• Anonym (nyfiken)

Upphäva faderskap????

Är det någon som har lyckats att upphäva faderskap och hur har ni gjort det?

När man är gift skrivs barnet utan att det ställs frågor men varför?

Jag har fel person som biologiskt far till barnet, men hur ska man ändra på detta?Barnet har ingen kontakt med den person det enda som står namnet på papper.Person i frågan har aldrig brytt sig om barnet som fyller snart 4 år.

• Svar på tråden Upphäva faderskap????
  • h8him

Hur tänker du när du tycker att en pappa ska bry sig om ett barn som denne inte vet om?

Om du vet att du har fel pappa i papperna så är det din skyldighet att att få faderskapet utrett.

• Anonym (nyfiken)
    h8him skrev 2012-04-18 01:28:25 följande:
    Hur tänker du när du tycker att en pappa ska bry sig om ett barn som denne inte vet om?

Om du vet att du har fel pappa i papperna så är det din skyldighet att att få faderskapet utrett.

Han vet om det då vi var gifta när barnet föddes.

Hur ska man ändra det nu? 
  • Anonym

Jag är rätt säker på att du inte kan ändra det. Är han som är skriven på pappret biologiskt sätt pappa och du bara vill ha någon annan som fadersroll så får den personen helt enkelt adoptera barnet.

• Lena

Du kan säga att någon annan är biologisk far, de gör ett dnatest och ändrar om det stämmer.

• Nyfiken gul

ta kontakt med familjerätten och förklara läget, dom kan hjälpa dig vidare med rätt information.  Barnet har ju givetvis rätt till underhåll från rätt pappa och är givetvis arvsberättigad efter honom och framförallt så är det viktigt för barnet att även rätt blodgrupp/släktskap kommer fram om det nån gång i livet skulle behövas doneras organ eller blodtransfusioner.
    och även om biologiska pappan inte bryr sig så har barnet rätt till sina biologiska rötter, det finns kanske en farmor och den sida av släkten som barnet har rätt till. 

det är alltså ingen liten grej det handlar om.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (mamma)

Jag tycker också att du ska kontakta familjerätten. De kanske kan hjälpa dig "överklaga" faderskapet för ett sen få en faderskapsutredning. Där ska du uppge vem som är pappa och vägrar han erkänna eller tvivlar på att han var den enda, blir han tvingad till faderskapstest.

Det kan ju dock vara så att du måste gå vidare med detta till tingsrätten. Men jag tror dock familjerätten driver denna frågan vidare. Det ligger i deras intresse, då de är måna om att alla barn känner till sina biologiska föräldrar.

Sen är det ju så att faderskapet och vårdnaden registreras hos skatteverket, du kan ju också höra med dem hur du ska göra då de har fel uppgifter på pappan. De borde också veta.

Jag tycker definitivt ditt barn ska veta vem biopappan är. Sen kan man ju ha en till "pappa". :)

LYCKA TILL!         

• xhek

hej har en fråga jag stor som far i pappret för 2 barn och bodde jag och min x vet att jag är inte far till barnen ny vill jag upphäva faderskapet min x säger ja ,om nån vet vad kommer domstolen att säga tack

• Pentagram
    xhek skrev 2013-12-19 01:51:09 följande:
    hej har en fråga jag stor som far i pappret för 2 barn och bodde jag och min x vet att jag är inte far till barnen ny vill jag upphäva faderskapet min x säger ja ,om nån vet vad kommer domstolen att säga tack
    Beroende på om ni var gifta eller ej kan processen se lite annorlunda ut men i "värsta" fall innebär det att man gör ett genetiskt faderskapstest och om det visar att du sannolikt INTE är barnets far så upphävs faderskapet. Kontakta Tingsrätten för detaljer.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-04-18 01:25:38 följande:

Är det någon som har lyckats att upphäva faderskap och hur har ni gjort det?

När man är gift skrivs barnet utan att det ställs frågor men varför?

Jag har fel person som biologiskt far till barnet, men hur ska man ändra på detta?Barnet har ingen kontakt med den person det enda som står namnet på papper.Person i frågan har aldrig brytt sig om barnet som fyller snart 4 år.

Är man gift är det faderskapspresumtion som gäller dvs den gifte mannen förutsätts vara far = ingen utredning
    Om det finns skäl att tro att pappan är en annan kan man be familjerätten om utredning - det är alltså den väg ni har att gå ts!

om man är ogift och föder barn blir det alltid faderskapsutredning.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-04-18 01:50:25 följande:

Han vet om det då vi var gifta när barnet föddes.

Hur ska man ändra det nu? 
    kontakta familjerätten/ de som handlägger faderskapsutredningar i barnets födelsekommun.
  • Anonym (insatt)
    xhek skrev 2013-12-19 01:51:09 följande:
    Var ni gifta och faderskapen aldrig utretts av familjerätten så kan ni be om sådan utredning nu.

Var ni ogifta och faderskapet utreddes av familjerätten i samband med barnens födelse, men ni lämnade fel uppgifter så kan endast domstol upphäva faderskapet nu. Ta kontakt med en advokat eller familjerätten i barnens hemkommun.
  • Pentagram

Det beror lite också på VEM av er som söker att få faderskapet upphävt. Mannen och barnet kan göra det men jag är osäker på om kvinnan kan kräva ett upphävande under omständigheterna (annat än möjligtvis i barnets namn, om det är tillåtet).

Svar på tråden Upphäva faderskap????