• jezzy

Ensilage?

Ni som har ensilagebal, hur mycket går det?
    Kommer ha två varmblod själv som äter det och är brydd på hur länge det brukar räcka ca?
    Förstår att det är svårt att svara på men på ett ungefär?

• Svar på tråden Ensilage?
  • Cecese

Beror ju på hur stora balar men rent generellt så är det nog svårt att få det att funka med ensilage och 2 hästar den här årstiden. Ensilaget blir ju dåligt rätt fort när det är varmt så risken är att du får slänga stora delar av balen. Jag har haft ensilage vintertid åt mina 2 islänningar, större delen av tiden mindre fyrkantsbalar på 150 kg och när det är som kallast 300 kg fyrkantsbalar. Dom mindre räcker ca 7 dagar och dom större ca 14 dagar och ensilaget är som tur av bra kvalite och hållit bra trots att dom varit öppnade många dagar. Ibland har vi fått slänga det sista av balen dock men inte några jättemängder. Jag använder bara ensilage när det är vinter och minusgrader. Höst och vår ger jag torrhö istället.

• Tant Herta

Det handlar inte så mycket om hur länge det räcker, det handlar om hur länge det håller! har du plusgrader så börjar balen bli dålig efter ett par dygn om du har otur, kan hålla max en vecka om det är varmt ute!

Är det mycket minus, tio och kallare kan en bal kanske räcka två veckor, men du kan ha otur så förruttnelsen startar mycket tidigare! 

• jezzy

Just det, så ensilage är bara när det är minusgrader alltså.
    Så om det varit så varmt som det varit i vinter är alltså inte ensilage någon att rekomendera?
    Lika med torrhö på bal?

• Cecese
    jezzy skrev 2012-04-14 12:38:01 följande:
    Just det, så ensilage är bara när det är minusgrader alltså.
    Så om det varit så varmt som det varit i vinter är alltså inte ensilage någon att rekomendera?
    Lika med torrhö på bal?
    Jag har haft ensilage hela vintern och det har funkat bra. Någon enstaka av de större balarna har vi fått kasta kanske 10 kg men inte alla balar. Det har ju varit -10 eller kallare stor del av vintern så då funkar det bra med stora balar på 300 kg, när det är typ -3 eller kallare har jag börjat med mindre balarna och dom har hållit ca 1 vecka. Jag kollar ensilaget hela tiden och så länge det ser bra ut och luktar ok så använder jag det. Men så fort det börjar vara pluss på termometern så övergår jag till torrhö. 
  • jezzy
    Cecese skrev 2012-04-14 12:49:46 följande:
    Jag har haft ensilage hela vintern och det har funkat bra. Någon enstaka av de större balarna har vi fått kasta kanske 10 kg men inte alla balar. Det har ju varit -10 eller kallare stor del av vintern så då funkar det bra med stora balar på 300 kg, när det är typ -3 eller kallare har jag börjat med mindre balarna och dom har hållit ca 1 vecka. Jag kollar ensilaget hela tiden och så länge det ser bra ut och luktar ok så använder jag det. Men så fort det börjar vara pluss på termometern så övergår jag till torrhö. 
    Tack för ditt svar
  • cajsasmamma

Mina 10 hästar äter upp en hösilage-bal på ca 4 dagar och jag ska nu börja övergå till torrhö eftersom det börja bli dåligt innan vi har fodrat upp en helbal. 

Under vintern står sig en öppnad bale ca 10dgr. 

• Sarah84

Vi fodrar alltid med ensilage på vintern. Har 2 hästar som äter upp en stor bal på ca 3½-4 veckor. Sällan vi får slänga något av de balar vi har. Nu går de inte att öpnna en bal då den värmer sig direkt.

Men så länge det är under en +10 så går de rätt så bra. Ju kallare, desto bättre.  

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Ensilage?