta emot i rätten. Att han inte vill prata i telefon utan ha allt nedskrivet är ju faktiskt även i ditt intresse så att du kan bevisa hur "instabil" han är och "hur sjukt beteende" han uppvisar. Ni behöver inte kunna prata på telefon för att han ska få att träffa sitt barn.

Din egen bakgrund är rätt irrelevant i det här läget eftersom det knappast kommer att handla om en vårdnadstvist, men om ovanstående anledningar är anledningen till att du inte låter honom träffa barnet kan du nog kallt räkna med att få dig en rätt rejäl åthutning från soc i den utredning som de kommer att göra på er i en umgängestvist. 

För att aktivt jobba för barnets rättigheter här bör du lämna förslag på hur umgänget ska se ut om han vill träffa barnet, föreslå samtal hos familjerätten och förhöra dig om hur hans förslag på umgänge ser ut. Detta är saker som ligger till grund för hur en umgängestvist kommer att sluta - inte nåt av det du anger som skäl till ett "märkligt" beteende.

• Anonym (less)

Hotet var ett mordhot. Det uttalades 3 ggr då jag meddelade att jag inte ville göra en abort.
    Det var mycket tydligt och inget jag missuppfattade. 

Psykisk sjukdom i hans fall är en komplicerad bild, med flera olika diagnoser som sammantaget är såpass handikappande att han inte klarar av att arbeta. Det skall mycket till innan man är långtidsjuksriven i många år pga psykisk sjukdom. De flesta med lättare åkommor återgår såsmåningom till arbete i någon form. I detta fallet är det inte aktuellt tyvärr.  

Pappan har aldrig frågat om vårt barn. Han har heller aldrig uttalat en önskan om att vilja träffa det förrän jag frågade nyligen. 

Jag har erbjudit kontakt många ggr men han har avböjt.

Nu om kontakt blir aktuellt så vill jag träffa honom först för att se så att han är såpass stabil att han inte utgör en fara för vårt barn. Detta med bakgrund mot de mordhot han uttalat innan.

Det finns ingen infekterad relation oss emellan. Vi var aldrig ett par. Vi hade bara setts ett par ggr. Så det finns inget för honom att störa sig på som skulle förhindra honom att prata i telefonen.

Jag tycker att det är en svår avvägning vad som är lämpligt i detta fall...

Hade han bara varit normal i sitt beteende, dvs kunnat prata normalt i telefonen eller velat ses själv med mig först och snackat lite så hade jag varit trygg med att låta honom träffa vårt barn, men en person som är labil, får olika slags utbrott för ingenting skrämmer mig...särskilt då han har mordhotat mig tidigare.

• mamita64
    Anonym (less) skrev 2012-04-21 20:38:21 följande:
    Hotet var ett mordhot. Det uttalades 3 ggr då jag meddelade att jag inte ville göra en abort.
    Det var mycket tydligt och inget jag missuppfattade. 

Psykisk sjukdom i hans fall är en komplicerad bild, med flera olika diagnoser som sammantaget är såpass handikappande att han inte klarar av att arbeta. Det skall mycket till innan man är långtidsjuksriven i många år pga psykisk sjukdom. De flesta med lättare åkommor återgår såsmåningom till arbete i någon form. I detta fallet är det inte aktuellt tyvärr.  

Pappan har aldrig frågat om vårt barn. Han har heller aldrig uttalat en önskan om att vilja träffa det förrän jag frågade nyligen. 

Jag har erbjudit kontakt många ggr men han har avböjt.

Nu om kontakt blir aktuellt så vill jag träffa honom först för att se så att han är såpass stabil att han inte utgör en fara för vårt barn. Detta med bakgrund mot de mordhot han uttalat innan.

Det finns ingen infekterad relation oss emellan. Vi var aldrig ett par. Vi hade bara setts ett par ggr. Så det finns inget för honom att störa sig på som skulle förhindra honom att prata i telefonen.

Jag tycker att det är en svår avvägning vad som är lämpligt i detta fall...

Hade han bara varit normal i sitt beteende, dvs kunnat prata normalt i telefonen eller velat ses själv med mig först och snackat lite så hade jag varit trygg med att låta honom träffa vårt barn, men en person som är labil, får olika slags utbrott för ingenting skrämmer mig...särskilt då han har mordhotat mig tidigare.

Mordhot är ju aldrig ok. ,Jag antar att mannen i fråga var skäligen desperat när han fick veta att han skulle bli pappa, ofrivilligt. Uppenbarligen ville han inte ha barn Och absolut inte med en kvinna han träffat ett par gånger
    Hur ska du kunna avgöra om han är tillräckligt stabil för att träffa er son, undrar jag ?
    Han kanske blir mer labil när han träffar dej, just pga att du lurat på honom ett barn, så som jag antar att han uppfattar det.
    Om det blir snack om umgänge så använd dej av Familjerätten, låt dem utvärdera honom.
  • Anonym (insatt)

Enligt lagen så är det viktigare att ett barn inte riskerar att fara illa i samband med umgänge än att barnet har kontinuerlig kontakt med sina två föräldrar ....

• Anonym (Hur)

Jag tror känslan oftast är rätt. Här på fl känns det som om många automatiskt tror att tjejen ärver efter att förstöra för pappan mer än att mamman faktiskt har genuin omtanke om barnen.

Svar på tråden Vad säger familjerätten om detta tro? Helt hopplös psykiskt sjuk pappa