• Anonym

Erbjuda mer umgänge i tvist?

Jag fick hem en stämning för ett tag sen. Där påstår hans advokat att jag motsatt mig utökat umgänge. Detta är ren lögn. 
    Barnet är bara ett år och han vill ha övernattning varannan Fredag-Lördag.
     De har träffats en gång i veckan då han aldrig har velat ha mer.
    JAG har hela tiden proppsat på tätare umgänge enligt rekomendationerna (korta stunder, fler tillfällen).
    Jag tänkte erbjuda ca 14 timmar mer än han har begärt. En upptrappning och ett umgänge som känns snällare mot vårt barn (lite mer spritt över fler dagar). 
    MEN som kräver ett engagemang från hans sida. -Vilket han inte visar idag.  

Kan han bara neka till detta om han inte vill ha det?      

• Svar på tråden Erbjuda mer umgänge i tvist?
  • Anonym

Oj det var lite svårt att hänga med på det du skriver.

Finns det för det första möjlighet för honom att träffa barnet oftare men kortare stunder? Jag menar är det lång resväg eller svårt att få ihop det på andra vis?

• Anonym (pom tideli pom)
    Anonym skrev 2012-04-13 12:03:40 följande:
    Jag fick hem en stämning för ett tag sen. Där påstår hans advokat att jag motsatt mig utökat umgänge. Detta är ren lögn. 
     De har träffats en gång i veckan då han aldrig har velat ha mer.
    JAG har hela tiden proppsat på tätare umgänge enligt rekomendationerna (korta stunder, fler tillfällen).
    Jag tänkte erbjuda ca 14 timmar mer än han har begärt. En upptrappning och ett umgänge som känns snällare mot vårt barn (lite mer spritt över fler dagar). 
    MEN som kräver ett engagemang från hans sida. -Vilket han inte visar idag.  

Kan han bara neka till detta om han inte vill ha det?      
    Ja han kan tacka nej till det.
  • Anonym

Han bor tio minuter bort, bilresa.

2 gånger i veckan  har jag erbjudit om förutsättningarna ska vara att barnet ska kunna sova över (de har aldrig levt ihop).
    så det blir 3 dagar ena veckan och 2 nästa vecka kan man säga då.
    Tycker vårt barn får lära känna honom och hans nya hem först. Han flyttade 1 mars.

1 gång i veckan har han nu och vill att barnet ska sova över varannan helg. så han vill ha 1 gång ena veckan och 2 dagar nästa.

Jag tycker mitt förslag är det bästa och snällast för vårt barn.

Men han har vägrat enas om nåt sånt :(    

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-15 10:29:30 följande:
    Han bor tio minuter bort, bilresa.

2 gånger i veckan  har jag erbjudit om förutsättningarna ska vara att barnet ska kunna sova över (de har aldrig levt ihop).
    så det blir 3 dagar ena veckan och 2 nästa vecka kan man säga då.
    Tycker vårt barn får lära känna honom och hans nya hem först. Han flyttade 1 mars.

1 gång i veckan har han nu och vill att barnet ska sova över varannan helg. så han vill ha 1 gång ena veckan och 2 dagar nästa.

Jag tycker mitt förslag är det bästa och snällast för vårt barn.

Men han har vägrat enas om nåt sånt :(    
    Vad menar du med att han flyttade 1 mars? Har han bott på annan ort? Hur har umgänget sett ut innan?

Varför är du emot övernattning? Har ni testat det?
  • Anonym
    h8him skrev 2012-04-15 10:31:42 följande:
    Vad menar du med att han flyttade 1 mars? Har han bott på annan ort? Hur har umgänget sett ut innan?

Varför är du emot övernattning? Har ni testat det?

Han flyttade till en lägenhet som nu är tämligen obekant för vårt barn eftersom de bara ses en gång i veckan.
    Jag är inte emot övernattning i sig, men är av uppfattningen att barn knyter ann lättare vid tätare umgänge.
    Som du ser i mitt förslag; går jag med på övernattning, men inte på hans vilkor utan vid en tätare kontakt. 
  • h8him
    Anonym skrev 2012-04-15 21:32:41 följande:
    Han flyttade till en lägenhet som nu är tämligen obekant för vårt barn eftersom de bara ses en gång i veckan.
    Jag är inte emot övernattning i sig, men är av uppfattningen att barn knyter ann lättare vid tätare umgänge.
    Som du ser i mitt förslag; går jag med på övernattning, men inte på hans vilkor utan vid en tätare kontakt. 
    Så länge barnet är trygg med pappa så spelar själva boendet mindre roll. Men självklart borde barnet få träffa sin pappa oftare än varannan helg.
  • Anonym
    h8him skrev 2012-04-15 21:50:07 följande:
    Så länge barnet är trygg med pappa så spelar själva boendet mindre roll. Men självklart borde barnet få träffa sin pappa oftare än varannan helg.

tyvärr är det i dagsläget "jobbigt" för pappan... Men jag kan ju åtminstone erbjuda tänker jag. Sen får tingsrätten avgöra.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-04-15 21:56:50 följande:
    tyvärr är det i dagsläget "jobbigt" för pappan... Men jag kan ju åtminstone erbjuda tänker jag. Sen får tingsrätten avgöra.
    Ja, det är nog allt du kan göra. Att barnet bara ska träffa sin pappa varannan helg och bara är 1 år känns inte helt okej. Men tyvärr kan en umgängesförälder aldrig tvingas till umgänge även om det finns en dom på att denne ska ha umgänge varje vecka... Det är inte alltid så att barnen får det de behöver.
  • vetvadjagvill

jag får ju uppfattningen att pappan har barnet själv då  han träffar barnet. eftesom du påpekar att den nya lägenheten är obekant mför barnet.. men det spelar  ingen roll eftersom barnet har sin pappa där så det är inte lägenheten i sig som ger trygghet utan pappan.

så  om  han yrkar på det i rätten så kommer han förmodligen att få övernattning enligt önskemål.. det finns inget här du skrivit som  tyder  på att barnet är otryggt med sin pappa eller att han är en dålig förälder heller...  det enda du klagar på är att han inte gör som du tycker.

