• Idizen

Ni med 3 barn i "bilbarnsstols ålder"

Hur har ni det i bilen?

Vad har ni för bil, hur är ni placerade, vad har ni för bilstolar?

Gärna ni som har en med framåtvänd och två med bakåtvänd eller nyfödd?!?!

Åker ni likadant när båda föräldrarna är med = 5 i bilen? eller har ni det på annat sätt då?

Vi har en 6 åring som sitter framåt, en 1 ½ åring som sitter bakåt och snart en nyfödd i babyskydd

Tips och förslag på hur man kan placera barnen.. =)            

• Svar på tråden Ni med 3 barn i "bilbarnsstols ålder"
  • Jespis

Vi har två i framåtvända stolar numera och en 3,5-åring bakåtvänd. Vi åker i en Saab 9-5 kombi och om hela familjen är med sitter alla tre barnen bak, men till vardags är en av de framåtvända stolarna i framsätet för att det är lättare att komma åt att knäppa bältena då. De sitter bra i bak alla tre, men det är svårt att få ner händerna mellan stolarna... Tills nyligen hade vi den bakåtvända stolen monterad i fram, men minstingen började bli för lång i sin stol och satt lite väl nära framrutan för att det skulle kännas bra. Jag hade någon läskig bild i huvudet av att vi skulle krocka med en älg och att hon skulle få den över sig... Som bebis satt hon också i framsätet, för att man skulle ha kontakt med henne och kunna se att hon hade det bra även om man var ensami bilen.

• Mammat3

Vi har en peugeot 407 kombi vi har en bakåtvänd där fram och en framåtvänd och bakåtvänd där bak mitten platsen är ledig. Visst blir det lite trångt men det funkar helt okej för oss :)
    Ursäkta stavfel skriver från mobilen och den ändrar om ord efter man har skickat ibland :/

• SecretFlower

Vi har en Citroen picasso med 1 frammåt vänd och 2 bakåtvända stolar (ett babyskydd). Frammåt vända är i mitten och dom har bra med utrymme. 

• Idizen

Secretflower: hur kommer den i mitten in? Är det inte bökigt för den att krypa över den bakåtvända stolen??

Jespis och mammat3: så har jag oxå tänkt ha det, men vill helst inte sitta bak när jag ska åka med :) åksjuk som sören!!!

• Dr Evans

Vi har en Volvo V70 med två bakåtvända i baksätet (mitten och bakom föraren) och en framåtvänd i framsätet. Funkar bra!

• tina14

Vad har ni för typ av bilstolar? Vi har actagraco bilbarnstol, brio babyskydd och brio framåtvänd stol, och de går inte in i baksätet alla tre som jag skulle önska. Vi har ändå stor bil (tycker jag) Ford Mondeo. Ursäkta att jag lånar tråden lite, men har också önskan att få in tre barn i bilen, helst i baksätet allihop, vet bara inte hur.

• Coyote
    tina14 skrev 2012-04-15 19:44:23 följande:
    Vad har ni för typ av bilstolar? Vi har actagraco bilbarnstol, brio babyskydd och brio framåtvänd stol, och de går inte in i baksätet alla tre som jag skulle önska. Vi har ändå stor bil (tycker jag) Ford Mondeo. Ursäkta att jag lånar tråden lite, men har också önskan att få in tre barn i bilen, helst i baksätet allihop, vet bara inte hur.
    Den framåtvända stolen från Brio, är det en bältesstol eller en så kallad kombistol? Om det är en kombistol (som går att ha åt båda hållen) så rekommenderar jag er att byta till en bältesstol snarast, det är inte bara säkrare, den tar lite mindre plats också.
  • Idizen

Tycker bara det verkar krångligt för den som ska in i mitten där bak. Hade funkat om det hade varit två framåtvända ju men när det är två bakåtvända vid sidorna så hur ska man lixom komma in?

Vi har en ww touran

• modestyclara

Vi hade tidigare en saab 9-3 med babyskydd, en bakåtvänd och en framåtvänd. DÅ hade vi en framåtvänd, ett babyskydd och en vuxen bak =trångt. Sista bakåtvända i framsätet (avstängd airbag).

När vi skulle ha två stora bakåtvända stolar skaffade vi en vw sharan och hade en bakåtvänd längst bak, mellansätena en framåtvänd och en vuxen, framsäte en bakåtvänd. Ibland bytte vi plats på vuxen och bakåtvänd eller båkåtvänd och framåtvänd  

• SecretFlower
    Idizen skrev 2012-04-15 19:41:09 följande:
    Secretflower: hur kommer den i mitten in? Är det inte bökigt för den att krypa över den bakåtvända stolen??

Jespis och mammat3: så har jag oxå tänkt ha det, men vill helst inte sitta bak när jag ska åka med :) åksjuk som sören!!!
    Vi har ett babyskydd med bas så största grabben far först in i bilen innan vi satt babyskyddet i bilen.
    Men han slipper nog lätt att krypa under skyddet oxå eller så lyfter vi honom över den bakåtvända stolen.
    Lite krångligt är det att sätta fast honom då man lättast får honom fast från framsätet = visa rumpan åt alla som går utanför bilen :)

Vi har ett akta graco babyskydd, Graco cosmic stol frammåtvänd och Besafe izi combi isofix bakåtvänd.
  • Memmis
    Idizen skrev 2012-04-15 19:59:14 följande:
    Tycker bara det verkar krångligt för den som ska in i mitten där bak. Hade funkat om det hade varit två framåtvända ju men när det är två bakåtvända vid sidorna så hur ska man lixom komma in?

