• Sweno

Total värksvaghet, dvs 0 värkar, nada

Hej, behöver stöd, hjälp och råd

För ett år sedan fick jag mitt första barn med KS då jag hade total vattenavgång hemma på BF+2  och inte fick några som helst värkar inom 48 timmar inkl 3 omgångar med värkstimulerande dropp, den sista under epidural så de kunde skruva upp droppet på max. Jag öppnade mig nån cm och fick inte en enda  vettig värk. Jag fick bara små korta kramper längst ner i livmodern, som gjorde skitont. Dessa var ju det motsatta av värkar och jag fick det förklarat att jag omöjligt kunde föda barn den gången.

Min syster har fått båda sina barn med KS efter liknande upplevelser. Men mamma har fött 4 barn normalt.

Nu önskar jag ett barn till, men jag är helt livrädd. Snittet var för mig en känslomässig och fysisk katastrof. Så jag vill inte snittas igen, men samtidigt är jag livrädd för en vaginal förlossning där jag kanske inte ens klarar att få ut barnet om jag nu får några värkar överhuvudtaget. Och då snittas i ett sämre fysiskt skick än sist, vilket var tillräckligt traumatiskt. Så det känns som moment 22. Och detta hindrar mig från att ens våga bli gravid igen, men jag vill verkligen ha flera barn.

Hur kommer man över en traumatisk förlossning och vågar sig på syskon?   Blir jag gravid måste barnet ut förr eller senare på nåt sätt.

• Svar på tråden Total värksvaghet, dvs 0 värkar, nada
  • ProudMama

Ta kontakt med din bm och be om att få gå till en Aurora eller förlossningsläkaren och prata om hur du känner. Det har hjälpt mig massor! Och hela graviditeten med kommande syskon kommer jag få gå där regelbundet för att bearbeta min rädsla efter första förlossningen, som slutade med akutsnitt.

Svar på tråden Total värksvaghet, dvs 0 värkar, nada