OM du flyttar är ditt nya hem också  obekant med barnet.. ska barnet flytta till pappan då menar du eller ska du ha 2 lägenheten och sucesivt  vänja barnet med dina nya lägenhet?

du kan inte erbjuda umgänge han inte vill ha..  men om jag skulle säga vad jag tycker så tycker jag att du ska gå med på en övernattning.
    Det skulle helt klart vara till din fördel  i en tvist. och framförallt till barnets fördel i en tvist.

Sen är det som så kanske att pappan jobbar och inte kan komma när det passar dig att han hämtar barnet.
     om barnet får vara mer med pappan så kommer barnet också bygga upp en större tryyghet eftersom pappa är den som finns där längre tid.

Jag tror mer att det är du som har behov av  att han tar det lungt.. inte barnet. 
    OM du lägger dina behov åt sidan så kommer även du att hjälpa barnet att känna större trygghet.

Sen att barnet kan behöva sin pappa mer än en annan sak än om barnet klarar av övernattning .
    alla barn behöver båda sina föräldrar lika mycket.

• Johan70
    Anonym skrev 2012-04-13 12:03:40 följande:
    ...      
    Det är sådant som advokater skriver. Advokaten kan ha uppfattat att din motpart påstår detta alt. så har din motpart uttryckligen sagt just så (och är då den som ljuger).
  • vetvadjagvill
    Johan70 skrev 2012-04-18 08:56:39 följande:
    Det är sådant som advokater skriver. Advokaten kan ha uppfattat att din motpart påstår detta alt. så har din motpart uttryckligen sagt just så (och är då den som ljuger).
    det kan ju också vara en sanning... under modifikation...

ts medger mer umänge med villkorat som inte pappan vill så på sätt och vis så motsäter hon sig ju mer umänge eftersom han inte vill göra på hennes sätt.
  • gabriella2013

Ett så litet barn ska träffa den andra förälder ofta och korta stunder, det är det bästa för barnet. Små barn har inte samma minne som stora de behöver träffas ofta. Och jag har mycket svårt att tro att barnet skulle må bättre av att sova hemma hos pappan istället för i sin hemmamiljö med sin primära anknytningsperson som i detta fall är mamma

• Emelie 491
    gabriella2013 skrev 2013-04-119:33:18 följande:
    Ett så litet barn ska träffa den andra förälder ofta och korta stunder, det är det bästa för barnet. Små barn har inte samma minne som stora de behöver träffas ofta. Och jag har mycket svårt att tro att barnet skulle må bättre av att sova hemma hos pappan istället för i sin hemmamiljö med sin primära anknytningsperson som i detta fall är mamma

Men om det fungerar bra nu med umgänge en dag varje helg så förstår jag inte vad som skulle vara fel med att utöka med en övernattning varannan helg. Någonstans måste man ju börja utökningen, så varför inte där? Jag tycker snarare att ts resonemang påminner om maktmissbruk, "antingen gör vi som jag säger eller så struntar vi i det helt och hållet"
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • gabriella2013

Tanken är väl att barnet ska bli trygg med pappan också, att de ska få starka band till varandra då måste de binda dessa band genom att pappan tar hand om barnet. Matar, badar, leker, sätter tydliga gränser, regler och rutiner. Omvårdnad helt enkelt. Detta är lättare att göra under vaken tid ;) Pappan känner sig säkert trygg med att ta hand om barnet och skulle kanske klara det galant men det är inte det de handlar om utan om att barnet ska känna sig tryggt. Och man kan tyvärr inte säga till en ettåring att den här människan är kapabel till att ta hand om dig så oroa dig inte. Utan det måste barnet få känna själv. Sen tror jag att det är viktigt att det först och främst som sagt sker i barnets takt men det är viktigt att mamman känner sig trygg med att lämna barnet hos pappan OBS att känna sig trygg och vilja är två helt olika saker. Om hon inte känner sig trygg med det så kommer det påverka barnet för barn känner av mer än man tror, de läser in ens kroppsspråk. Sen skriver TS att hon vill ha korta stunder, flera tillfällen vilket barnkonversationen också rekommenderar när det är ett så litet barn så jag personligen tycker inte att hon är ute och cyklar. Ett bevis för att hon vill barnets bästa tycker jag då det hade varit mycket lättare att säga okej ta ungen en dag och en natt på helgen. Jobbigare för henne att anpassa sin tid efter "ofta tillfällen" som hon skrivit.

Så tänker jag iallafall =)

• mammalovis

Frågan är väl också hur mycket pappan varit engagerad innan separationen och hur länge sedan det var?

Om barnet varit van vid pappa dygnet runt för bara någon månad sedan är det ju troligare att barnet är tryggt med pappan även över en natt nu. 

Hur beter sig barnet när pappa kommer? Sträcker det sig med glädje mot pappan eller är det mer avvaktande?  Hur fungerar era nätter nu?

Vi separerade när barnet var 14 månader och blev rekommenderade kortare stunder flera tillfällen i veckan av familjerätten. Det har funkat till och från och så småningom har det blivit bara på helgen sedan hon var 2 år tror jag. Nu övernattar hon varannan lördag och de träffas söndag dag den andra veckan.

Svar på tråden Erbjuda mer umgänge i tvist?