• Alexi

Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?

Hur ska man göra för att barnet ska förstå hur man rent praktiskt gör för att kissa på en potta eller toalett?

Vår dotter är snart 3,5 och har suttit på en toalett eller potta många gånger nu, toalett på dagis (de engagerade sig helt spontant i den träningen i höstas så hon är helt med på rutinen med att sitta där, torka sig och spola) och hon sitter då och då på potta hemma. Men när hon sätter sig på pottan hemma säger hon efter 30 sekunder att det kommer inget kiss och så ställer hon sig upp igen. Hon har ju suttit lite längre stunder men det är jättesvårt att få henne att sitta kvar, hon vägrar. Hon är helt inställd på att hon inte kan kissa och att det inte kommer komma något kiss, alltså lär det ju aldrig komma något. Det har alltså aldrig kommit något, vare sig på pottan eller toaletten. Det har ju kommit spontant ibland när hon varit utan blöja men inte medvetet någon gång.

Hur kommer vi vidare?

Hon är en tjej med en oerhört stark kroppslig integritet så vi vill inte pressa hårt eller bara ta bort blöjan osv. Hon har jättesvårt för allt som har med kropp och hygien att göra och har alltid haft även om vissa saker som tandborstning går rätt bra numera medan hårtvätt och ev användning av salva och sånt är en kamp.

• Svar på tråden Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?
  • maaammaaa

Våra två yngsta 2 och 3 år gamla barn har en badleksaksbalja. Dem får man bara leka med när man sitter på pottan eller toaringen och när man badar. Så de vill gärna sitta där och leka tills det kommer. Vi brukar också sjunga Ro ro till fiskeskär, bä bä vita lamm, imse vimse spindel, nu ska tåget gå, bockarna bruse och lilla snigel akta dig så blir det trevligt att sitta där. Man kan också läsa en bok.

• ELLEoClara

Kissa sammtidigt? Kanske sitter hon kvar om du sitter kvar?

Äggklocka ?

Sjung en sång? ( ekorren kissade på toaletten  och andra omgjorda sånger är en favorit här)

Stå inte o "stirra" på henne utan sätt dig på golvet, borsta håret eller liknande. ( Min tjej hade svårt att sitta still o bajsa om man stod över henne och väntade / stirrade)

Låna / köp en ny bok som ni bara läser medan hon sitter på pottan, dvs. går hon från pottan slutar du läsa och börjar igen vid nästa tillfälle.

• Tigrino

Har också funderat, för min son vääägrar sitta ner på potta eller toalett. Jag låter honom stå på en pall framför toaletten eller håller helt enkelt i honom så att han kan stå på sitsen. Någon gång har jag försökt med "kläm i lite så kommer det kanske kiss". Han nöp sig i låren... Drömmer
    Han vill gärna testa och går gärna till toaletten när han är utan blöjan, men det kommer ju ingenting. Han tycker att det är världens mysterium. Han får vara med när vi är på toaletten och kissar ibland, och det kanske hjälper att han iaf vill pröva. 

Hur passerar man den "magiska gränsen" då det faktiskt kommer något?  

• fågelungarna

Kanske man kan hälla i henne en massa vatten så hon är riktigt kissnödig? Och sen sitta på pottan och läsa en lååång bok?

Jag som kör EC tror ju mycket på blöjfrihet, att låta barnet ha vanliga underkläder på sig. Det blir mycket tydligt vad som händer när man kissar, och feedbacken från föräldern kommer på en gång med (nästa gång tar vi det på toa...). Visst att man får torka kiss, men det är ju inte hela världen. Hellre kiss än kemikalier tänker jag varje gång det händer här hemma. Skrattande

• Tanja f

Min son kissade när jag satte på kranen.sen tror jag han lärde sig av sig själv efter det. Jag brukar också göra kissljud+kissa samtidigt ibland. Han fick gå utan blöja för att känna hur det kändes att kissa när det inte var i blöja (pottan eller i byxorna). Har också läst tips om en som lärde barnet att kissa när det duschade. Hon hällde varmt vatten på fötterna och då är det tydligen att man vill kissa.

• Alexi

Tack för svar! Ska fundera på det där med att ha en speciell bok som man bara läser då. Det är dock inte så lätt med mutor osv med henne, hon förstår inte riktigt det upplägget känns det som. Hon vill eller vill inte det hon vill i alla fall...

Tar gärna emot fler tips!

• Mellanmjölkens land

Ett tips är att sätta henne på toa direkt när hon vaknar. Det verkar vara många barn som kissar då. Om dottern hamnar på toan inom 5 min från det att hon vaknar kissar hon i stort sett alltid när man sätter henne där.

• Flickan och kråkan

Äldsta tvärvägrade att överhuvudtaget provsitta innan han själv tog initiativet. Sa plötsligt bara en kväll när han var 2 år + 9 månader att han ville kissa på potta. Lillebror plockade vi helt av blöjan när han var lite drygt 2 år. Under ett par 3-4 dagar så var det många olyckor sedan förstod han hur han skulle göra för att "släppa på". Under den följande veckan så sa han inte till men kissade om vi regelbundet gick med honom. Efter det började han säga till.

• Alexi

I morse tog jag fram pottan och satte framför tv:n direkt vi gick upp. Hon sätter sig glatt där men sitter bara i fem minuter, sen vägrar hon sitta kvar...

• Mellanmjölkens land
    Alexi skrev 2012-04-22 10:29:13 följande:
    I morse tog jag fram pottan och satte framför tv:n direkt vi gick upp. Hon sätter sig glatt där men sitter bara i fem minuter, sen vägrar hon sitta kvar...
    Men 5 min är inte så dåligt ändå!
Svar på tråden Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?