• Anonym (hulahula)

faderskapstest!! svar snabbt!

hej

pappan vill göra ett f -test, idag har han varit i kontakt med f-rätten
    och pratat med dem om lite allt möjligt

de sa att man kan göra en blodundersökning redan nu :/
    men jag kan inte hitta någon information om detta på nätet

någon som vet hur detta går till? eller var man kan hitta info?
    står inget mer om detta på komunens hemsida

är det någon risk för mej som blivande mamma?               

• Svar på tråden faderskapstest!! svar snabbt!
  • Anonym (etä)

de brukar definitivt INTE göra det innan barnet är fött.
    Förr kunde pappan ta blodprov innan och barnet tog de blod från navelsträngen vid födseln, så slippe rman "sticka" en liten bebis i onödan, svar ca 3v.
    Nu förtiden så brukar de topsa bebis o ev. fader samtidigt på familjerätten och skicka in, svar ca 1v. 

• Anonym (hulahula)
    Anonym (etä) skrev 2012-04-12 21:55:44 följande:
    de brukar definitivt INTE göra det innan barnet är fött.
    Förr kunde pappan ta blodprov innan och barnet tog de blod från navelsträngen vid födseln, så slippe rman "sticka" en liten bebis i onödan, svar ca 3v.
    Nu förtiden så brukar de topsa bebis o ev. fader samtidigt på familjerätten och skicka in, svar ca 1v. 

jo, men vårt fall är även speciellt då pappan ska börja jobba utomlands

var kan man hitta om risker om detta?
    tänkte ringa bm imorgon och prata men bra om man har mer kött på benen   
  • Anonym (etä)
    Anonym (hulahula) skrev 2012-04-12 22:00:03 följande:
    jo, men vårt fall är även speciellt då pappan ska börja jobba utomlands

var kan man hitta om risker om detta?
    tänkte ringa bm imorgon och prata men bra om man har mer kött på benen   
    vet inte exakt vart.. ska klura lite men vet FLERA där de vägrat trots att både mamman och ev. fader ville kolla innan! Pappan får väl lämna sitt prov innan då och sen får han avvakta tills barnet kommit för att få veta?!
    Ser ingen anledning till att det är sååå stort skäl till att just han ska få veta innan "alla andra"?
    Vet tom ett par som nekades trots att ena killen som kunde vara pappa hade en genetisk sjukdom som de inte ville föra över till barnet OM det var hans, men de fick vänta ändå..
    ska dock kolla om jag hittar infot. 
  • Anonym (Privat klinik)

I Linköping vet jag att det finns en klinik som gör det medan barnet är i magen. ska se om jag kan hitta länken dit... http://www.crocus.nu/Faderskapsbestmning_1711_1080.php. När jag satt i en sits då jag sökte efter info så hörde jag av mig till läkaren på kliniken och han sa att en faderskapsbestämmelse kostar mkt pengar innan barnen är fött. När barnet är fött så betalar man ca 2000 kr, på kliniken har jag för mig att han sa närmre 10.000 kr.

• Anonym (hulahula)
    Anonym (etä) skrev 2012-04-12 22:04:04 följande:
    vet inte exakt vart.. ska klura lite men vet FLERA där de vägrat trots att både mamman och ev. fader ville kolla innan! Pappan får väl lämna sitt prov innan då och sen får han avvakta tills barnet kommit för att få veta?!
    Ser ingen anledning till att det är sååå stort skäl till att just han ska få veta innan "alla andra"?
    Vet tom ett par som nekades trots att ena killen som kunde vara pappa hade en genetisk sjukdom som de inte ville föra över till barnet OM det var hans, men de fick vänta ändå..
    vore jättesnällt om du kunde kolla... försöker leta jag med

det var familjerätten som sa att man kunde göra det tydligen  

Om jag fattat det rätt tar man ett blodprov via min navel på något sätt :/
    trist att det finns så lite info om det      
  • Anonym (etä)

Lite info, om att javisst går det att testa via fostervattensprov, men riskerna är ju detsamma som med "vanligt fostervattensprov" och självklart kan man då neka att göra det tills barnet är fött!

www.familjeliv.se/Forum-4-117/m53786083-1.html

• Anonym (mamma)
    Anonym (etä) skrev 2012-04-12 22:04:04 följande:

Tror också det måste vara så, att han lämnar nu och sen får man ta från bebisen? Borde väl finnas nån form av risk att göra det innan. Inte ska man pilla med sånt i onödan???

Har du hört detta från pappan? han kanske ljuger? 
Svar på tråden faderskapstest!! svar snabbt!