Vi har en ww touran
    Hej, hoppar in lite här också och "snor" lite plats, är det OK? Blev intresserad då vi kommer stå inför samma problem snart.

Intressant att du nämner att du har en Touran, vi är nämligen väldigt lur på en sådan, men 7 sitsig. Har ni en sådan eller är eran 5 sitsig?

Det står mellan en sådan och en Vectra nämligen, och i Vectran vet vi att vi kommer få plats som vi vill (kommer ha bakåtvänd stol i mitten (Akta G.), babyskydd (Akta G.) bakom passagerare och framåtvänd (Besafe) stol bakom föraren). Men det vore smidigt med en 7sitsig Touran också känner vi...
  • Idizen

Memmis: tror du inte det blir jobbigt att få in en bakåtvänd åkt unge i mitten? Tänker att man får ju lixom lyfta in och över och sen kunna spänna fast.
    Vi har en 7sitsig. Dock så har vi en syskonvagn som ska få plats oxå.

• Memmis
    Idizen skrev 2012-04-15 20:28:04 följande:
    Memmis: tror du inte det blir jobbigt att få in en bakåtvänd åkt unge i mitten? Tänker att man får ju lixom lyfta in och över och sen kunna spänna fast.
    Vi har en 7sitsig. Dock så har vi en syskonvagn som ska få plats oxå.
    Jo det är ju det jag är fundersam över. Dock kommer barnet i den bakåtvända bara sitta i mitten på helgerna då vi har stora syskonet hemma (är här på helgerna bara). Så vi tänker väl lite att det kanske kan få vara krångligt de få gångerna, den andra barnstolen är ju väldigt lätt att bara lyfta ut medan mellanbarnet sätts på plats i mitten.

Aha, ja då förstår jag att ni kanske inte kan anv. de bakre stolarna då... Men, annars då, tror du att vi skulle få plats med att ha ett säte bak för äldsta barnet att sitta samt en vanlig barnvagn? Finns inte en Touran att provköra eller titta på under 24 mils avstånd nämligen.
  • nigafati

vi har två framåtvända stolar åt sambons barn o bakåtvänt babyskydd till gemensamma dottern.

nu har vi bara de större barnen en helg i månaden, men då blir det en framåtvänd i framsätet, sen knölar lilla jag in mig mellan de två stolarna i baksätet. vi har en passat kombi. inte direkt mkt plats åt mig. inte direkt bekvämt. kanske inte det säkraste (för mig) heller. men det funkar (spec med tanke på att det inte är så ofta). tur man är liten!

• Idizen

Memmis: tror absolut att en vagn går in där bak med ett säte uppfällt :)

• Memmis
    Idizen skrev 2012-04-15 20:41:38 följande:
    Memmis: tror absolut att en vagn går in där bak med ett säte uppfällt :)
    Åh härligt att höra ;) ! Känns lite bättre att fråga nån som vet, haha! Vill ju inte åka en sådan lång väg för att bli besviken heller. Tack så himla mycket för dina svar.
  • pigglet

Ford Mondeo ´04. 3 barn i baksätet. Först satt alla 3 bakåtvända, sedan har 2 av dem de vänts allt eftersom. ActaGraco Duoflex har alltid varit bakåtvänd i mitten, en twoway/babyskydd/bältesstol bredvid.

• Kina79

När tredje dottern föddes var de andra två 6 och 4 år gamla. Äldsta satt i en  Britax römer bältesstol, mellan satt i en Britax Hi-Way.

Vi hade då en Volvo 855.
    Provade massa stolar och det slutade såhär:
    Storan fick en ny stol, en Britax Adventure, den är absolut smalaste bältesstolen.
    Bebisen fick ett Brio Primo - det ENDA babyskyddet som vi fick in tillsammans med de andra,

I början hade vi babyskyddet i mitten bak, lyfte det över bältesstolen och klickade i det i basen.
    efter en månad fflyttade vi fram bebisen, för äldsta tyckte det var jobbigt och kände sig ansvarig för att hålla bebis på gott humör, blev stressad om hon grät m.m.

Sen köpte vi ny bil, när bebisen var 3½ månad.
    En Citroen Xsara Picasso, den har tre separata stolar i baksätet

Då satte vi en bakåtvänd Britax Hi-way till mellantjejen som då var 4½  bakom passagerarsätet. Där fick hon bra benutrymme.
    Sen till vardags hade vi äldsta bakom föraren och mittsätet bak tomt.

När vi åkte alla flyttade vi bak yngsta (när vi bytte bil, bytte hon bilstol, först till en Britax Freeway, sen till en Hi-Way), monterade om stolen.
    Förutom om vi typ bara hämtade mannen på jobbet eller nåt, då flyttade äldsta in sin bältesstol i mitten.

När mellan var 5  fick hon en Akta Graco rallysport. Då flyttade vi bak yngsta bakom passagerarsätet. Och så hade vi en bälstesstol fram till vardags.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Lantani

Vi har iof bara 2 barn, men har haft 3 stolar i bilen utan problem.
    Har en vw touran från 06.
    Vi har en hi-way i mitten bak, och en two way bakom passageraren, har även testat med en besafe bältesstol vid sidan om stolarna där bak och de funkar utan problem! Visst är de lite bökigt att sätta in lilltjejen i mitten, men funkar utan problem! 

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Ni med 3 barn i "bilbarnsstols ålder"