• Anonym (frågetecken)

är vi vänner nu?!?!

Hej!
    Jag har en fråga till någon som har lust att svara...

ett ex som ofta skriver "kram vännen" på sms:et vad betyder det?! Att han ser mig som en vän nu eller har det nån annan betydelse? Annars är han jättetrevlig, har givit komplimanger o så. Men jag tycker att att kalla för "vännen " ett ex som du måste träffa pga gemensamt barn är lite väl konstigt.
    Eller kanske är det bara för att jag har utländsk bakgrund.

Ja, jag skulle vilja att han ser mig som kvinna, inte som vän. Jag gillar honom fortf.
    Vad tycker ni? Hur ska jag tolka "kram vännen" i slutet på hans sms?
    Tack alla för svar!!!!

• Svar på tråden är vi vänner nu?!?!
  • Khaleesi

Jag använder själv "vännen" precis som ditt ex, helt naturligt. Det känns lite som förkortning av "hjärtevännen". Det är för intimt för att använda till en kompis, men inte riktigt (men nästan) lika intimt som 'älskling'.

Om jag hör någon avsluta ett telefonsamtal med "Hejdå vännen", så utgår jag ifrån att han eller hon just har pratat med sin partner eller med sitt barn.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Bye baby Bunting

Jag uppfattar det inte alls så. Jag uppfattar det som något man säger till nära vänner, men skulle aldrig använda det till en partner.
    "Hej vännen" är det både manliga och kvinnliga nära vänner som säger, det är bara ett uttryck för att man verkligen är just nära vänner.
    Jag kan bli lite irriterad när folk jag inte känner mig så nära använder det, men jag lägger verkligen  ingen som helst sexuell eller romantisk laddning i uttrycket.

011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Anonym (frågetecken)

hehe tack för svaren, nu blev det ännu mer otydligt HAHA !!!!SkrattandeSkrattande
    I mitt land, om man säger "kram vännen" är det som att förtydliga att man är bara vänner (sluta hoppas, typ)
    Så om jag skriver "kram vännen" är det som att säga "du, jag har fattat att du vill ha mer än vänskap, men inte jag". Därför blir jag så konfunderat... 

Kan det också vara så på svenska?    

• Khaleesi
    Bye baby Bunting skrev 2012-04-13 08:35:17 följande:
    Jag kan bli lite irriterad när folk jag inte känner mig så nära använder det, men jag lägger verkligen  ingen som helst sexuell eller romantisk laddning i uttrycket.
    Nej, inte sexuell eller romantisk, men väldigt nära och intim. Jag skulle tycka att det kändes konstigt att bli kallad "vännen" av någon som inte står mig väldigt nära. Men från ett ex som jag har en bra vänskapsrelation till skulle det vara helt OK.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Bye baby Bunting
    Anonym (frågetecken) skrev 2012-04-13 08:54:11 följande:
    hehe tack för svaren, nu blev det ännu mer otydligt HAHA !!!!SkrattandeSkrattande
    I mitt land, om man säger "kram vännen" är det som att förtydliga att man är bara vänner (sluta hoppas, typ)
    Så om jag skriver "kram vännen" är det som att säga "du, jag har fattat att du vill ha mer än vänskap, men inte jag". Därför blir jag så konfunderat... 

Kan det också vara så på svenska?    
    Tror att du är på rätt spår där.
    011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Anonym (frågetecken)

ok nu verkar ni vara överens. Ok att säga till ett ex man bara vill vara vän med.

Då ska jag sluta hoppas................................

och tack!!!     

• Johan70

Hade du önskat att få honom tillbaka? Jag tror att du lägger för mycket i ett enda ord, om du tror att du just på grund av den saken menar att du skall sluta hoppas. Han kanske skriver så för att han har slutat hoppas och inte vill vara påstridig?

Vill du verkligen veta vad han menar och vad han känner, fråga honom!

Vi andra här kan inte mer än gissa och som du ser så lägger inte alla riktigt samma betydelse i ordet.

• Anonym (frågetecken)

Hej Johan
    och tack för ditt svar, ja, det var jag som lämnade honom men skulle så mycket vilja ha honom tillbaka.
    Jag undrade bara om det fanns ett sätt att tolka ordet, men tydligen finns det inte.
    Tack för dina råd, men jag är nog för blyg för att fråga så här direkt.    

• Anonym (frågetecken)
    Dohgon skrev 2012-04-13 09:32:49 följande:
    kanske han säger så för att visa att han bryr sig?
    och det gör han, no doubt!
  • Johan70
    Anonym (frågetecken) skrev 2012-04-13 09:31:48 följande:
    Hej Johan
    och tack för ditt svar, ja, det var jag som lämnade honom men skulle så mycket vilja ha honom tillbaka.
    Jag undrade bara om det fanns ett sätt att tolka ordet, men tydligen finns det inte.
    Tack för dina råd, men jag är nog för blyg för att fråga så här direkt.    
    Du måste nog fråga honom! Alternativt kan du kanske klargöra det på annat sätt, genom kramar och pussar när ni ses?

Lycka till!
  • Anonym (frågetecken)

tack Johan, ja det är lite konstigt, han går med på allt jag gör.
    Om jag kramar honom lite längre så gör han det också.
    Om jag kallar honom "darling" i mina sms så gör han det också.
    Verkar som att väntar på en signal? Men den där "vännen" får mig att tveka!   

• sissi76

uppdaterar: han säger nu att han älskar mig... så det var inte så farligt den där "vännen"

• sissi76

Johan70 gav mig tips som
    jag följde... : ) tack!

• Oraklet

Vännen betyder just för mig vän, alltså ingen jag skulle ha ett förhållande med. Då använder jag ordet hjärtevännen eller hjärtat. Med vänner kan jag prata om allt. Kompisar är folk jag umgås med men som inte vet allt om mig eller allt vad jag gör.
    Enklaste sättet att ta reda på vad han känner för dig är att fråga rent ut. Så typiskt svenskt annars att tro och hoppas att motparten ska ta första steget, vilket aldrig händer eftersom den som blivit dumpad tror att det är kört.
    Så hans inställning till att kalla dig vännen är för att visa att han inte har några aggressioner mot dig iaf.    

Svar på tråden är vi vänner nu?!?!