• Anonym (räddmamma)

detta med återlämning av barn via UD......någon som kan ?

Mamman tänker flytta med sonen till utlandet och har ensam vårdnad om barnet. Pappan har träffat barnet sporadiskt i 5 år och då övervakat med kontaktpersoner närvarande i en umgängeslokal men, detta avslutas nu eftersom pappan inte sköter tiderna för umgänget. Pappan bor i detta land som mamman flyttar till men är dock fortfarande skriven i Sverige. 

Om pappan vill jäklas med mamman så kan han enligt advokaten begära eller ansöka om att barnet ska återlämnas till Sverige via UD. Mamman hindrar inte ett umgänge mellan pappan och barnet utan tvärtom så underlättas ju det med tanke på att dom då bor i samma land. Oro finns iaf att pappan ska göra detta endast för att han kan. 

Är det någon kunnig här som vet hur det kan gå till eller kanske någon som varit med om detta själv.?

• Svar på tråden detta med återlämning av barn via UD......någon som kan ?
  • Tow2Mater

Tillägg: Jag antar EU regler gäller även Sverige (?), då nu exemplet i linken var Malta

• Anonym (räddmamma)

Pappan är nog skriven här endast för att inte förlora umgängesrätten men jag tycker också att han borde vara skriven i England där han bor med sin familj. 

• Anonym

Id gör inget i dessa ärenden och som vi sagt till dig förr ts så finns dom så ska den följas vilket innebär att du lämnar ungen i sverige oavsett var pappan bor är skriven eller ej. Vill pappan jävlas så drar han dig i domstol i england och så kanske du onte har ensamvårdnad längre.

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-04-20 06:00:34 följande:
    Id gör inget i dessa ärenden och som vi sagt till dig förr ts så finns dom så ska den följas vilket innebär att du lämnar ungen i sverige oavsett var pappan bor är skriven eller ej. Vill pappan jävlas så drar han dig i domstol i england och så kanske du onte har ensamvårdnad längre.
    Under omständigheterna, finns det verkligen domare som resonerar så? "Eftersom du bröt mot tidigare dom en gång, fast det faktist gynnade alla parter och inte skapade några som helst svårigheter för någon inblandad faktist tvärtom (!), förlorar du nu helt vårdnaden". Då blir man ju mörkrädd om det är så rättsväsendet fungerar. Lite sunt förnuft hoppas man ju även domare har.

Gotta love Judge Judy! :)
  • Anonym (räddmamma)

Nu finns det inget umgängesavtal längre heller. Om jag erbjuder umgänge i england så borde det ju inte ses som om jag bryter mot något ,eller har jag fel????

Varför skulle jag lämna mitt ena barn i sverige? Jag har aldrig gått emot avtalet innan .

Varför skulle inte UD se till det bästa för barnet att ha bägge sina föräldrar i samma land ??? 

Anonym skrev 2012-04-20 06:00:34 följande:

• Tow2Mater

TS, du borde nog kontakta en inom omradet kunnig advokat, och inte forlita dig pa svaren har pa FL. Kostar ju kanske lite, men det kan ge dig klart besked,

• Anonym (räddmamma)
    Tow2Mater skrev 2012-04-23 14:30:32 följande:
    TS, du borde nog kontakta en inom omradet kunnig advokat, och inte forlita dig pa svaren har pa FL. Kostar ju kanske lite, men det kan ge dig klart besked,
    Har just pratat med ambassaden i London och ringt UD och fick namn på 2 st kunniga inom detta område samt att jag väntar på att en advokat som arbetar med detta ska ringa mig. 
  • Tow2Mater

Later fint. Dela garna med dig sen av svaren de ger dig och hur det gar. Hoppas du kan flytta utan problem.

Svar på tråden detta med återlämning av barn via UD......någon som kan ?