• Engla80

Britax Multi tech i Ford Mondeo?

Har en gamal Akta graco duo flex som blivit gammal och behöver bytas ut. Funderar på en Britax Multi tech men funderar på om den får plats i bilen... Någon som har erfarenhet av den i en ford?

I dagsläget kommer den va framåt vänd i baksätet till vår dotter men om 1-2 år kommer den behöva sitta bakåt vänd då vi väntar småsyskon och finns då platsen? Kommer vi kunna använda framsätet om vi har en bakåt vänd Britax i baksätet?

HJÄÄÄLP!

Om den blir förstor har ni några förslag på andra stolar?! :)

Tackar på förhand!! 

• Svar på tråden Britax Multi tech i Ford Mondeo?
  • tinis77

Om du ska ha stolen framåt så är det bättre med en bältesstol än en kombistol. Kombistolar är i stort sett värdelösa framåt, tunga och kass bältesstyrning. Sen är de godkända till 25 kg bakåt, bältesstol till 36 kg. Och iaf jag vill ha mina barn bakåt tills de väger 25 kg och då kan stolen ändå inte användas framåt... Köp en bältesstol nu och en bakåtvänd stol när det behövs till syskonet.

• Sisisisi

Den passar bra i mondeo, man får jättebra plats i fram. Men med en bältesstol oxå i bak får ingen plats i mitten.

Jag skulle inte använda mt framåt. När sonen vuxit ur den får han en bakåtvänd twoway sen en bältesstol. Mt är för tung och bara godkänd till 25 kg och så länge bör ju barn åka bakåt...

• Engla80

Tack för åsikterna! Ska kolla på bältesstol Glad

Är dock rädd att vår dotter just nu ska va för kort för dom samtidigt som hon är för lång för att sitta bakåtvänd i gracon vi har nu... Hon klagar på att hon får ont i framförallt knä men även rygg när vi åker längre Rynkar på näsan och då har vi ändå placerat stolen med så mycke benutrymme vi kan! Ska man byta till annan bakåtvänd kanske och då vilken? 

Åh, det är så svårt. Varför så många val? Kan det inte bara finnas någon som säger att "denna stolen ska ni ha i denna bilen för den är säkrast för just er bil och er dotter"  Obestämd

• Caladhiel

Hur gammal är dottern?
    Britax Two-Way är absolut största bakåtvända stolen på marknaden, så den skulle jag rekommendera att ni kikar på ifall dottern är för liten för bältesstol.

• Sisisisi
    Engla80 skrev 2012-04-13 15:08:10 följande:
    Tack för åsikterna! Ska kolla på bältesstol Glad

Är dock rädd att vår dotter just nu ska va för kort för dom samtidigt som hon är för lång för att sitta bakåtvänd i gracon vi har nu... Hon klagar på att hon får ont i framförallt knä men även rygg när vi åker längre Rynkar på näsan och då har vi ändå placerat stolen med så mycke benutrymme vi kan! Ska man byta till annan bakåtvänd kanske och då vilken? 

Åh, det är så svårt. Varför så många val? Kan det inte bara finnas någon som säger att "denna stolen ska ni ha i denna bilen för den är säkrast för just er bil och er dotter"  Obestämd

Ja, det finns mycket att välja på

Till en 3-åring skulle jag välja en bakåtvänd Britax Twoway, den är rymlig och ger bra benplats. Den har låga sidor så barnet kan sitta skräddare eller med benen framåt, lite som den vill

Min son tyckte att twowayen var mycket skönare än duoflexen när han va 3-4 år. Han gnällde på att duoflexen var trång och tryckte på axlarna...

En bältesstol funkar ju från typ 90 cm men är barnet så litet så får det ju plats bakåt lääänge till! I twowayen till ca 120-125 cm!        

Tänk på att bakåtvänt är 5 gånger säkrare, så begränsa utvalet till en bakåtävnd stol så är det mindre att välja på   

• tinis77

Säger som de andra, köp en two-way och ha henne bakåt några år till.

• Engla80

Hon är 3 och jag har henne gärna bakåt vänd lite till då jag vet att detta är säkrare!! Men eftersom hon får ont av att sitta bakåt vänd i stolen vi har nu så flyttas ju tanken till att vända stolen... Vill att hon ska sitta så säkert som möjligt men betyder det att vi inte ska kunna köra mer än typ 10-15 minuter så försvinner ju hela grejen med att åka bil någonstans Obestämd 

Jag ska absolut kolla på en Britax two-way!! Verkar som den kan passa för dottern bakåt vänd!

Tusen tack allihop Skrattande 

Svar på tråden Britax Multi tech i Ford Mondeo?